طرح صیانت از حقوق کاربران

چالش اینترنت ماهواره ای بر سر راه طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی

به گفته یک کارشناس ارتباطات و فناوری اطلاعات، اینترنت ماهواره ای استارلینک طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

در جریان جلسه‌ای که تحت عنوان سمینار علمی حکمرانی فضای مجازی و با مدیریت محمد علی شاکری،‌ دانشجوی دکتری فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق و با حضور دکتر حمید ضیایی پرور،‌ کارشناس ارتباطات و فناوری اطلاعات،‌ دکتر ایمان عرفان منش،‌ عضو هیئت علمی دانشکده امام صادق (ع)،‌ دکتر فرشاد مهدی پور، رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و دکتر محمدحسین سیاح طاهری، مدیر سواد رسانه‌ای معاونت فضای مجازی سازمان صدا و سیما برگزار شد،‌ طرفین طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی را به صورت دقیق مورد تحلیل و بررسی قرار دادند.

محمدعلی شاکری در ابتدای این جلسه با اشاره به این که اجرایی شدن حکمرانی بر فضای مجازی با چالش‌های بسیاری از جمله قدرت پلتفرم‌ها و زیرساخت‌های خارجی و همچنین سیاست‌گذاری مواجه است،‌ عنوان کرد که از گذشته تاکنون کشور در ارتباط با این موضوع تلاش‌های بسیاری را در سطح داخلی و بین‌المللی انجام داده است.

حمید ضیایی پرور نیز در جریان این جلسه عنوان کرد دولت قبلی در زمینه اینترنت تلاش‌های بسیاری را انجام داده و به موفقیت‌های بسیاری از جمله تقویت زیرساخت‌ها دست پیدا کرده است. این در صورتی است که کشور تاکنون فشارهای زیادی را از سوی پلتفرم‌های خارجی متحمل شده است.

تدوین طرح طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی در سال 95

وی در ادامه بیان کرد که 5 سال قبل طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی برای نظام‌مند کردن فضای مجازی در دست تدوین قرار گرفت و در دوره قبلی مجلس مطرح شد؛ اما کمیسیون مربوطه تصمیم گرفت تا آن را رسانه‌ای نکند. ضیایی در ادامه ضمن گلایه از ایجاد دیدگاه‌های منفی نسبت به این طرح عنوان کرد که یکی از پیامدهای منفی طرح حمایت از حقوق کاربران مسئله مهاجرت است.

وی در ادامه با انتقاد از مخالفت کسب و کارها، فعالان فرهنگی،‌ مردم و نخبگان با طرح صیانت از حقوق کاربران اظهار کرد که جلسه‌های کارشناسی این طرح با حضور نیافتن نمایندگان کسب و کارها برگزار شده و با این وجود تعداد چشم‌گیری از آن‌ها به مخالفت با طرح مذکور پرداخته‌اند.

ضیایی در ادامه با اشاره به پروژه اینترنت ماهواره ای استارلینک بیان کرد ممکن است طرح حمایت از کاربران تحت تأثیر مستقیم پروژه استارلینک قرار بگیرد و نهایی شدن آن با تکمیل پروژه استارلینک به امری دشوار تبدیل شود. وی در انتها خاطرنشان کرد بندهایی از طرح حمایت از حقوق کاربران که به منظور توسعه و پشتیبانی از پلتفرم‌های بومی تدوین شده است مورد موافقت کامل من قرار دارد، چرا که عقیده دارم باید به منظور پیشرفت پلتفرم‌های بومی تمام تلاش خود را به کار بگیریم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. آنچه که مهمه اینه که با کارهایی از این دست کرامت شعور آزادی آگاهی شخصیت مردم و تمام شاخصه های انسانیت رو مورد حتاکی و لگد مال میکنن ، نمیدونم چرا باید جزو منفور و معدود کشورهای انگشت شمار باشیم ؟ چرا مردم اکثر کشورها متمایل هستند به کشورهای آزاد برن و نه به کشورهایی مانند ایران چین روسیه

  2. چیزی که مورد نقد و بحث برانگیز هست اینه که چرا نباید عملکرد کشورهای قدرتمند و آزاد رو سرمشق قرار بدیم که دارای اکثریت هستند و به جای آن دنباله رو چند کشور آزادی ستیز و ناقض حریم شخصی مردم باشیم که تعدادشان انگشت شمار هست! ! ؟ محدودیت راه علاج نیست

  3. خدایا چرا ما باید انقدر بدبخت باشیم که تو ایران به دنیا بیاییم😔

  4. با این طرح صیانت خوب دارن ضد انقلاب پرورش میدن دمتون گرم 🤣🤣🤣☝️☝️

  5. ترسی که اینا از آگاهی مردم دارن،یک زندانی زیر تیغ نداره