ممنوعیت واردات لوازم خانگی

ممنوعیت واردات لوازم خانگی تا پایان سال ادامه دارد

ممنوعیت واردات لوازم خانگی به کشور تا انتهای سال جاری تمدید شده است و سال آینده باید بر سر تمدید یا عدم تمدید آن تصمیم‌گیری دوباره شود.

طی مصاحبه مشترکی که با حضور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، معاون فنی گمرک، معاون امور صنایع وزارت صمت و سخنگوی انجمن واردکنندگان لوازم خانگی برگزار شد، طرفین به گفت‌وگو در راستای لزوم پشتیبانی از تولید لوازم خانگی ایرانی پرداختند.

حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با تأکید بر این که باید مردم از سوی دولت تسهیلات با قیمت مناسب دریافت کنند تا بدین وسیله شاهد افزایش تقاضا در بازار باشیم، عنوان کرد که در حال حاضر مردم شرایط اقتصادی مناسبی ندارند و نیازمند اجرای طرح‌های این‌چنینی هستیم. پشتیبانی از لوازم خانگی ایرانی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و مردم می‌توانند از طریق دریافت تسهیلات مناسب اقدام به خرید کنند.

جلوگیری از واردات لوازم خانگی به منظور حمایت از تولید داخل

غزنوی در ادامه با اشاره به این که باید کیفیت کالاهای تولید داخل با ایجاد رقابت در این بازار بهبود پیدا کند،‌ بیان کرد باید توجه ویژه‌ای به حق انتخاب مردم شود. از طرفی دیگر نیز باید به منظور پشتیبانی از تولید داخل و پیشرفت کشور مانع از واردات شویم،‌ چرا که هم‌اکنون فاصله ما با کشورهای توسعه یافته دنیا بسیار زیاد است و هم‌اکنون نیازمند تولید هستیم.

ممنوعیت واردات لوازم خانگی

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی عنوان کرد کالاهای خارجی تا پیش از سال 1397 در کشور ما در حال رقابت بودند؛‌ اما از لحاظ تولید در داخل اصلا قوی نبودیم و روز به روز در حال پسرفت بودیم که در چنین شرایطی تحریم‌ها نیز اعمال شد و به دنبال آن شرکت‌های خارجی سریعا کشور را ترک کرده و از این رو می‌توان گفت تجربه خوبی نداشتیم. پس از تحریم‌ها تعداد بسیاری از افراد مشغول به کار در این حوزه شدند و همچنین از نظر تأمین کالای مورد نیاز مردم نیز به موفقیت رسیدیم. البته هم‌اکنون نیازمند آن هستیم تا صادرات را کلید بزنیم و برای این کار تمام بسترها مهیا است.

وی در ادامه با اشاره به اختلال داشتن سامانه بهین یاب عنوان کرد که هم‌اکنون مکانیز‌م‌های ورق‌های فولادی با ایراد مواجه شده است و فرآیندها نیازمند نظارت هستند. غزنوی همچنین در ارتباط با ورود شرکت‌های خارجی به صنعت لوازم خانگی نیز بیان کرد ورود سرمایه‌گذار خارجی به صنعت لوازم خانگی از سوی ما هیچ مانعی ندارد؛‌ اما باید تنها در بخش‌هایی که نیازمند سرمایه‌گذاری هستیم این اتفاق صورت بگیرد و نباید خارجی‌ها به بخش‌هایی که از حضور آن‌ها بی‌نیاز هستیم ورود پیدا کنند.

تمدید ممنوعیت واردات لوازم خانگی تا پایان امسال

مهدی صادقی نیارکی، معاون امور صنایع وزارت صمت طی این مصاحبه بیان کرد مطابق با قوانین نمی‌توان واردات را به طور دائم مسدود کرد و تنها می‌توان به منظور پشتیبانی از تولیدات بومی موانع تعرفه‌ای و ضوابط فنی وضع کرد. بر اساس اظهارات نیارکی، در سال 1397 ممنوعیت واردات لوازم خانگی و تعدادی از کالاهای دیگر به تصویب مراجع ذی‌صلاح رسیده و تا انتهای سال جاری همچنان ادامه دار خواهد بود؛‌ اما مهم‌ترین مسئله حال حاضر پشتیبانی همه‌جانبه از این صنعت است.

وی در ادامه با اشاره به این که بورس کالا دارای هیچ زاویه پنهانی نیست و با خرید از آن می‌توان میزان خرید را به راحتی متوجه شد،‌ بیان کرد ورق‌های فولادی صنعت لوازم خانگی تنها توسط تولیدکنندگان لوازم خانگی قابل تهیه است. نیارکی در ادامه گفت کشور قادر به تولید 20 میلیون دستگاه لوازم خانگی است و در چهار ماه آغازین امسال تولید لوازم خانگی نسبت به سال 1399 چهل و دو درصد رشد داشته است. این در صورتی است که در سال 1399 نیز شاهد 70 درصد رشد داشتیم. علاوه بر این سال 98 نیز در مقایسه با سال 97 با رشد 70 درصدی مواجه شدیم و در مقایسه با سال 1396 نیز با 70 درصد رشد همراه بودیم.

درخواست تضمین از تولیدکنندگان لوازم خانگی داخلی

نیارکی تا پیش از این عنوان کرده بود که تنها با مجوز شورای هماهنگی سران قوا ورود لوازم خانگی به کشور ممنوع شده و تقاضا کرده بود تا برای مدت زمان چهار سال از واردات جلوگیری شود تا بدین وسیله سرمایه‌گذاری‌ها نتیجه‌بخش شوند؛ البته از طرف دیگر نیز باید تولیدکنندگان تضمین دهند.

ممنوعیت واردات لوازم خانگی

لازم به ذکر است که شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا تصمیم گرفت تا به منظور پشتیبانی از تولید داخل، ممنوعیت واردات لوازم خانگی و برخی از کالاهای دیگر را تا انتهای سال جاری تمدید کند و سال آینده باید بر سر تمدید یا عدم تمدید ممنوعیت واردات تصمیم‌گیری دوباره شود.