مریخ

مریخ در گذشته قابل سکونت بوده است

محققان با بررسی نمونه سنگ مریخی جمع‌آوری شده توسط مریخ نورد استقامت دریافتند سیاره سرخ در گذشته‌های دور قابل سکونت بوده است.

مریخ‌نورد استقامت اخیرا توانست با موفقیت دو نمونه سنگ مریخی را جمع‌آوری کند که کارشناسان ناسا برای این دو سنگ نام‌های Montdenier و Montagnac را در نظر گرفتند. بررسی اولیه کارشناسان روی نمونه‌های جمع‌آوری شده نشان می‌دهد این سنگ‌ها از ترکیب‌های بازالتی بهره می‌برند که احتمال دارد از گدازه‌های باستانی به وجود آمده باشند. ضمن این که این سنگ‌ها در خصوص زمان تشکیل و نابودی این دریاچه باستانی نیز اطلاعات زیادی را در اختیار کارشناسان قرار خواهند داد.

جزئیات قابل سکونت بودن مریخ

کارشناسان ناسا اعلام کردند در گذشته به میزان زیادی در این منطقه آب وجود داشته است، اما در خصوص زمان دقیق وجود آب در این منطقه اطلاعاتی در دست نیست. البته دانشمندان با مشاهده میزان تغییرات موجود در نمونه‌های جمع‌آوری شده دریافتند این مکان برای مدت طولانی از آب زیرزمینی نیز برخوردار بوده است.

مریخ نورد استقامت در روزهای 6 و 8 سپتامبر از سطح این منطقه نمونه‌هایی را جمع‌آوری کرد و محققان از فاصله 239 میلیون مایلی این سنگ‌ها را مورد بررسی قراردادند که البته فرایند مطالعه روی این سنگ‌ها همچنان ادامه دارد.

نمونه سنگ مریخی

در همین راستا میچ شولته (Mitch Schulte)، یکی از دانشمندان ناسا که در این پروژه مشارکت دارد عنوان کرد چنین نمونه‌هایی دارای ارزش زیادی برای مطالعات آزمایشگاهی در زمین هستند و به کمک آنها می‌توانیم توالی و زمان‌بندی شرایط محیطی موجود در آنها را پیدا کنیم. وی افزود مطالعه روی این سنگ‌ها پاسخی برای سوالات ما در خصوص تاریخچه وجود آب مایع در مریخ خواهد بود. ضمن اینکه محققانی که از زمین در این پروژه حضور دارند موفق به کشف نمک در نمونه‌های جمع‌آوری شده شدند که احتمالا این نمک به دلیل جریان یافتن آب یا بخار شدن آن به وجود آمده است.

نمونه سنگ مریخی

ناسا در خصوص کشف نمک در نمونه‌های جمع‌آوری شده با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد احتمال دارد حباب‌های کوچک از آب باستانی مریخ در این نمک‌های معدنی باقی مانده باشند. در واقع  چنین حباب‌هایی می‌توانند به عنوان کپسول‌های میکروسکوپی زمان، اطلاعات زیادی را در خصوص آب و هوای باستانی و قابل سکونت بودن مریخ در اختیار دانشمندان قرار دهند. گفتنی است نمک‌ها از ویژگی منحصربه‌فردی برای حفظ حیات باستانی بهره می‌برند.

دانشمندان بر این باورند که این آب زیرزمینی از آبی که زمانی در دریاچه باستانی مریخ وجود داشته نشات گرفته و از میان سنگ‌های شناسایی شده گذر کرده است. هرچند دانشمندان نتوانستند مشخص کنند این آب‌ها به ده‌ها هزار یا میلیون‌ها سال قبل مربوط می‌شوند، اما دانشمندان ناسا معتقدند این میزان آب برای تشکیل حیات میکروسکوپی در مریخ کافی بوده است. استقامت در ماموریت بعدی خود قصد دارد در فاصله 200 متری در منطقه South Síítah به نمونه‌برداری بپردازد.

نمونه سنگ مریخی

نمونه سنگ مریخی که به تازگی توسط مریخ نورد استقامت جمع‌آوری شده به عنوان یکی از جوان‌ترین سنگ‌های موجود در دهانه جزرو محسوب می‌شود، اما در منطقه South Síítah سنگ‌های بسیار قدیمی‌تری وجود دارد که می‌توانند در خصوص زمان‌بندی تشکیل این بستر دریاچه باستانی جزئیات بیشتری را نشان دهند. کاوشگر اسقامت از 43 لوله آزمایش تیتانیومی بهره می‌برد و طی ماموریت‌های خود قصد دارد تمام آنها را با نمونه‌های مختلف پر کند. البته این لوله‌های حاوی نمونه‌ها در آینده به کمک آژانس فضایی اروپا به زمین منتقل خواهند شد.

ناسا و آژانس فضایی اروپا دو فضاپیمای دیگر را در سال 2026 به سمت مریخ ارسال خواهند کرد تا در سال 2028 به سیاره سرخ برسد؛‌ فضاپیمای نخست در دل خود یک مریخ‌نورد کوچک را نیز به فضا حمل خواهد کرد تا بتواند نمونه‌های جمع‌آوری شده توسط استقامت را به یک موشک کوچک انتقال دهد. این موشک به عنوان نخستین موشک پرتاب شده از سطح مریخ به فضا خواهد بود و با هدف انتقال محموله به مدار زمین طراحی شده است؛ سرانجام فضاپیمای سوم نمونه‌هایی که از سطح مریخ به مدار فرستاده شده را دریافت کرده و آن را به زمین ارسال خواهد کرد. احتمالا این محموله در سال 2031 در یوتا آمریکا به زمین خواهد رسید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*