نصب ویندوز 11

راهنمای نصب ویندوز 11 روی کامپیوترهای قدیمی

مایکروسافت برای نصب ویندوز 11 محدودیت‌های سختگیرانه‌ای را اعمال کرده و به همین دلیل نصب آن برای بسیاری امکان‌پذیر نیست، اما در این مقاله شما را با نحوه نصب نسخه جدید ویندوز روی کامپیوترهای قدیمی آشنا خواهیم کرد.

مایکروسافت اخیرا به صورت رسمی ویندوز 11 را با طراحی جذاب و امکانات متعددی به بازار عرضه کرد، اما به دلیل شرایط سختگیرانه‌ای که این شرکت آمریکایی در نظر گرفته بسیاری موفق به نصب نسخه جدید این سیستم عامل نشدند. از این رو در این مقاله قصد داریم شما را با نحوه دور زدن این محدودیت‌های مایکروسافت آشنا کنیم تا بتوان ویندوز 11 رو روی کامپیوترهای قدیمی نیز نصب کرد.

نحوه نصب ویندوز 11 روی کامپیوترهای قدیمی

نکات مهم پیش از نصب ویندوز 11

پیش از اینکه به موضوع نصب ویندوز 11 روی کامپیوترهای قدیمی بپردازیم باید به یک نکته بسیار مهم توجه داشت که شرکت مایکروسافت و بسیاری از کارشناسان این حوزه به کاربران کامپیوترهای قدیمی و ناسازگار با نسخه جدید سیستم عامل ویندوز توصیه کردند از نصب ویندوز 11 روی کامپیوترهای قدیمی با دور زدن محدودیت‌ها خودداری کنند. همچنین مایکروسافت تاکید کرد به پشتیبانی از ویندوز 10 تا سال 2025 ادامه خواهد داد و به همین دلیل کاربران فعلی ویندوز 10 با مشکلی از لحاظ به‌روزرسانی‌ها مواجه نخواهند شد.

البته ویندوز 11 یک ارتقا کلی نبوده و نباید انتظار یک سیستم عامل کاملا جدید را از آن داشت. در واقع ویندوز 10 نیز می‌تواند به تمام نیازهای کاربران پاسخ دهد. مایکروسافت هشدار داده اگر کامپیوتر یا لپ تاپ کاربران از شرایط ضروری برخوردار نباشد و به نصب ویندوز 11 با دور زدن محدودیت‌ها بپردازد، قطعا با مشکلات جدی رو‌به‌رو خواهد شد. ضمن اینکه به احتمال زیاد مایکروسافت برای سیستم‌های ناسازگار با ویندوز 11 دیگر به‌روزرسانی امنیتی نیز ارائه نخواهد کرد.

با این وجود اگر همچنان خواهان نصب ویندوز 11 هستید، به کمک این مقاله می‌توانید آن را روی کامپیوترهای خود نصب کنید. گفتنی است پیش از نصب حتما از اطلاعات خود بک‌آپ تهیه نمایید.

نحوه تشخیص سازگار بودن کامپیوتر با ویندوز 11

نصب ویندوز 11

برای اینکه متوجه شوید کامپیوتر شما توانایی نصب ویندوز 11 را دارد یا خیر باید ابزار بررسی مایکروسافت را دانلود و روی کامپیوتر مورد نظر خود نصب کنید. پس از اجرا اگر کامپیوترتان سازگار بود که به آسانی می‌توانید با روش‌های مختلف به نصب ویندوز 11 بپردازید، اما اگر کامپیوتر شما به هر دلیلی از سوی این برنامه ناسازگار تشخیص داده شد باید سایر مراحل این مقاله را طی کنید.

نحوه فعال‌سازی TPM 2.0

مایکروسافت اعلام کرد هر کامپیوتر برای نصب ویندوز 11 باید به چیپ TPM 2.0 مجهز باشد. از این رو اگر برنامه‌ای که در مرحله قبل نصب کرده‌اید به شما اعلام کرد این چیپ روی سیستم شما وجود ندارد، برای نصب با مشکل جدی مواجه خواهید شد. البته ممکن است کامپیوتر شما از این چیپ بهره ببرد، اما به شکل پیش فرض در حالت غیرفعال قرار داشته باشد که باید آن را فعال سازید.

برای فعال کردن TPM باید به تنظیمات فریم‌ور UEFI مراجعه کنید که در واقع جایگزین مدرن BIOS شناخته می‌شود. پس از ورود به این بخش باید به دنبال گزینه‌ای به نام TPM، Intel PTT، AMD PSP fTPM یا Security Device باشید. این گزینه به احتمال زیاد در بخش اصلی قرار دارد و اگر در بخش صلی آن را پیدا نکردید باید در منوهایی نظیر Advanced، Trusted Computing یا Security به جستجوی آن بپردازید.

برای اینکه بتوانید در خصوص چیپ TPM 2.0 برای لپ تاپ خود اطلاعاتی بیشتری پیدا کنید باید نام و مدل لپ تاپ را به همراه عبارت‌هایی چون فعال‌سازی TPM یا enable TPM در گوگل جستجو کنید. برای کامپیوتر نیز باید به جای نام لپ تاپ مدل مادربرد را جستجو نمایید.

گفتنی است برخی از شرکت‌ها نیز با ارائه آپدیت UEFI امکان ارتقا TPM 1.2 را به TPM 2.0 فراهم کرده‌اند. از این رو با جستجو مدل لپ تاپ یا مادربرد سیستم دسکتاپ می‌توانید در گوگل به دنبال آپدیت آن باشید. پس فعالسازی TPM 2.0، برنامه بررسی مایکروسافت بار دیگر اجرا کنید تا بدون اروری مربوط به TPM بتوانید ویندوز 11 را نصب کنید.

نحوه فعالسازی Secure Boot

یکی دیگر از اخطارهای احتمالی برنامه PC Health Check عدم پشتیبانی کامپیوتر شما از قابلیت Secure Boot است که با مراجعه به UEFI امکان فعالسازی این قابلیت وجود خواهد داشت. به احتمال زیاد این قابلیت یا در زمان نصب لینوکس غیرفعال شده یا کامپیوتر شما از همان ابتدا این قابلیت را در حالت غیرفعال قرار داده بود. اکنون پس از فعالسازی این قابلیت دیگر اخطاری در این خصوص در برنامه بررسی مایکروسافت مشاهده نخواهید کرد.

رفع مشکل نبود UEFI

UEFI یکی از نیازمندی‌های ویندوز 11 است. کاربران در برخی از کامپیوترهای قدیمی می‌توانند از میان فریم‌ور UEFI یا BIOS مورد دلخواه را انتخاب کنند. از این رو اگر هم‌اکنون برای هارد کامپیوتر خود از پارتیشن MBR استفاده می‌کنید، اما سیستم قادر به پشتیبانی از UEFI است، این امکان وجود دارد تا به پارتیشن GPT مهاجرت کرده و از UEFI استفاده کنید

کاربران برای انجام اینکار می‌توانند از برنامه‌های مختلفی استفاده کنند؛ برای مثال با برنامه MBR2GPT مایکروسافت به آسانی می‌توان به از پارتیشن MBR به GPT مهاجرت کرد. البته مایکروسافت تاکید کرد فقط در صورتی که از پشتیبانی سیستم خود با UEFI اطمینان دارید به مهاجرت میان آنها بپردازید. ضمن اینکه تنظیمات سیستم باید به گونه‌ای تغییر کند تا بوت کامپیوتر به جای BIOS از طریق UEFI انجام شود.

اگر کامپیوتر قدیمی شما برای نصب ویندوز 11 فقط با این مشکل مواجه است، برای نصب این نسخه بهتر است از روش نصب Clean Install استفاده کنید. در این روش می‌بایست تمام اطلاعات در درایور مربوط به نصب ویندوز پاکسازی شود و به همین دلیل توصیه می‌کنیم پیش از نصب از اطلاعات مهم خود بک‌آپ تهیه کنید.

پس از دانلود فایل‌های ویندوز 11 آنها را به فلش USB یا DVD منتقل کنید و با این روش به نصب ویندوز 11 بپردازید. همچنین پیش از نصب می‌بایست حالت UEFI نیز فعال شده باشد، با این کار ویندوز 11 تمام فایل‌های سیستمی ویندوز 10 را حذف کرده و سیستم عامل جدید در حالت GPT نصب خواهد شد.

نحوه رجیستری پردازنده‌های قدیمی و چیپ TPM 1.2

با تغییراتی که در این بخش اعمال خواهید کرد، ویندوز 11 نتیجه بررسی نسخه پردازنده کامپیوتر شما را لحاظ نخواهد کرد و حتی اگر سیستم شما فقط از TPM 1.2 پشتیبانی کند نیز قادر به نصب ویندوز 11 خواهید بود. البته این ترفند برای سایر محدودیت‌ها مناسب نبوده و اگر سیستم شما به طور کلی از هر نوع TPM بهره نمی‌برد، حتی با انجام تغییرات در رجیستری نیز امکان نصب ویندوز 11 را نخواهید داشت.

گفتنی است رجیستری ویندوز کمی پیچیده بوده و به همین دلیل باید در زمان اعمال تغییرات دقت داشته باشید. از این رو اگر برای ویرایش رجیستری ویندوز تجربه کافی ندارید، توصیه می‌شود از انجام آن خودداری کنید. البته اگر طبق مراحل گفته شده پیش بروید با مشکلی روبه‌رو نخواهید شد.

نصب ویندوز 11

برای اعمال تغییرات رجیستری می‌بایست با فشردن دو کلید Windows+R پنجره RUN را فرا بخوانید. در کادر مشخص شده عبارت regedit را بنویسید و روی Enter کلیک کنید. با انجام اینکار پنجره‌ای مشابه تصویر زیر باز خواهد شد که باید در کادر آن آدرس زیر را بنویسید:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\Setup\MoSetup

نصب ویندوز 11

سپس در فضای خالی پنل سمت راست، راست کلیک کرده و گزینه New > DWORD (32-bit) Value را انتخاب نمایید. در ادامه باید عبارت زیر را به عنوان نام فایل ایجاد شده وارد کنید:

AllowUpgradesWithUnsupportedTPMOrCPU8

نصب ویندوز 11

در ادامه روی فایل AllowUpgradesWithUnsupportedTPMOrCPU دو بار کلیک کنید و مقدار value آن را به 1 تغییر داده و در پایان روی OK کلیک کنید.

نصب ویندوز 11

پس از اینکه این تغییرات را اعمال کردید باید سیستم خود را ری‌استارت کنید. در ادامه به کمک Windows 11 Update Assistant امکان نصب ویندوز 11 را خواهید داشت و اکنون دیگر با اخطار قدیمی بودن پردازنده یا عدم پشتیبانی از TPM 2.0 مواجه نخواهید شد. لازم به ذکر است تغییرات رجیستری فقط باعث نادیده گرفتن محدودیت‌های پردازنده می‌شود و با وجود نسخه TPM 1.2 می‌توان این سیستم عامل را نصب کرد، اما اگر کامپیوتر شما دارای هیچ نسخه از TPM نیست و یا از فریم‌ور UEFI بهره نمی‌برد، تغییرات رجیستری فایده‌ای نخواهد داشت.

گفتنی است آن دسته از کاربرانی که با دور زدن محدودیت‌ها به نصب ویندوز 11 اقدام کردند، با مشکلات و باگ‌های نرم افزاری متعددی مواجه شدند و به ناچار مجددا به نصب ویندوز 10 روی آوردند. ضمن اینکه مایکروسافت تاکید کرد برای کامپیوترهای ناسازگار با ویندوز 11 در صورت نصب این نسخه، آپدیت‌های امنیتی ارائه نخواهد کرد. از این رو با توجه به اینکه مایکروسافت تا اکتبر 2025 از ویندوز 10 پشتیبانی می‌کند همچنان از این نسخه استفاده کنند و ویندوز 11 را فقط روی سیستم سازگار و واجد شرایط نصب نمایند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*