گوشی های شیائومی

آیا گوشی های شیائومی اطلاعات شخصی را جمع آوری می‌کنند؟

وقتی بحث جمع آوری اطلاعات مطرح می‌شود، گوشی های شیائومی تاریخچه سوال بر انگیزی دارند. اما به نظر می‌آید که اوضاع تغییر کرده است.

احتمالا همانطور که مطلع هستید، به تازگی شرکت شیائومی به بزرگترین تولید کننده تلفن‌های هوشمند تبدیل شده و شرکت‌های بزرگ سامسونگ و اپل را از ژوئن 2021 پشت سر گذاشته است. حالا گوشی های شیائومی از هر زمان دیگری پرطرفدارتر هستند.

در حالی که شاید سازندگان چینی، بهترین گوشی‌های هوشمند موجود در بازار را تولید نکنند، اما قطعا به لطف مقرون به صرفه بودن محصولاتشان به جایگاه ویژه‌ای در بازار گوشی‌های موبایل دست یافته‌اند. با این وجود یکی از حاشیه‌هایی که همیشه حول محصولات Xiaomi مطرح می‌شود، سیاست امنیتی و جمع آوری اطلاعات شخصی کاربران است.

پس با این تفاصیل آیا می‌توان با اطمینان اطلاعات خود را در اختیار گوشی های شیائومی قرار داد؟ آیا استفاده از این محصولات، ریسک بزرگی است؟

تاریخچه‌ای کوتاه از جمع آوری اطلاعات کاربران توسط شیائومی

سال 2020 میلادی بود که کاربران متوجه شدند شیائومی در حال جمع آوری اطلاعات شخصی کاربران است؛ حتی زمانی که کاربران در حالت ناشناس (Incognito) مرورگر Mi قرار داشتند. این اطلاعات شامل جست‌وجو‌ها و لینک‌های ورودی (URL) می‌شدند. شرکت Xiaomi ادعاهای مطرح شده را به شدت انکار کرد، اما متخصصان امنیتی با انتشار مدارکی مستحکم و واضح، بُعد تازه‌ای از داستان را رونمایی کردند.

برای بهبود اوضاع، مسئولان شیائومی تصمیم به انتشار بروز رسانی جدیدی گرفتند که امکان غیر فعال کردن جمع آوردی داده در حالت ناشناس مرورگر را به کاربر می‌داد. در حالی که این ویژگی نباید برای حالت ناشناس، ضروری باشد، اما در هر حال سازندگان برای دفاع از سیاست‌های امنیتی خود به انجام این کار پرداختند. ضمن اینکه از جمله اتهامات دیگر Xiaomi می‌توان به ذخیره اطلاعات ضروری و غیرضروری دستگاه اشاره کرد. پس در نظر داشته باشید که این شرکت سابقه خوبی در حفظ حریم خصوصی کاربران ندارد.

سیاست‌ امنیتی در گوشی های شیائومی: آیا بهبودی حاصل شده است؟

از آنجا که Xiaomi قصد دارد تا بیشتر از همیشه بازار غرب را مورد هدف قرار دهد، آن‌ها تصمیم گرفته‌اند تا سیاست‌های خود را برای شفافیت بیشتر، دست خوش تغییر کنند. درست است که هنوز با قوانین امنیتی کاملی طرف نیستیم، اما گوشی های شیائومی از این لحاظ، پیشرفت چشمگیری داشته‌اند.

علاوه بر تغییر در سیاست‌های کلی، گوشی های شیائومی در قالب رابط کاربری MIUI هم تغییراتی را به خود دیده‌اند که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت تغییر دسترسی در برنامه‌های پیش فرض Xiaomi
  • اطلاع و پرسش در مورد تاییدیه‌های لازم در هنگام استفاده از هر کدام از برنامه‌های پیش فرض
  • قابلیت غیر فعال کردن تمام تبلیغات و نوتیفیکیشن‌‌های شرکت
  • امکان حذف متا دیتا از تصاویر گالری، قبل از اشتراک گذاری

لازم به ذکر است که این ویژگی‌های جدید نرم افزاری MIUI ممکن است در هر کشور متفاوت باشد. البته ما این موارد را از نسخه جهانی MIUI 12.5.5 استخراج کرده‌ایم.

گوشی های شیائومی

اگر امنیت اولویت شماست، چه باید کنید؟

برای شروع می‌توانید به سراغ برند‌های خوش نام و معتبری چون سامسونگ، موتورولا و نوکیا بروید. اما همه این موارد به بودجه و حداقل نیازهای شما در تهیه تلفن هوشمند بستگی دارد.

Xiaomi هنوز حضور پررنگی در بازار غرب نداشته، اما برای سایر بازارهای جهانی، گزینه‌های جذاب و وسوسه انگیز داده است. با شروع از قیمت نازل 200 دلار، شیائومی همیشه محصول با کیفیتی را برای قشرهای مختلف جامعه معرفی کرده است.

بر خلاف بحث نرم افزاری و سیاست‌های امنیتی، گوشی های شیائومی از حیث سخت افزار پا به پای سایر رقبا پیش رفته‌اند.

چطور امنیت خود را در گوشی های شیائومی تامین کنیم؟

سیستم عامل اندروید به کاربران اجازه می‌دهد تا بدون توجه به گوشی مورد استفاده، گزینه‌های شخصی – امنیتی خود را تغییر دهند. حتی با داشتن یکی از محصولات Xiaomi هم به راحتی می‌توانید از اطلاعات خود محافظت کنید. کافی است به موارد زیر توجه کنید:

  • از برنامه‌های انحصاری و پیش فرض شیائومی استفاده نکنید
  • دائما بر روی گزینه “Permissions” برنامه‌های اندروید نظارت کنید.
  • در هنگام راه اندازی دستگاه خود از هر گونه گزینه جمع آوری دیتا دوری کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*