واردات خودرو , قیمت پراید

اگر واردات خودرو آزاد شود قیمت پراید چقدر خواهد شد؟

فعالان بازار خودرو پیش بینی می‌کنند در صورت آزادسازی واردات خودرو قیمت خودروهای داخلی و قیمت پراید 10 تا 20 درصد کاهش پیدا کند.

مجلس شورای اسلامی به تازگی طرح آزادسازی واردات خودرو را به تصویب رسانده است که در صورت موافقت شورای نگهبان و نهایی شدن این طرح، تمام اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند در ازای صادرات خودرو،‌ قطعات خودرو و سایر کالاها اتومبیل به کشور وارد کنند. البته برای انجام این کار نباید منشأ ارز مورد نیاز داخلی باشد. سؤال اصلی که در اینجا پیش می‌آید این است که بازار خودرو از این طرح چه تأثیری خواهد پذیرفت؟

مطابق با اظهارات مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو و عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو، قیمت اتومبیل‌های خارجی در پی تکمیل و اجرای طرح آزادسازی واردات خودرو 25 تا 40 درصد پایین خواهد آمد. اما نکته مهم‌تر این است که آیا قیمت خودروهای داخلی از جمله پراید نیز با اجرای این طرح کاهش پیدا خواهند کرد یا خیر؟

کاهش 20 درصدی قیمت خودروهای داخلی با آزادسازی واردات خودرو

طبق گفته جعفری و دادفر،‌ احتمال دارد خودروهای خارجی به دنبال نهایی شدن این طرح کاهش 40 درصدی قیمت را تجربه کنند، علاوه بر این ممکن است خودروهای داخلی نیز با کاهش 10 تا 20 درصدی قیمت همراه شوند. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در ادامه عنوان کرده است که به احتمال فراوان بازار کشور از بهمن و اسفند سال جاری پذیرای اتومبیل‌های جدید باشد. به این ترتیب اگر این پیش‌بینی درست باشد، قیمت پراید که هم‌اکنون در بازار بین ۱۳۴ تا ۱۵۰ میلیون تومان است، به طور متوسط بین ۲۰ تا ۲۳ میلیون تومان کاهش پیدا می‌کند و به حدود ۱۱۴ تا ۱۲۷ میلیون تومان خواهد رسید.

در صورت نهایی شدن این طرح، از سال جاری شاهد ورود خودروهای خارجی به کشور خواهیم بود. جعفری نیز در ارتباط با این که با اجرای این طرح خودروهای چینی چه سرنوشتی را تجربه خواهند کرد،‌ بیان کرد در صورتی که بازار پذیرای اتومبیل‌های کره‌ای و جدید باشد دیگر عده کمی از افراد به سراغ خودروهای چینی خواهند رفت؛ زیرا این خودروها هم‌اکنون بالاتر از قیمت اصلی خود در بازار کشور به فروش می‌رسند. تعدادی از نمایندگی‌های فروش در حال حاضر اقدام به تغییر قیمت‌ها به صورت هفتگی می‌کنند که علت اصلی این مسئله محدودیت‌های اعمال شده است. با آزادسازی واردات خودرو،‌ اتومبیل‌های چینی جایی در بازار کشور نخواهند داشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. خاک بر سر تک تکتون