قیمت گذاری خودرو

رئیس شورای رقابت: من دیگر مسئول قیمت گذاری خودرو نیستم

رضا شیوا، رئیس شورای رقابت اعلام کرد من دیگر هیچ مسئولیتی را در قبال قیمت گذاری خودرو بر عهده ندارم و تعیین قیمت وظیفه رئیس جدید است.

قرار بود که شورای رقابت با آغاز مهر قیمت‌های جدید را با توجه به تورم بخشی برای خودروها مشخص کند، اما رضا شیوا در ارتباط با این موضوع بیان کرد که من دیگر مسئولیتی در قبال قیمت‌ گذاری خودرو بر گردن ندارم و برای مشخص شدن قیمت‌های جدید باید منتظر رئیس جدید ماند. به گفته شیوا، ممکن است رئیس جدید برای قیمت گذاری شیوه جدیدی را در نظر داشته باشد. لازم به ذکر است که قرار است طی جلسه‌ای با حضور وزیر اقتصاد تیم جدیدی مدیریت شورای رقابت را بر عهده بگیرند.

تأخیر در قیمت گذاری خودرو به دلیل عدم اعلام تورم بخشی

قیمت گذاری خودرو

وی ادامه داد ممکن است قیمت گذاری جدید خودروها به اواخر مهر موکول شود،‌ چرا که بانک مرکزی تاکنون تورم بخشی را که مبنای قیمت گذاری خودرو محسوب می‌شود اعلام نکرده است. شیوا در ارتباط با این موضوع که اخیرا تعدادی قرعه کشی را مورد انتقاد قرار داده‌اند،‌ بیان کرد که قرعه کشی به هیچ عنوان قابل تقلب و نفوذ نیست،‌ این در صورتی است که فروش خودرو به واسطه سایت باعث شد تا مردم متضرر شوند و اعلام کنند که بیشترین سود از این شیوه فروش به ربات‌ها و دلالان می‌رسد،. از این رو قرعه کشی سالم‌ترین راه به نظر می‌رسید،‌ اما با این وجود شورای رقابت از ایده‌های جدید منتقدان استقبال خواهد کرد.

شیوا در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا با وجود شورای رقابت شاهد ایجاد رقابت تازه در بازار خودرو نبودیم،‌ عنوان کرد که ایجاد رقابت در بازار خودرو جزو مسئولیت‌های شورای رقابت نیست و از طرفی دیگر شرایط  انجام این کار نیز برای شورای محیا نبود. ایجاد رقابت جدید در بازار نیازمند سرمایه‌گذاری،‌ توجیه اقتصادی و شرایط مناسبی است که این مسائل باید به وسیله وزارت صمت و سازمان گسترش ایجاد شوند. از این رو شورا نیز به دنبال رقابتی شدن بازار آن را ترک می‌کند و این که سرمایه‌گذاران به دلیل حضور شورا بازار خودرو را رها کرده و به آن توجهی نمی‌کنند کاملا اشتباه است.

رئیس شورای رقابت در ادامه با اشاره به این که برای جلوگیری از تحمیل قیمت‌ها به مردم از سوی انحصارگر، شورای رقابت تمام قدرت خود را به کار گرفت، بیان کرد گرانی تمام کالاها در کشوری که تورم آن 50 درصد است چیز عجیبی به نظر نمی‌رسد و خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست و افزایش قیمت پیدا می‌کند. با این وجود مردم پذیرای بالا رفتن قیمت‌ها نبودند و مقصر اصلی این اتفاق را شورای رقابت می‌دانستند. از طرفی دیگر هم شیوه قیمت گذاری خودرو از سوی شرکت‌های خودروسازی با انتقادهای زیادی مواجه شد و آن‌ها عنوان کردند که در نتیجه عملکرد شورای رقابت ضررهای 40 تا 50 میلیاردی برای ما به وجود آمده است.

مخالفت شورای رقابت با تعیین قیمت بر اساس بهای تمام شده

قیمت گذاری خودرو

رئیس شورای رقابت در ارتباط با روش تعیین قیمت خودروها اظهار کرد این شورا برای این که انحصارگرها نتوانند مبالغی که هزینه کرده‌اند را به علاوه سود‌ آن دریافت کنند، همواره با تعیین قیمت خودروها بر مبنای بهای تمام شده مخالفت کرده است؛ چرا که این مسئله برای مردم ضررهای زیادی به همراه داشت.

هم اکنون شرکت‌های خودروسازی با مشکلات بسیاری مواجه هستند و بخش بسیار زیادی از سرمایه خود را خرج مسائل غیر معقول می‌کنند. این در صورتی است که فعالیت خودرو فقط محدود به صنعت خودرو است؛‌ اما شرکت‌های زیان‌ده بسیاری مشغول به همکاری با آن‌ها هستند که قصد دارند ضررهای خود را از جیب مردم بردارند.

شیوا در ادامه در ارتباط با این که شرکت‌های خودروسازی به دلیل مصوبه شورای رقابت و تعیین قیمت در ابتدا از پیش فروش منصرف شدند، اظهار کرد که آغاز فروش خودرو بدون اعلام قیمت آن امکان‌پذیر نیست. از طرفی هم ممکن است پیش فروش برخی از شرکت‌های خودروسازی در ادامه تغییراتی را تجربه کند که به هیچ عنوان شورای رقابت زیر بار این مسئله نمی‌رود. چنانچه شرکت‌های خودروسازی از پیش فروش منصرف شوند و جلوی این کار گرفته شود می‌توان شاهد افزایش تعداد خودروهای موجود در بازار و فروش فوق‌العاده بود که به دنبال این مسئله از تعهد شرکت‌ها نیز کاسته می‌شود.

رضا شیوا در انتها با اشاره به اتمام دوران ریاست خود عنوان کرد در دورانی که عهده‌دار این مسئولیت بودم با تمام وجود تلاش کردم تا از ضرر رسیدن به مردم جلوگیری کنم؛‌ اما شاید آن‌ها رضایت کافی را نداشته باشند که از آن‌ها می‌خواهم من را حلال کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*