مینی کامپیوتر یونیوو

کاربرد مینی کامپیوتر یونیوو در محاسبات مهندسی و علمی

مینی کامپیوتر در محاسبات مهندسی و علمی توانسته قابلیت های زیادی از خود ارائه دهد و در این صنعت، توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده است.

ورود مینی کامپیوترها تحول عظیمی در تاریخ صنایع الکترونیکی به وجود آورد. اولین رونمایی از این دستگاه‌ها در اواسط سال 1960 تا اواخر سال 2000 رخ داد. ورود این دستگاه‌ها بیشتر به عنوان جایگزین موقت یا جایگزین دوم کامپیوتر‌ها بود، به همین دلیل، کشور‌های بزرگ با صنایع پیشرفته بیشتر به مینی کامپیوتر‌ها توجه می‌کردند.

با گذشت زمان و مشاهده قابلیت‌هایی که این مینی کامپیوتر‌ها در اختیار کاربران قرار می‌دادند توجهات بیشتری را به خود جلب کردند و با توجه به این که در مقایسه با کامپیوترهای بزرگ که معمولا فضای زیادی از اتاق را اشغال می‌کردند، تنها در یک فضای کوچک جای می‌گرفتند، به سرعت محبوب شدند.

مینی کامپیوتر چیست؟

مینی کامپیوترها، رایانه‌هایی کوچک‌تر، ارزان‌تر و با قدرت کمتری نسبت به کامپیوترهای بزرگ اما گرانتر و قوی‌تر از یک رایانه شخصی هستند. از مینی کامپیوترها در محاسبات مهندسی و علمی، پردازش معاملات تجاری، مدیریت پرونده و داده‌ها استفاده می‌شود.

مینی کامپیوترها در اواخر دهه 1950 وارد عرصه‌ی الکترونیک شدند و در دهه‌ی 1980 به اوج محبوبیت خود رسیدند. این وسایل الکترونیکی، به طور کلی قدرت محاسباتی محدودتری دارند اما سازگاری آنها بالاست که موجب می‌شود برای انجام محاسبات علمی و مهندسی یک تیم کوچک، اختصاص داده شوند.

انواع مینی کامپیوتر

انواع مینی کامپیوترها عبارتند از: تبلت، کامپیوتر رومیزی، تلفن همراه، نوت بوک و غیره.

در ادامه بیشتر با آنها آشنا می‌شویم:

  • تبلت

بسیاری از کاربران، تبلت را بهترین گزینه قابل حمل می‌دانند. آنها می‌توانند یک سیستم عامل کامل را اجرا کنند و با نداشتن صفحه کلید و موس در فضا صرفه‌جویی نمایند. در عوض تبلت‌ها از فناوری صفحه لمسی خود برای تایپ روی صفحه استفاده می‌کنند. تبلت‌ها اغلب به دلیل مجهز بودن به صفحه نمایش لمسی، گران‌تر از یک لپ تاپ معمولی هستند.

  • نوت بوک

نوت بوک جدیدترین شکل مینی کامپیوتر است. آنها اخیرا با ادغام با شرکت‌های بی سیم مانند Verizon و AT&T محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. نوت بوک سیستم عامل و تمام وظایفی را که یک لپ تاپ انجام می‌دهد، اجرا می‌کند. تنها ویژگی که در اکثر نوت بوک‌ها وجود ندارد درایو نوری (DVD-Burner) است. با این حال می‌توانید یک درایو نوری خارجی را از طریق پورت‌های USB در نوت بوک خود متصل نمایید. نوت بوک‌ها با استفاده از اندازه صفحه نمایش 8  تا 10 اینچ و صفحه کلیدهای کوچکتر موجب صرفه‌جویی در فضا می‌شوند. اکثر تولیدکنندگان نوت بوک ادعا می‌کنند که این مینی کامپیوترها دارای صفحه کلیدی در حدود 80 درصد اندازه یک صفحه کلید معمولی هستند و از لحاظ قیمت نیز بسیار مقرون به صرفه می‌باشند.

  • تلفن های همراه

تلفن های همراه بسیاری از ویژگی‌های مشابه پخش کننده‌های MP3 را با مزایای بیشتر یعنی امکان تماس ارائه می‌دهند. تلفن‌های همراه پرچمدار که بیشتر به عنوان تلفن های هوشمند شناخته می‌شوند، می‌توانند نسخه های سیار سیستم عامل‌ها را اجرا نمایند.

  • مینی کامپیوترهای رومیزی

مینی کامپیوترهای رومیزی در دو سال گذشته پیشرفت زیادی داشته‌اند. اکنون تولیدکنندگان می‌توانند تمام اجزای یک رایانه رومیزی را در یک فضای بسیار کم بگنجانند. این رایانه‌ها اغلب فضای کمتری نسبت به لپ تاپ اشغال می‌کنند و قابلیت انجام هرگونه محاسبات علمی و مهندسی را دارند.

3 هدف اصلی استفاده از مینی کامپیوتر در محاسبات مهندسی و علمی

مینی کامپیوترها در بخش محاسبات مهندسی و علمی قابلیت‌های متنوعی را در اختیار کاربران این صنعت قرار می‌دهند. 3 هدف مهم مینی کامپیوترها در این عرصه شامل موارد زیر است:

کنترل فرایند

مینی کامپیوترها در درجه اول توسط شرکت‌ها برای کنترل تولید فرآیند استفاده می‌شوند. کنترل فرآیند دارای دو عملکرد اصلی است: جمع آوری داده‌ها و بازخورد.

به عنوان مثال زمانی که از رایانه کوچک برای کنترل فرایند استفاده کنید، اگر مشکلی در هر قسمتی از فرآیند ظاهر شود، این مینی کامپیوترها، تغییرات را تشخیص داده و تنظیمات لازم را انجام می‌دهند.

مدیریت داده

مینی کامپیوترهایی که برای مدیریت داده استفاده می‌شوند می‌توانند هر کاری از بازیابی گرفته تا تولید داده‌های علمی و مهندسی را در رابطه با داده‌ها انجام دهند.

ارتباطات

مینی کامپیوترها به عنوان رابط بین اپراتور انسانی و یک پردازنده بزرگتر عمل می‌کنند. کاربر می‌تواند عملیاتی مانند بررسی خطا را با کمک مینی کامپیوتر اجرا کند و سپس از دستگاه برای انجام تنظیمات استفاده کند.

سایر کاربرد مینی کامپیوتر ها به شرح زیر است:

  • محاسبات علمی
  • پردازش معاملات تجاری
  • مدیریت پایگاه داده
  • مدیریت پرونده
  • محاسبات مهندسی

تاثیر مینی کامپیوتر در محاسبات مهندسی و علمی

محاسبات مهندسی و علمی (که به عنوان علم محاسبات نیز شناخته می‌شوند) به طور متوسط وابسته به مینی کامپیوتر یا کامپیوترها هستند. بسیاری از فعالیت‌های این عرصه از جمله رمزگذاری و طراحی‌ها به کمک دقت مینی کامپیوترها انجام می‌شود.

بنابراین، منظور از محاسبات مهندسی و علمی که توسط کامپیوترها انجام می‌گیرد، چیست؟ اساسا محاسباتی که به کمک مینی کامپیوترها انجام می‌گیرند شامل طیف وسیعی از مشکلات علمی در زمینه‌های مختلفی اعم از فیزیک، شیمی، زیست شناسی و فراتر از آنهاست که البته بیشترین استفاده از مینی کامپیوترها در این زمینه برای محاسبات ریاضیست.

زمینه‌هایی که از مینی کامپیوتر در محاسبات مهندسی و علمی استفاده می‌شود عبارتند از:

  • مدل سازی اقتصادی
  • سیستم های بیولوژیکی
  • بخش های مهندسی
  • برنامه ریزی شهری

مهم‌ترین اجزای مینی کامپیوتر

مهم‌ترین اجزایی که یک مینی کامپیوتر برای ارائه عملکرد خوب و کارامد در محاسبات علمی به آن نیاز دارد، چیست؟ صادقانه بگوییم، شما برای مینی کامپیوتر خود به CPU قوی، مقدار زیادی RAM، دستگاه‌های ذخیره‌سازی با سرعت بالا و فضای زیاد و GPU با کیفیت نیاز دارید.

پردازنده (CPU)

نرم افزارهای محاسبات مهندسی و علمی می‌توانند مبهم باشند، یک پردازنده‌ی خوب می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در عملکرد مینی کامپیوتر شما بگذارد. هرچه یک CPU سریعتر باشد، عملکرد بهتری از خود ارائه خواهد داد. برای مثال، اگر در حال انجام شبیه‌سازی‌های بزرگ یا کار روی داده‌های عظیمی هستید و تمام قدرت یک پردازنده را نیاز دارید، شما می‌توانید از پردازنده‌ی نسل دهم یعنی  Core i9 اینتل که فضای کافی برای هر فعالیتی دارد را استفاده نمایید. به علاوه پردازنده‌های Tech یا Intel Xeon برای پیچیده‌ترین فرایندها نیز مفید و بسیار کاربردی هستند.

پردازنده گرافیکی (GPU)

بسیاری از برنامه‌های محاسبات مهندسی و علمی دارای پلتفرم‌های محاسبات موازی CUDA NVIDIA هستند. بنابراین، GPU NVIDIA انتخابی مطمئن و کارامد برای مینی کامپیوترهای شماست. یا اگر مینی کامپیوترهای شما شامل OPENCL هستند شما می‌توانید GPUهای AMD را روی آنها فعال نمایید و در فعالیت‌های مهندسی و علمی خود از آنها استفاده بهینه نمایید.

پردازنده گرافیکی  جدا از CPU کار پردازش و رندرینگ تصاویر را انجام می‌دهد. کارت گرافیک، اطلاعات را برای پردازش تصویر ترجمه می‌کند و خروجی را روی صفحه نمایش ارائه می‌دهد. هر چه کارت گرافیک در نمایش تصویر سریع‌تر باشد، خروجی بصری بهتری خواهیم داشت.

ذخیره سازی (SSD)

درصدی که شما برای ذخیره‌سازی به آنها نیاز دارید به اندازه‌ی مجموعه داده‌ها و فعالیت شما بستگی دارد. بیشترین اندازه‌ای که شما برای ذخیره‌سازی به آنها نیاز دارید 2 ترابایت یا بیشتر است. به هر حال مهم نیست که چقدر به فضای ذخیره سازی نیاز دارید، شما می‌خواهید از ssd به جای هارد دیسک (HHD) استفاده نمایید تا بتوانید داده‌هایتان را از CPU به SSD برسانید. خوشبختانه امروزه شما می‌توانید فضاهای ذخیره‌سازی را با قیمت‌های معقولی خریداری نمایید.

حافظه (RAM)

درست مشابه فضای ذخیره سازی، شما در اصل می‌خواهید به حد نیاز یا فراتر از نیاز خود از حافظه‌ی کافی برخورد شوید. حافظه‌ی 16 گیگابایتی گزینه خوبیست اما خرید برد اصلی که بتواند از هر مقدار حافظه پشتیبانی نماید، نتیجه‌ی بهتری برای مینی کامپیوتر در محاسبات مهندسی و علمی خواهد داشت. زیرا بیشتر فعالیت‌های محاسباتی اعم از مدل سازی‌ها و غیره حداقل به 64 گیگابایت حافظه یا بیشتر نیاز دارند.

در نظر داشته باشید که دو نوع حافظه وجود دارد: حافظه فقط خواندنی (ROM) و حافظه دسترسی تصادفی ROM . RAM را نمی‌توان تغییر داد، در حالی که RAM قابل تغییر است.

در آخر باید توجه داشته باشید که حافظه شما از سرعت بالایی برخوردار بوده و به راحتی قابل نصب باشد.

مزایا مینی کامپیوتر در محاسبات مهندسی و علمی

  • مینی کامپیوترها می‌توانند 24 ساعته و در 7 روز هفته بی وقته کار کنند.
  • در هر دمای محیطی کار می‌کنند و دارای قابلیت تهویه هستند.
  • کیسی از جنس المینیوم خالص و با کیفیت بالا دارند.
  • دارای منبع تغذیه DC-IN 12V و اداپتور AC هستند.
  • از دیجیتال ساینیج و KIOSK پشتیبانی می‌کنند.
  • مجهز به پورت‌های کاربردی مانند کام (سریال-RS232)-پارالل (موازی-LPT)-LVDSL-USB2،3 -RS485 جهت ارتباط دائم با سایر دستگاه‌ها هستند.
  • از خدمات وای فای و بلوتوث هم پشتیبانی می‌نمایند.
  • ابعاد بسیار کوچک و قابلیت اتصال به پشت مانیتور به کمک براکت مخصوص را دارند.
  • بدنه مقاوم و صدای بسیار کمی نیز دارند.

معایب مینی کامپیوتر در محاسبات مهندسی و علمی

  • برخی از مینی کامپیوترها پورت USB ندارند.
  • مینی کامپیوترها هیچ درایو CD/DVD ندارند.
  • ممکن است کاربر با سیستم عامل آنها آشنا نباشد.
  • صفحه کلید می‌تواند برای تایپیست‌های سریع، کوچک باشد.
  • فضای زیادی روی برد آنها وجود ندارد.
  • برای انجام پروژه‌های خاص و پیچیده، بسیار کوچک هستند.

جمع بندی

با پیشرفت نسل‌های جدید نوت بوک‌ها و به خصوص مینی کامپیوترها، این دستگاه‌ها جایگزین کامپیوترهای رومیزی در انجام محاسبات علمی و مهندسی شده‌اند. این مینی کامپیوتر‌ها به دلیل قابلیت‌های زیادی که دارند توانسته‌اند جایگاه ویژه‌ای برای خود به وجود آورند.

امروز مساله امنیت و فضا از مسائل مهم ادارات و شرکت‌ها و حتی کاربران شخصی می‌باشد. لذا کاربران و کارمندان در سال‌های اخیر از نسل جدید مینی کامپیوترها استقبال ویژه‌ای کرده‌اند.

اگر شما هم جزو متقاضیان این دستگاه‌های کوچک و کاربردی هستید، می‌توانید با مراجعه به سایت بهین تکنولوژی از جدیدترین مدل‌های مینی کامپیوتر و لوازم جانبی آن، اطلاع حاصل کرده و بر حسب نیاز خود آنها را خریداری نمایید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*