ارزبری

ارزبری ایران خودرو و سایپا ایرادی ندارد، اما برای واردات خودرو نباید ارز خارج شود!

شورای نگهبان به تازگی و به برخی از دلایل با مصوبه آزادسازی واردات خودرو مخالفت کرده است که اصلی‌ترین آن‌ها افزایش ارزبری است.

شورای نگهبان به تازگی با آزادسازی واردات خودرو به برخی دلایل که اصلی‌ترین آن‌ها ارزبری بوده مخالفت کرده است. این در صورتی است که تنها طی سال گذشته، شرکت‌های ایرانی به منظور تأمین قطعات مورد نیاز 1.7 میلیارد دلار ارزبری کرده‌اند که در این میان بیشترین میزان ارزبری متعلق به بزرگترین شرکت‌های خودروسازی کشور یعنی ایران خودرو و سایپا بوده است.

دولت تقریبا از چهار سال پیش با مشکل کمبود ارز مواجه شد و به همین دلیل تصمیم گرفت تا برای جلوگیری از خروج بیش از اندازه ارز واردات کالاهای لوکس از جمله اتومبیل را ممنوع کند. اکنون نیز طبق اعلام شورای نگهبان، در صورتی این طرح اجرایی خواهد شد که به منظور ورود خودرو به کشور هیچ‌گونه ارزبری صورت نگیرد.

رضا شیوا،‌ رئیس شورای رقابت در ارتباط با این موضوع عنوان کرد در شرایطی شورای نگهبان به دلیل ارزبری با آزادسازی واردات خودرو موافقت نمی‌کند که مونتاژکاران نیز هم‌اکنون به منظور تأمین قطعات مورد نیاز خود ارزبری بیش از اندازه‌ای دارند.

میزان ارزبری خودروسازان چقدر است؟

عادل پیرمحمدی، مدیرعامل ساپکو دو ماه پیش عنوان کرده بود که به منظور ساخت هر اتومبیل باید تقریبا یک هزار و 715 هزار یورو ارز از کشور خارج شود. آمار منتشر شده از سوی وزارت صمت حاکی از آن است که ۹۹ هزار دستگاه خودرو طی ۱۲ ماهه سال گذشته به تولید رسیده است که این میزان از تولید نیازمند ۱.۷ میلیارد دلار ارزبری بوده است.

مطابق با گزارش‌های منتشر شده، میزان قابل توجهی از این ۱.۷ میلیارد دلار به منظور خرید قطعه از چین در قالب یوان به این کشور داده شده است. لازم به ذکر است که خودروسازان ایرانی در این سال نسبت به سال ۹۸ پنجاه درصد بیشتر مصرف یوان داشته‌اند. رئیس شورا رقابت نیز با اشاره به این موضوع بیان کرده بود بسیاری مدعی هستند که ورود خودرو به کشور هیچ لزومی ندارد، چرا که در حال حاضر ۱۵ شرکت خودروسازی در کشور مشغول به فعالیت هستند.

این در صورتی است که تعداد شرکت‌هایی که هم‌اکنون واقعا مشغول به تولید خودرو هستند ۲ شرکت است و سایر شرکت‌ها با قطعات وارد شده به کشور مونتاژکاری می‌کنند. شیوا معتقد است که اگر مشکل اصلی برای آزادسازی واردات خودرو خروج ارز از کشور است باید مونتاژکارانی که برای ادامه چرخه خود میزان قابل توجهی ارز از کشور خارج می‌کنند مورد توجه قرار بگیرند. این در صورتی است که مطابق با برخی از گزارش‌ها، بیشترین میزان ارزبری از کشور توسط دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران خودرو و سایپا به منظور تولید خودرو داخلی انجام شده است.

چین از خودروی تولید داخل سهم قابل توجهی دارد

آمار منتشر شده حاکی از آن است که طی سال گذشته شرکت‌های پارس خودرو، سایپا و ایران خودرو به منظور تأمین قطعات مورد نیاز خود ۸۶۵ میلیون یوان به چین انتقال داده‌اند که باعث شده تا ارزبری رشد ۵۰ درصدی پیدا کند. شرکت ایران خودرو طی این سال ۸ برابر بیشتر از سال ۹۸ ارز در قالب یوان به چین منتقل کرده است و سایپا نیز طی این سال ۵۱ درصد بیشتر از سال ۹۸ ارز در قالب یوان به چین انتقال داده است. با توجه به این موضوع مشخص می‌شود که شرکت‌های معتبر داخلی نیز علاوه بر مونتاژکاران میزان قابل توجهی ارز از کشور خارج کرده‌اند.

علت مخالفت شورای نگهبان با آزادسازی واردات

اما هم‌اکنون که بحث آزادسازی واردات خودرنو به میان آمده است، مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان با این مسئله به دلیل این که باعث افزایش ارزبری می‌شود مخالفت کرده‌اند. این در صورتی است که مجلس عنوان کرده برای واردات خودرو باید منشأ ارز خارجی باشد و در ازای صادرات مجوز واردات خودرو داده شود و این دغدغه را از بین برده است.

رئیس شورای رقابت عنوان کرده همان ارزی که معتقد هستند نباید برای ورود خودرو به کشور مورد استفاده قرار گیرد، هم‌اکنون به منظور تأمین قطعات مورد نیاز از کشور خارج می‌شود که باید در سریع‌ترین زمان ممکن به این مسئله رسیدگی شود. یکی از دلایلی که هم‌اکنون شورای نگهبان با آزادسازی واردات خودرو مخالفت کرده همخوانی نداشتن این مصوبه با اقتصاد مقاومتی است. این در صورتی است که با اجرایی شدن این طرح برخی از اهداف اصلی اقتصاد مقاومتی از جمله افزایش کیفیت تولید و ایجاد رقابت در بازار است عملی خواهند شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. اتفاقا اگه واردات خودرو در مقابل ارز ناشی از صادرات بشه که خیلی خوبه ،بدلیل اینکه ارزهای سرگردان در خارج بصورت قاچاق وارد نمیشه که موجب آشفتگی بازار ارز بشه ،واینکه ارزهای خرد سرگردان توسط خودرو وارد کشور میشه ،
    صد البته ارز توسط ایران خودرو و سایپا از ایران خارج بشه جهت واردات خودروهای چینی از رده خارج اشکالی ندارد، این جهاد است اجر معنوی داره برادران چینی باید ابا پولهای ما لذت ببرید

  2. علت اینکه از واردات خودرو جلوگیری بعمل می‌آید ،بنظر می‌رسه شورای نگهبان در ایران خودرو و سایپا ذینفع است ، مگه کشورهای اروپایی و یا روسیه تولید داخل ندارن که اجازه ورود خودرو با تعرفه بسیار کمتر از ایران را دارن ،سوال پیش میاد آیا تفکرات حاکمان آنها با تفکرات حاکمان ما فرق داره ویا مافیایی ایران قویترین است که هر تصمیمی را ابطال می‌کنه ؟

  3. ترسیدن به دزدی های خودشون آسیب برسه
    یا ترسیدن ارزون بشه میزان پول دزدیشون کم بشه

    وگرنه شرکت ایران خودرو و سایپا هیچ ارزی وارد کشور نمی کنن و با خودرو بی کیفیت و گران خون مردم رو مکیدن
    خودرو ساز ترکیه باید بگه اقتصاد مقاومتی که خودرو با کیفیت مونتاژ می کنه و 5 برابر درآمد نقچفت ما ارز آوری برای کشورش داره …به بی سواد های مصلحت و شورا برسونین واقعا بی سوادین و خدا به داد ملت برسه