واردات خودرو

خودروسازان با واردات خودرو موافقند؛ رفع ایرادهای شورای نگهبان در مجلس

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ضمن تایید موافقت خودروسازان با واردات خودرو گفت در سریع‌ترین زمان ایرادهای شورای نگهبان برطرف خواهد شد.

ارگان‌های ذی صلاح هم‌اکنون در حال تحلیل و بررسی طرح ساماندهی بازار خودرو که به تازگی توسط مجلس به تصویب رسیده است هستند و در این میان شورای نگهبان ایرادهایی را بر این طرح وارد کرده که قرار است نمایندگان مجلس در سریع‌ترین زمان ممکن آن‌ها را برطرف کرده و وارد صحن مجلس کنند تا مجددا به رأی گذاشته شود.

رفع ایرادهای وارد شده به آزادسازی واردات خودرو

حجت‌اله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ارتباط با این موضوع عنوان کرد کمیسیون صنایع و معادن مجلس ایرادهای وارد شده از سوی شورای نگهبان به مصوبه آزادسازی واردات خودرو را مورد بررسی قرار خواهد داد و پاسخ مناسبی را برای آن‌ها پیدا خواهد کرد.

تصویب مقررات دیگر به وسیله وزارت صمت یکی از بندهای ایراد گرفته شده از سوی شورای نگهبان است. در پاسخ به این ایراد، باید جمله «تهیه آیین نامه اجرایی این بند بر عهده دولت است» به جای جمله مذکور می‌آمد. ایراد دیگری که شورای نگهبان بر این طرح گرفت این‌ بود که نحوه انتقال ارز در این مصوبه دارای ابهاماتی است که باید در ارتباط با این موضوع شفاف‌سازی بیشتری صورت گیرد.

کاهش قیمت و تنظیم بازار خودرو

فیروزی ادامه داد که با اجرایی شدن طرح ساماندهی بازار خودرو کیفیت خودروهای داخلی ارتقا پیدا خواهد کرد، رقابت مناسب در بازار ایجاد خواهد شد، در میان عرضه و تقاضا موجود در بازار تعادل ایجاد خواهد شد و در نتیجه بازار خودرو به بهترین صورت ممکن تنظیم می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه در ارتباط با تأثیرپذیری بازار از طرح آزادسازی واردات خودرو بیان کرد که هم‌اکنون و پس از رسانه‌ای شدن طرح آزادسازی واردات خودرو قیمت‌های خودروهای داخلی و خارجی با کاهش همراه شده‌اند که این کاهش قیمت در اتومبیل‌های خارجی بیشتر بوده است.

فیروزی در انتها با اشاره به این که در صورت رفع ابهامات وارده و تصویب طرح آزادسازی واردات خودرو توسط شورای نگهبان قیمت‌ها با کاهش بیشتری همراه خواهد شد، بیان کرد که شرکت‌های خودروسازی به دلیل کمبود عرضه در بازار با مصوبه جدید مجلس برای آزادسازی واردات موافقت کرده‌اند.