آنتی بادی واکسن مدرنا

آنتی بادی واکسن مدرنا بیشتر است یا فایزر ؟

نتایج جدیدترین تحقیقات مشخص ساخته است که میزان آنتی بادی تولید شده به وسیله واکسن مدرنا در مقایسه با واکسن فایزر بیشتر است.

به دنبال شدت گرفتن کروناویروس از سال پیش تزریق واکسن کرونا به افراد به مهم‌ترین برنامه کشورها تبدیل شد. پس از گذشت یک سال، به دنبال واکسینه شدن تعداد بسیاری از مردم جهان و همچنین دریافت مجوز به منظور تزریق سومین دوز،‌ در حال حاضر می‌توان اثربخش‌ترین واکسن های کرونا را شناسایی کرد.

نتایج به دست آمده از یک مطالعه جدید مشخص ساخته است که از بین واکسن‌هایی که تولید آن‌ها بر پایه پلتفرم mRNA بوده است،‌ آنتی بادی ایجاد شده به وسیله واکسن مدرنا نسبت به واکسن فایزر دو برابر بیشتر بوده است. هیچ‌یک از واکسن‌های تولید شده بر پایه mRNA تا پیش از شیوع کروناویروس به انسان تزریق نشده بود؛‌ اما فراگیری کرونا و اهمیت بسیار بالای تزریق واکسن برای محافظت از مردم باعث شد تا واکسن‌های تولید شده بر پایه این پلتفرم نیز مجوز تزریق به انسان‌ها را دریافت کنند، به طوری که بیشترین واکسن استفاده شده در آمریکا از همین نوع بود.

مطابق با گفته مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها (CDC) تا به امروز چیزی برابر با 370 میلیون دوز واکسن کرونا مورد استفاده قرار گرفته که از این تعداد 354 میلیون واکسن‌ تولید شده بر پایه mRNA بوده و همچنین 209 میلیون دوز نیز واکسن فایزر بوده است.

اثربخشی 90 درصدی واکسن‌های فایزر و مدرنا

واکسن مدرنا

 

در شرایطی که شرکت‌های مدرنا و فایزر مدعی شده بودند تأثیرگذاری واکسن‌های تولید شده به وسیله آن‌ها بیش از 90 درصد است، اما تاکنون برای اثبات این موضوع هیچ داده علمی منتشر نشده است. به تازگی 1674 نفر از کارکنان بیمارستان که با این واکسن‌ها در برابر کرونا واکسینه شده‌اند مورد آزمایش قرار گرفتند. 959 نفر از آن‌‌ها واکسن فایزر دریافت کرده و همچنین 688 نفر از آن‌ها واکسن مدرنا دریافت کرده بودند. هر دو گروه شامل افرادی بودند که تا پیش از تزریق واکسن، کرونا را تجربه کرده بودند و سطح آنتی بادی این افراد نسبت به اشخاصی که کرونا را تجربه نکرده بودند بیشتر بود.

سطوح آنتی بادی افرادی که تاکنون آلوده به کرونا نشده و واکسن مدرنا دریافت کرده بودند برابر با 1881 واحد در میلی‌لیتر بود، در صورتی که سطوح آنتی بادی افرادی که واکسن فایزر دریافت کرده بودند 1108 واحد در میلی‌لیتر بود.

محافظت و آنتی بادی واکسن مدرنا نسبت به فایزر بیشتر است

واکسن مدرنا

مطابق با نتایج به دست آمده از یک تحقیق دیگر، می‌توان از طریق سطح آنتی بادی، حفاظتی که واکسن‌ها ایجاد خواهند کرد را پیش‌بینی کرد. از این رو به احتمال فراوان محافظت ایجاد شده از سوی واکسن مدرنا بیشتر خواهد بود. متخصصان این تحقیق در پاسخ به این سؤال که آیا در نتیجه سطوح آنتی بادی بالاتر حفاظت طولانی مدت‌تر ایجاد خواهد شد یا خیر عنوان کردند برای پاسخ درست به این سؤال به تحقیقات بیشتری احتیاج است. همچنین بر اساس این تحقیق،‌ سطوح بالاتر آنتی بادی واکسن مدرنا را می‌توان به دو دلیل مورد پذیرش قرار داد. نخست این که مقدار mRNA موجود در واکسن مدرنا که 100 میکروگرم است نسبت به mRNA موجود در واکسن فایزر که 30 میکروگرم است بیشتر بوده و دوم این که تزریق دوز دوم فایزر پس از گذشت چهار هفته از دریافت دوز نخست انجام می‌شود، اما تزریق دوز دوم واکسن فایزر سه هفته بعد از دریافت دوز نخست انجام می‌شود.

مطابق با مطالعات انجام شده از سوی متخصصان دانشگاه آکسفورد که برای مبارزه با کرونا واکسن تولید کرده است، تزریق دومین دوز پس از گذشت 45 هفته از دریافت دوز نخست می‌تواند پاسخ ایمنی را بالاتر ببرد. همچنین نتایج به دست آمده از این تحقیق نشان می‌دهد میزان آنتی بادی ایجاد شده بر اثر دریافت واکسن در افراد جوان پایین 35 سال که تاکنون کرونا را تجربه نکرده‌اند از افرادی که دارای سن بالاتری هستند بیشتر است. علاوه بر این طبق یک مطالعه دیگر نیز واکسن مدرنا محافظت بالاتری را نسبت به واکسن فایزر ایجاد می‌کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*