فیسبوک

آیا شاخ بازی فیسبوک برای گردن کلفت ها منجر به فاجعه اخیر شد؟

پس از قطعی شش ساعته سرویس‌های فیسبوک ، اینستاگرام و واتساپ، این شایعه مطرح شده که شاید شاخ بازی زاکربرگ برای گردن‌کلفت‌ها منجر به این فاجعه شده است.

شب گذشته یک فاجعه برای شبکه فیسبوک و زیرمجموعه‌های آن یعنی اینستاگرام و واتساپ رخ داد. قطعی شش ساعته دسترسی به فیسبوک، اینستاگرام و واتساپ، کم سابقه یا حتی بی سابقه بود و مشکلات زیادی را به وجود آورد و میلیون‌ها دلار به اقتصاد جهانی و به خصوص به مارک زاکربرگ، مالک و موسس این شرکت آسیب رساند.

در حال حاضر بازار شایعات و گمانه‌زنی‌ها درباره علت اتفاقات شب گذشته برای فیسبوک داغ است. بعضی‌ها از حمله هکری به فیس بوک صحبت می‌کنند و حتی می‌گویند اطلاعات 1.5 میلیارد کاربر در دارک وب به فروش گذاشته است که البته هنوز این خبر رسما تایید نشده است. بعضی‌ها هم از بروز نقص فنی و همچنین اشتباهات مدیران فنی سخن می‌گویند. اما اکنون یک شایعه جدید درباره پشت پرده فاجعه اخیر به گوش می‌رسد که بسیار عجیب است.

در افتادن فیسبوک با گردن کلفت‌ها

فیسبوک در روز سوم اکتبر، یعنی یک روز قبل از بروز این اتفاقات، پستی را منتشر کرد و نوشت اطلاعاتی در اختیار دارد که می‌تواند منجر به بازداشت هیلاری کلینتون، سیاستمدار مشهور آمریکا شود.

فیسبوک

کمتر از یک روز از انتشار این پست گذشته بود که فیس بوک وارد یک بحران چند ساعته شد و حتی برخی خبرگزاری‌ها اعلام کردند حمله سایبری به این شرکت باعث شده برخی اطلاعات آن دزدیده شده و برخی اطلاعات نیز برای همیشه از سرورهای آن پاک شوند. علاوه بر این، گمانه‌زنی‌هایی هم شنیده می‌شود مبنی بر این که مارک زاکربرگ در روزهای گذشته تنش‌هایی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه داشته است. حتی چند روز پیش، پوتین خطاب به فیس بوک هشدار داده بود یا ترویج پدوفیلی (میل جنسی به کودکان) را متوقف کنید یا شما را خرد خواهم کرد.

فیسبوک

از سوی دیگر در همین رابطه یک گمانه‌زنی دیگر هم به گوش می‌رسد و آن هم در افتادن فیس بوک با دونالد ترامپ، رئیس جمهور قبلی ایالات متحده آمریکا است. حتما در اخبار شنیده بودید که فیسبوک و سایر شبکه های اجتماعی با دونالد ترامپ رابطه خوبی نداشته و ندارند. حتی فیس بوک حساب کاربری ترامپ در این شبکه اجتماعی را مسدود کرد و ترامپ نیز به دلیل سانسور از مدیران فیس بوک، توییتر و… شکایت کرد.

این‌ها گمانه‌زنی‌هایی است که توسط برخی افراد مطرح شده و نمی‌توان آنها را تایید یا تکذیب کرد. اما در هر صورت این شایعات در رسانه‌ها داغ شده که شاید شاخ بازی فیس بوک برای گردن کلفت‌هایی مثل پوتین، کلینتون و ترامپ کار دستش داده است.