بازار لوازم خانگی

تأمین بیش از 70 درصد نیاز بازار لوازم خانگی توسط شرکت‌های داخلی

مطابق با اظهارات سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی، هم‌اکنون 70 تا 80 درصد نیاز بازار لوازم خانگی توسط شرکت‌های داخلی تأمین می‌شود.

حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی عنوان کرد در حال حاضر لوازم خانگی 70 تا 80 درصد داخلی‌سازی شده است و در چنین شرایطی که شرکت‌های داخلی بیشتر بازار را در اختیار دارند و مورد حمایت همه جانبه‌ای نیز قرار گرفته‌اند، باید تمام تلاش خود را به کار گیرند تا بتوانند کیفیت محصولات خود را به طور شگفت‌انگیزی افزایش داده و همچنین روی بالا بردن خدمات پس از فروش خود نیز تمرکز ویژه‌ای کنند.

غزنوی ادامه داد که از 4 سال گذشته واردات کالای نهایی لوازم خانگی به کشور مسدودسازی شده است و این اتفاق تازه‌ای نیست. لازم به ذکر است که با این مصوبه تنها شرایط برای رشد شرکت‌های داخلی محیا شده است. با این وجود بازار لوازم خانگی همچنان از کالای قاچاق پر شده است و علاوه بر این از روش‌های قانونی دیگری مانند ملوانی، لنجی و مرزنشینان نیز کالاهای خارجی به کشور ورود پیدا کرده و روانه بازار می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد که بر این امید هستیم تا ممنوعیت واردات لوازم خانگی از ورود این‌چنین کالاهای خارجی به کشور جلوگیری کند، چرا که این کالاها آسیب جدی را به بازار کشور وارد می‌کنند.

 بازار لوازم خانگی انحصار را تجربه نخواهد کرد

بازار لوازم خانگی

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در ادامه در پاسخ‌ به سؤالی مبنی بر این که آیا امکان دارد با ممنوعیت واردات لوازم خانگی بازار این کالا نیز همانند بازار خودرو دچار انحصار شود یا خیر، بیان کرد در حال حاضر دولت متصدی اصلی صنعت خودرو است و بیشتر نیاز این بازار از سوی شرکت‌های ایران خودرو و سایپا تأمین می‌شود. این در صورتی است که نزدیک به 1500 واحد هم‌اکنون در بازار لوازم خانگی مشغول به تولید کالاهای با کیفیت و متنوع هستند. از این رو بر خلاف ادعای برخی از افراد، دچار شدن بازار لوازم خانگی به انحصار امکان‌پذیر نیست.

غزنوی با اشاره به این که تولید انبوه تنها راه مناسب شدن قیمت‌ها و افزایش کیفیت است، بیان کرد اگر قصد محقق کردن چنین برنامه‌ای را داریم لازم است تا واردات کالاهای غیر بومی ممنوع شود تا بدین واسطه نیاز بازار از سوی شرکت‌های داخلی تأمین شده و در ادامه ما را به چشم یک کشور صنعتی نگاه کنند. از طرفی نیز به منظور دست‌یابی به فروش مناسب یارد قیمت‌ها، کیفیت و همچنین خدمات پس از فروش مورد بازبینی قرار گیرند. در صورت انجام این کارها و در اختیار گرفتن بازار کشور، صادرات نیز امکان‌پذیر خواهد شد.

تولید لوازم خانگی با افزایش 40 درصدی همراه شده است

بازار لوازم خانگی

غزنوی در ادامه با اشاره به این که طی سال پیش تولید لوازم خانگی 78 درصد رشد داشته است، اظهار کرد تولید لوازم خانگی در سال 1400 نیز با رشد 40 درصدی همراه شده و 70 تا 80 درصد از نیاز بازار توسط شرکت‌های داخلی تأمین شده است. اما در شرایط کنونی که بیشتر بازار در اختیار داخلی‌ها است باید آن‌ها به سراغ برنامه‌ریزی بلندمدت بروند و کیفیت کالاهای خود را با گسترش سرمایه‌گذاری بهبود بخشند و همچنین به دنبال بالا بردن خدمات پس از فروش خود نیز باشند.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در پاسخ به این سوال که آیا گرفتن تضمین از شرکت‌های داخلی به منظور بالا بردن کیفیت محصولات امکان‌پذیر است یا خیر، گفت نظام اقتصادی کشور پذیرای چنین مسئله‌ای نیست و علاوه بر این هم اکنون دولت نیز به آن‌ها خدماتی را از جمله ارز ارائه نمی‌دهد. البته محصولات داخلی در حال حاضر از نظر کیفیتی چیزی از نمونه‌های خارجی کم ندارند، ولی ما به دنبال آن هستیم تا کیفیت و خدمات پس از فروش محصولات داخلی به صورت غیر قابل باوری بالا برود. مثلا در حال حاضر مردم می‌توانند محصولات برخی از شرکت‌های داخلی را حتی پس از گذشت یک ماه از خرید مرجوع کنند. از سوی دیگر نیز شرکت‌های داخلی برای این که در رقابت با همتایان خارجی خود جا نمانند باید کیفیت محصولات را همواره بالا ببرند.

تازه‌ترین گزارش‌ها حاکی از آن است که ورود لوازم خانگی به کشور با نامه دفتر رهبری و همچنین نامه دفتر ریاست جمهوری به وزارت صمت رسما ممنوع شده است. این در صورتی است که تا پیش از این نیز واردات لوازم خانگی عملا صورت نمی‌گرفت و بنابراین می‌توان گفت با این مصوبه ممنوعیت واردات لوازم خانگی همچنان ادامه پیدا خواهد کرد.

منتفی شدن ورود محصولات ال جی و سامسونگ به کشور

بازار لوازم خانگی

لازم به ذکر است که شرکت‌های ال جی و سامسونگ که تا پیش از این مشغول به همکاری با کشور ما بودند به دنبال اعمال تحریم‌های بین‌المللی در دو سال پیش به یک‌باره از کشور خارج شدند. هم‌اکنون برند‌های جی پلاس و سام جایگزین این دو برند معتبر کره‌ای شده‌اند و برای تأمین قطعات مورد نیاز آن‌ها از کشورهای به غیر از کره اقدام می‌شود. این در صورتی است که ماه گذشته شایعاتی مبنی بر این که کره قصد دارد در ازای بدهی خود به ایران محصولات ال جی و سامسونگ را روانه بازار کشور کند مطرح شد؛‌ اما با اعلام رسمی وزارت صمت این موضوع منتفی شد.

ورود لوازم خانگی به کشور مطابق با مصوبه سال 1397 شورای هماهنگی سه قوه ممنوع شد و پس از آن نیز این ممنوعیت تا انتهای سال جاری تمدید شد. اکنون باید منتظر ماند و دید که پس از پایان این مهلت چه تصمیمی در ارتباط با این موضوع اتخاذ خواهد شد. با توجه به جدیدترین مصوبه وزارت صمت به احتمال فراوان ورود لوازم خانگی به کشور همچنان ممنوع باقی خواهد ماند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. البته محصولات داخلی در حال حاضر از نظر کیفیتی چیزی از نمونه‌های خارجی کم ندارند، ولی ما به دنبال آن هستیم تا کیفیت و خدمات پس از فروش محصولات داخلی به صورت غیر قابل باوری بالا برود.
    اینم نتیجه ی گرفتن جنس از موتوری…