ماشین پلیس های هوشمند

ماشین پلیس های هوشمند در ایران؛ سرعت ثبت تخلفات بالا می‌رود

معاونت علمی و فناوری با اشاره به اینکه ماشین پلیس های هوشمند در راهند اعلام کرد در طرح هوشمندسازی خودروهای پلیس راهور قرار است از دوربین و پهپاد برای ثبت تخلفات رانندگی استفاده شود.

طرح هوشمندسازی خودروی پلیس راهور که توسط یک شرکت دانش‌بنیان و با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طراحی شده است در هفته نیروی انتظامی معرفی شد. در طرح هوشمندسازی خودروهای پلیس راهور قرار است از دوربین و پهپاد برای ثبت تخلفات رانندگی استفاده شود. همچنین این طرح امکان پایش مداوم و از راه دور تخلفات سیار و اتفاقاتی که دوربین‌های ثابت در ثبت آنها با مشکل مواجه هستند را فراهم می‌سازد.

مزایای ماشین پلیس های هوشمند

از سایر مزایای این طرح نیز می‌توان به ایجاد پایگاه‌های اطلاعاتی به‌روز خودروها، افزایش ایمنی تردد خودروها، ثبت تخلفات با دقت بالا در کمترین زمان و با کمترین تعامل کاربر پلیس اشاره کرد. ضمن این که با این طرح می‌توان به مواردی چون امکان سرعت‌سنجی با دوربین متحرک، حذف سیستم‌های محاسبه‌گر، استفاده از بوردهای هوشمند نهفته، تهیه نقشه آنلاین رفتار رانندگان در تمام محورها و معابر دست پیدا کرد.

این طرح قرار است با هدف هوشمندسازی اعمال تخلفات و کنترل آن از سوی پلیس جزیره کیش با استفاده ترکیبی از تصاویر دوربین‌های پلاک‌خوانی که روی خودرو پلیس نصب شده و تصاویر دوربین‌های پهپادی به مرحله اجرا برسد.

از سایر قابلیت‌های این طرح نیز می‌توان به ثبت موقعیت جغرافیایی و آدرس محل تخلف، قابلیت رهگیری خودکار پلاک، مشاهده همزمان تا 4 دوربین در واسط کاربردی، تعریف دوربین توسط کاربر، تعریف سطوح دسترسی کاربری، تشخیص پلاک و پلاک‌خوانی و ارسال خودرو اطلاعات تایید شده به سرور اشاره کرد.