فیلم تل ماسه

نظرات منتقدان درباره فیلم تل ماسه؛ یک علمی-تخیلی شاهکار یا اثری سطحی؟

اگر منتظر تماشای فیلم تل ماسه (Dune) هستید، در ادامه می‌توانید خلاصه نقدها و نظرات منتقدان مختلف را درباره این اثر موردانتظار مطالعه کنید.

فیلم تل ماسه یا Dune به کارگردانی دنی ویلنوو، یکی از مهم‌ترین و موردانتظارترین عناوین امسال است. فیلمی حماسی و علمی‌-تخیلی که اقتباسی از رمانی به همین نام به قلم فرانک هربرت به حساب می‌آید. تیموتی شالامی، ربکا فرگوسن، جاش برولین، اسکار آیزک، دیوید باتیستا، خاویر باردم، زندیا و… جزو بازیگران این فیلم هستند. تل ماسه در تاریخ ۲۲ اکتبر ۲۰۲۱ ‌(۳۰ مهر ۱۴۰۰) اکران خواهد شد.

مهم‌ترین بررسی‌های فیلم تل ماسه

فیلم تل ماسه

طبق روال معمول، منتقدان و اصحاب رسانه زودتر از عموم مردم به سراغ این اثر رفته‌اند تا با ذکر نکات مثبت و منفی ساخته جدید ویلنوو، دید بهتری را به مخاطب ارائه دهند. در ادامه می‌توانید تعدادی از مهم‌ترین خلاصه نقدهای فیلم Dune را مطالعه کنید.

بن تراویس از امپایر – امتیاز: ۱۰۰ از ۱۰۰

اقتباسی بسیار جذاب و هیجان‌انگیز که به نیمی از رمان هربرت تعلق دارد و علاوه‌بر شگفت‌زده کردن خوانندگان کتاب، تازه‌واردها را نیز مجذوب خود می‌سازد. فیلم تل ماسه باید قسمت دوم و دنباله‌ای داشته باشد؛ اگر این اتفاق هرگز رخ ندهد، پتانسیل‌های بی‌نظیر آن هدر خواهد رفت.

تیم گریسون از اسکرین دیلی – امتیاز: ۹۰ از ۱۰۰

فیلم Dune در زمینه اجرا و اتمسفر کلی اثر، گاهی از بهترین فیلم‌های علمی-تخیلی هم پیشی می‌گیرد و با کاراکترهای متعدد و تاثیرگذارش، به شکل قابل توجهی با درام داستان اصلی مطابقت پیدا می‌کند.

جاستین چنگ از لس‌آنجلس تایمز – امتیاز: ۸۰ از ۱۰۰

اگر بخواهیم فیلم تل ماسه را یک اثر فوق‌العاده و بی‌نقص در نظر بگیریم، باید از ایرادات‌اش چشم‌پوشی کنیم. به نظر می‌رسد ویلنوو به دلیل برخی علل شخصی و الزامات پروژه، بسیاری از پیچیدگی‌های رمان هربرت را کنار گذاشته است.

اوون گلایبرمن از ورایتی – امتیاز: ۷۰ از ۱۰۰

فیلم Dune قصد دارد تا ما را شگفت‌زده کند و گاهی اوقات موفق می‌شود. اما روایت نه‌چندان درگیرکننده و کسالت‌بار بودن برخی از لحظات‌اش، ساخته جدید دنی ویلنوو را به عنوانی خوب (و نه بیشتر) تبدیل کرده است.

ریچارد لاوسون از ونتی فر – امتیاز: ۴۰ از ۱۰۰

ویلنوو با ساخت فیلم Dune، این شانس را به دست می‌آورد که اشتباهات دیوید لینچ در سال ۱۹۸۴ را جبران کند و داستان هربرت را به شکل شایسته‌ای به تصویر بکشد. اما ویلنوو به طور کامل از عهده وظایف‌اش برنمی‌آید که نتیجه چنین موضوعی، ساخت یک فیلم نسبتاً ضعیف است که ارتباط برقرار کردن و همراهی با آن تا حد زیادی سخت خواهد بود.

فیلم Dune تا این لحظه با احتساب ۱۸ نقد، میانگین امتیازات ۷۶ را در متاکریتیک به دست آورده است. همچنین در راتن تومیتوز نیز با کسب امتیاز ۸۳، رضایت اکثریت منتقدان را به همراه داشته است. اما اگر می‌خواهید شخصاً متوجه شوید که با یک شاهکار تکرارنشدنی طرف هستید یا اثری متوسط و ناامیدکننده، باید تا زمان اکران این فیلم منتظر بمانید.