اسپوتنیک لایت

واکسن روسی اسپوتنیک لایت و یک واکسن آمریکایی در ایران تایید شد

رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد واکسن روسی اسپوتنیک لایت در کمیته علمی واکسن ایران بررسی شده و تایید متخصصان علمی کشورمان را دریافت کرده است.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت واکسن اسپوتنیک لایت توسط کمیسیون قانونی ساخت و ورود در سازمان غذا و دارو بررسی شده است. این مرجع مجوز مصرف اضطراری اسپوتنیک لایت را صادر کرد. محمدرضا شانه ساز گفت در فضای مجازی، این واکسن تنها واکسن تک دوز عنوان شده است. البته واکسن جانسون و جانسون هم تک دوز است که تاییدیه کمیسیون مذکور را اخذ کرده است. بنابراین، اسپوتنیک لایت تنها واکسن تک دوز در کشور نیست.

اسپوتنیک لایت تنها واکسن تک دوز نیست

او گفت واکسن‌های متنوعی در کشور ثبت شده است و مسئله محرمانه‌ای در این باره نیست. همچنین علتی نمی‌بینیم که مراحل ثبت واکسن در کشور اعلام شود. وی اظهار کرد شرکت‌های خارجی که واکسن مورد نیاز کشور را تامین نکردند، سهمی از بازار واکسن کشور را دریافت نکردند و به اقتصاد خودشان آسیب وارد شد.

محمدرضا شانه ساز گفت جلسه اعضای کمیسیون به علت بیماری کرونا به صورت وبینار است و رای‌گیری اعضای کمیسیون هم اینترنتی انجام می‌شود. اما به علت نیاز به امضای فیزیکی، احتمالا کمی تاخیر خواهد داشت. وی در رابطه با تایید واکسن اسپوتنیک لایت بیان کرد برای کشورهای سازنده بسیار مهم است که یک دارو و واکسن را در ایران ثبت کنند؛ این کار امتیاز بزرگی برای کشورها محسوب می‌شود.

رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه تاکید کرد از سال 91 به عنوان سیستم نظارتی قوی در حوزه واکسن توسط سازمان جهانی بهداشت شناخته می‌شویم. بنابراین به محض این که واکسنی در ایران ثبت شده و مجوز اضطراری دریافت کند، نام ایران توسط کشورهای سازنده اعلام می‌شود که ارزش خودشان را افزایش می‌دهد.