خودروهای برقی

خودروهای برقی باید برای ایمنی عابران پیاده و افراد کم‌بینا صدای بیشتری تولید کنند

وزارت حمل و نقل بریتانیا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد خودروهای برقی باید برای ایمنی عابران پیاده به ویژه افراد کم‌بینا صدای بیشتری تولید کنند.

خودروهای برقی بر خلاف خودروهای سنتی، به دلیل این که از باتری و موتورهای الکتریکی بهره می‌برند، صدای بسیار کمی ایجاد می‌کنند و به عنوان وسایل نقلیه بی‌سر و صدا محسوب می‌شوند. هرچند بی‌صدا بودن این خودروها نسبت به خودروهایی که با سوخت بنزین یا گازوئیل استفاده می‌کنند یک مزیت به شمار می‌رود، اما همین آرام بودن در خیابان‌ها می‌تواند ایمنی برخی از افراد را به خطر بی‌اندازد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد سکوت زیاد خودروهای برقی باعث افزایش احتمال برخورد با دوچرخه سواران، عابران پیاده و سایر وسایل نقلیه در جاده خواهد شد. اما علاوه بر این به تازگی موسسه‌های خیریه برای نابینایان و کم‌بینایان نیز اعلام کردند کم بودن صدای خودروهای برقی باعث شده تا ایمنی افراد تحت حمایت این موسسه‌ها کاهش پیدا کند.

لزوم تولید صدا توسط خودروهای برقی

در حال حاضر تمام خودروهای برقی ثبت شده در انگلیس باید دارای یک دستگاه پخش کننده صدا باشند و آن را همواره روشن کنند، اما برخی از رانندگان در روشن نگه داشتن آن سهل‌انگاری می‌کنند. در همین راستا وزارت حمل و نقل بریتانیا اعلام کرد از ماه سپتامبر 2023 میلادی تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی می‌بایست دسترسی رانندگان به سیستم هشدار صوتی را قطع کنند تا رانندگان دیگر قادر به خاموش کردن آن نباشند. در بخشی از این بیانیه تاکید شده است تمام خودروهای الکتریکی و هیبریدی جدید از تاریخ 1 سپتامبر 2023 که در بریتانیا به ثبت می‌رسند، ملزم به رعایت این قانون خواهند بود.

خودروهای برقی

نیک لنکستر که دارای مشکل بینایی است در این خصوص بیان کرد سر و صدای کم خودروهای الکتریکی یک تهدید واقعی برای ما محسوب می‌شود. وی افزود اغلب به دلیل بی‌صدا بودن خودروهای برقی متوجه حضور آنها در خیابان نمی‌شویم. آندریا گوردون نیز به عنوان یک فرد نابینا عنوان کرد ما نیاز داریم تا وسایل نقلیه الکتریکی صدا تولید کنند تا بتوانیم حضور آنها را متوجه شده و خود را در امان نگه داریم. تصویر کنید چشمان خودتان را بسته‌اید و قصد عبور از خیابان را دارید، اگر این خودروها صدایی تولید نکنند چگونه می‌توان آنها را تشخیص داد؟

گفتنی است خودروسازان برای محصولات الکتریکی خود سیستمی را برای تولید صداهای هشدار دهنده و صدای وسایل نقلیه عادی در نظر گرفتند و بسیاری از کشورها نیز استفاده از آن را به عنوان یک قانون به ثبت رساندند، اما خاموش کردن سیستم تولید صدا در این خودروها باعث شده تا قانون‌گذاران بریتانیا خودروسازان را ملزم به ساخت سیستمی کنند که امکان غیر فعال‌سازی آن از سوی راننده وجود نداشته باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*