قارچ سیاه

قارچ سیاه: انواع، علایم،‌ عوارض و درمان این عفونت قارچی

به دنبال فراگیری ویروس کرونا عفونتی به نام قارچ سیاه هم پدیدار شده است. در ادامه با انواع، علایم، عوارض و درمان عفونت قارچ سیاه آشنا می‌شویم.

قارچ سیاه یکی از بیماری‌های نادر است که در حال حاضر تعداد اندکی از افراد را آلوده می‌کند، اما قدمت آن به سال‌ها پیش باز می‌گردد. بیمار در ابتدا آلودگی به این بیماری را معمولا با علایمی مانند سر درد،‌ درد صورت،‌ پرشدگی و ترشحات بینی و همچنین درد چشم تجربه می‌کند که باید بلافاصله پس از احساس این دردها برای معالجه به دکتر مراجعه کند.

موارد ابتلا به قارچ سیاه که نام علمی آن موکورمیکوزیس است هم‌اکنون و به دنبال فراگیری ویروس کرونا افزایش پیدا کرده است. این بیماری از قدرت بسیاری زیادی برخوردار است و می‌تواند افراد آلوده را با تهدید جدی مواجه کند. به منظور معالجه این بیماری و همچنین منابع آن تاکنون اطلاعات متنوعی منتشر شده است. این عفونت که هم‌اکنون تعداد مبتلایان به آن در حال افزایش است از طریق کپکی تحت عنوان موکور که می‌توان آن را در سبزیجات،‌ فاسد،‌ کود حیوانی،‌ گیاهان،‌ خاک و میوه‌ یافت کرد شخص را آلوده می‌کند.

هرآنچه درباره قارچ سیاه کرونا باید بدانید

قارچ سیاه

مطابق با گزارش‌ها، تعدادی از بیماران کرونایی که همچنان آلوده به ویروس هستند یا در حال سپری کردن مراحل بهبودی هستند به عفونت‌های قارچی مانند کاندیدیاز،‌ قارچ سیاه و آسپرژیلوز مبتلا شده‌اند. معمولا افرادی که دچار نقض سیستم ایمنی هستند یا از بیماری زمینه‌ای رنج می‌برند این عفونت را تجربه می‌کنند. این در صورتی است که مبتلایان به کرونا نیز ممکن است در نتیجه تضعیف سیستم ایمنی این عفونت را تجربه کنند. بیشترین مناطقی از بدن که به قارچ سیاه آلوده می‌شوند،‌ پوست،‌ مغز،‌ چشم و سینوس‌ها هستند.

قارچ سیاه از طریق سینوس به بدن شخص نفوذ پیدا کرده و اقدام به رسوب کرده و وارد سر فرد آلوده می‌شود. چنانچه سیستم ایمنی شخص قادر به مقابله با این عفونت نباشد به سمت پایه مغر حمله‌ور شده و آسیب‌های بسیار جدی را به شخص وارد می‌کند. البته بیشتر افرادی که به این عفونت آلوده شده‌اند افرادی هستند که دچار نقض سیستم ایمنی بوده و درگیر سرطان هستند. این در صورتی است که احتمال ابتلای افرادی که دارای سیستم ایمنی مناسبی هستند به این عفونت بسیار کمتر است.

قارچ موکورمیکوزیس دارای چه علایمی است؟

قارچ سیاه

علایم این عفونت با توجه به قسمتی که قارچ به آن نفوذ پیدا کرده است متفاوت می‌باشد. برای نمونه‌ای از علایم این عفونت می‌توان به شکم درد،‌ گرفتگی سینوس، سینه درد، سردرد، خونریزی گوارشی، ضایعات سیاه رنگ روی پل بینی یا دهان،‌ تورم در یک سمت صورت، خون در مدفوع،‌ اسهال،‌ حالت تهوع و استفراغ،‌ تب،‌ سرفه و تنگی نفس اشاره کرد.

چنانچه پوست بیمار درگیر قارچ سیاه شود،‌ احتمال دارد که بخش تحت نفوذ قرار گرفته متورم شده،‌ تاول زده یا قرمز شود و همچنین می‌تواند همراه با درد باشد. قارچ سیاه توانایی آن را دارد از طریق خون قسمت‌های دیگر بدن را نیز آلوده کند که نام علمی آن موکورمایکوزیس است. در زمانی که قارچ وارد بدن فرد می‌شود،‌ اندام‌هایی از جمله قلب و طحال را تحت نفوذ قرار می‌دهد. این عفونت قادر است تا در صورت نفوذ حداکثری به بدن بیمار تأثیرات روانی بدی روی فرد بگذارد، وی را به کما ببرد یا حتی جان او را بگیرد.

قارچ سیاه به بدن چه افرادی نفوذ می‌کند؟

قارچ سیاه

به دلیل آن که قارچ سیاه معمولا تعداد کمی از افراد را آلوده می‌کند،‌ بیشتر به بدن افرادی که نسبت به بهداشت محیطی و فردی بی‌توجه بوده و همچنین افرادی که دچار نقض سیستم ایمنی هستند نفوذ پیدا می‌کند. اشخاصی که احتمال ابتلای آن‌ها از سایرین بیشتر می‌باشد به شرح زیر هستند:

الف) افرادی که برای دوره طولانی از کورتیکواستروئیدها استفاده کرده‌اند.

ب) افرادی که بدن آن‌ها شامل آهن زیادی است

پ)‌ افرادی که پیوند عضو را تجربه کرده‌اند

ت)‌ افرادی که برای دوره طولانی دارو تزریقی استفاده کرده‌اند

ث) افرادی که پیوند سلول‌های بنیادی را تجربه کرده‌اند

ج) افرادی که به نوتروپنی (Neutropenia) آلوده هستند و تعداد گلبول‌های سفید خونشان کم است.

چ)‌ افرادی که درگیر دیابت هستند

ح) افرادی که با سرطان دست و پنجه نرم می‌کنند

چگونه می‌توان قارچ موکورمیکوزیس را درمان کرد؟

برای جلوگیری از گسترش این بیماری باید سریعا بیماری توسط پزشک شناسایی شده و داروهای مورد نیاز تجویز شود. درمان‌ ضد قارچی لازمه صد در صدی این عفونت است که می‌تواند افراد را با خطرات جدی مواجه کند. می‌توان با استفاده از داروهای فعال ضد آسپرژیولس نظیر ووریکونازول، با این عفونت در نخستین مراحل نفوذ مقابله کرد. علاوه بر این لازم است تا ناحیه تحت نفوذ به وسیله یک عمل جراحی از بدن بیمار جدا شود.

در برخی از موارد این عفونت دیگر از کنترل خارج شده و مدیریت آن امکان‌پذیر نمی‌شود؛ در چنین شرایطی صورت شخص آلوده تحت نفوذ حداکثری قرار گرفته و تنها راه مقابله تخلیه صورت وی خواهد بود. با وجود چنین شرایطی بیمار می‌تواند هزینه‌های ایجاد شده را از طریق خرید بیمه تکمیلی مدیریت کند.

چگونه می‌توان هزینه‌های درمان کرونا و قارچ سیاه را پرداخت کرد؟

هنگامی که ویروس دائما با جهش‌هایی همراه می‌شود باعث می‌شود تا بیماری‌های دیگری نیز شیوع پیدا کند. در چنین شرایطی شخص بیمار شرایط بسیار بدی را تجربه می‌کند و از طرفی نگران بیماری و از سوی دیگر دغدغه اصلی‌اش پرداخت هزینه‌های لازم می‌شود که لازم است از سوی مسئولان فکری به حال این موضوع شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*