واردات خودرو

1.3 میلیارد دلار نیاز ارزی کشور برای واردات خودرو

طبق اظهارات مرتضی شجاعی،‌ کارشناس حوزه خودرو، باید سالانه 1 تا 1.3 میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو به میزان 40 تا 50 هزار دستگاه صرف شود.

مرتضی شجاعی، کارشناس حوزه خودرو در ارتباط با طرح ساماندهی بازار خودرو عنوان کرد که با اجرایی شدن این طرح می‌توان در عوض صادرات قطعات خودرو،‌ خودرو و همچنین واردات بدون انتقال ارز، خودرو در انواع برقی و هیبریدی به کشور وارد کرد. با توجه به این مسئله هدف اصلی از این طرح ورود خودروهای هیبریدی به کشور خواهد بود و واردات انواع خودرو را شاهد نخواهیم بود.

صادرات خودرو با اجرای طرح ساماندهی بازار خودرو افزایش نخواهد یافت

واردات خودرو

شجاعی ادامه داد که با اجرای طرح ساماندهی بازار خودرو احتمال واردات با ارز اشخاص بیشتر است و افزایش صادرات خودرو و قطعات با اجرایی شدن این طرح بعید به نظر می‌رسد. با دقت بر فناوری و کیفیت اتومبیل‌های ساخت داخل می‌توان به این مسئله پی برد. این در صورتی است که تخمین زده می‌شد، ارز حاصل از صادرات بسیاری از سوی قطعه‌سازان از جمله فولاد و صنایع پتروشیمی و همچنین شرکت‌ها خودروسازی به چرخه اقتصادی کشور ورود پیدا کند که این اتفاق به دلایل مختلف و زیادی عملی نشد.

وی ادامه داد در نتیجه علاقه واردکنندگان خودرو به تکرار پروسه واردات خودرو که در جریان آن دارایی آن‌ها تبدیل به خودرو شده و از فروش آن ریال دریافت می‌کنند، احتیاج بیشتری به ارز می‌شود. لازم به ذکر است که نرخ ارز به دنبال واردات بدون انتقال ارز و همچنین واردات با ارز اشخاص به طور چشم‌گیری بالا می‌رود. از این رو اختصاص ارز به واردات باید با نظارت کامل بانک مرکزی انجام شود.

ضمن این که با توجه به شرایط کنونی کشور طبیعتا هیچ‌یک از سرمایه‌داران ارز مختص به خود را تبدیل به ریال نخواهند کرد. شجاعی در ادامه با اشاره به این که در زمینه مدیریت منابع ارزی هماهنگی لازم وجود ندارد،‌ عنوان کرد هم‌اکنون با وجود این که عدم ورود موبایل‌های لوکس آمریکایی به کشور الزامی خوانده شده است،‌ سالانه 3 میلیارد دلار از ارز کشور صرف واردات تلفن همراه می‌شود و این نشان می‌دهد در شرایط کنونی کشور که درگیر کمبود ارز است میزان چشم‌گیری از ارز به منظور واردات تلفن همراه به کار گرفته می‌شود.

وی ادامه داد در شرایط این‌چنینی جلوگیری از ورود اتومبیل‌های خارجی به کشور که منجر شده تا قیمت خودروهای داخلی و وارداتی به طور چشم‌گیری بالا برود مشخص می‌سازد که در حوزه ارزی سیاست‌گذاری‌های مناسبی نداشته‌ایم. این در صورتی است که واردات اتومبیل به کشور از آنجایی که استانداردهای ایمنی اتومبیل‌های خارجی نسبت به اتومبیل‌های داخلی بالاتر و همچنین مصرف سوخت آن‌ها نیز کمتر است می‌توانست نتایج بهتری را نسبت به واردات تلفن همراه برای کشور به دنبال داشته باشد.

احتیاج به حداقل 1 میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو

واردات خودرو

شجاعی در ارتباط با این که واردات خودرو نیازمند چه میزان از ارز است بیان کرد در صورتی که خودروهای وارداتی چیزی در حدود 20 تا 25 هزار دلار قیمت داشته باشند و همچنین برای واردات خودرو نیز سقف دلاری در نظر بگیریم،‌ باید سالانه 1 تا 1.3 میلیارد دلار ارز صرف واردات 40 تا 50 هزار دستگاه اتومبیل شود.

لازم به ذکر است که به دنبال آزادسازی واردات خودرو و البته در صورتی نرخ ارز دچار نوسان نشود، قیمت اتومبیل‌های تولید شده در داخل 20 درصد کاهش یافته و همچنین 40 درصد نیز از قیمت خودروهای وارد شده به کشور کاسته می‌شود.

کارشناس صنعت خودرو در انتها با اشاره به این که اعمال تغییرات در صنعت خودرو احتیاج به زمان زیادی دارد، بیان کرد وزارت صمت می‌تواند به منظور ایجاد ثبات در بازار خودرو برای کوتاه‌مدت نحوه فروش خودرو را به منظور رسیدن اتومبیل به دست مصرف کننده واقعی با تغییر همراه کند و همچنین برای طولانی‌مدت به منظور بالا بردن کیفیت اتومبیل‌های داخلی و همچنین کاستن از هزینه‌های تولید سیاست‌های صنعت خودرو را اصلاح کرده و تغییر دهد. لازم به ذکر است کخ احتمالا هدف وزیر صمت دولت جدید نیز از طرح‌ 6 ماهه و 2 ساله رسیدن به همین موضوع بوده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*