فردا 511

فردا 511، خودرویی با قیمت نامعقول در بازار ایران

در این مطلب مشخصات فنی، قیمت، امکانات ظاهری و ایمنی فردا 511، سدان جدید بازار خودرو کشور را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهیم.

گروه خودروسازی فردا اتومبیل چانگان آلسوین را با نام فردا 511 به بازار کشور عرضه می‌کند. علت اصلی این تغییر نام تحریم بودن صنعت خودرو کشور است. تا پیش از گروه خودروسازی فردا دو محصول از سری محصولات چانگان یعنی چانگان ایدو و چانگان سی اس 35 توسط شرک سایپا روانه بازار کشور می‌شدند، اما ظاهرا شرکت چانگان به تازگی مسئولیت مونتاژ‌ محصولات خود را در کشور با چانگان آلسوین به شرکت فردا سپرده است. در ابتدا قرار بود که این اتومبیل با قیمت نسبتا پایینی روانه بازار کشور شود،‌ اما تغییرات قوانین گمرکی که اخیرا اعمال شده است باعث شده تا فردا 511 افزایش قیمت را تجربه کند.

فردا 511 با چه قیمتی به بازار عرضه می‌شود؟

فردا 511

چانگان آلسوین یا همان فردا 511 در بازار چین با یک پیشرانه 1.5 لیتری حدود 10 هزار دلار قیمت‌گذاری شده است، اما با توجه به مالیات و سایر هزینه‌های جانبی این خودرو با قیمت 429 میلیون تومان طی ماه‌های گذشته به بازار کشور عرضه شد. در شهریور قیمت فردا 511 به 569 میلیون تومان رسید که اصلا برای یک خودرو در چنین کلاسی قیمت مناسبی به نظر نمی‌رسد.

قیمت این سدان چینی از رقبای هم‌رده خود از جمله تارا اتوماتیک و دنا اتوماتیک توربو بالاتر است؛ این در صورتی است که دنا اتوماتیک شتاب‌گیری بهتری نسبت به این سدان دارد. یکی دیگر از رقبای ایرانی این سدان چینی شاهین اتوماتیک است. شاهین اتوماتیک و فردا 511 از نظر مشخصات فنی اختلاف زیادی با یکدیگر ندارند، اما شاهین اتوماتیک با قیمت پایین‌تری به بازار عرضه می‌شود که همین مسئله باعث شده تا نسبت به فردا 511 پیشی بگیرد. علاوه بر شاهین، تارا اتوماتیک نیز به نسبت فردا 511 قیمت پایین‌تری دارد. این در صورتی است که مشخصات ایمنی تارا بهتر است و همچنین از خدمات پس از فروش گسترده‌تری نیز بهره‌مند است.

فردا 511

معمولا خودروهای چینی کارکرده اختلاف قیمت فاحشی با نسخه صفر کیلومتر دارند. این مسئله نیز به ضرر چانگان آلسوین است، چرا که متقاضیان ترجیح می‌دهند با بودجه‌ای در حدود 500 میلیون تومان به سراغ خرید خودروهایی از جمله آریزو 5 بروند. از طرفی هم هنوز معلوم نیست که نسخه کارکرده فردا 511 با چه افت قیمتی مواجه خواهد شد.

بررسی فردا 511 از نظر ظاهری

فردا 511

نسل قبلی چانگان آلسوین شبیه به مزدا 3 طراحی شده بود که شاید دلیل اصلی آن همکاری چانگان با شرکت مزدا بود، اما نسل جدید این خودرو که قرار است تحت عنوان فردا 511 پا به جاده‌های کشور بگذارد طراحی متفاوت‌تری دارد. لازم به ذکر است که شرکت چانگان طراحی این اتومبیل را با همکاری شرکت‌های طراحی ایتالیایی انجام داده است. طول، عرض و ارتفاع این سدان چینی به ترتیب 4390 میلی‌متر، 1725 میلی‌متر و 2535 میلی‌متر است. با توجه به این مسئله می‌توان گفت که فردا 511 در کلاس خودروهایی نظیر بی وای دی اف 3، شاهین سایپا و جک جی 4 قرار دارد.

بررسی چانگان آلسوین از نظر مشخصات فنی

فردا 511

این سدان چینی دارای یک موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی است که توانی برابر با 106 اسب بخار را به همراه گشتاور 135 نیوتن‌متری به تولید می‌رساند. وظیفه انتقال قدرت این موتور به چرخ‌های جلو بر عهده یک گیربکس اتوماتیک  دوبل کلاچ گذاشته شده است که با توجه به این موضوع مشخص می‌شود اصلی‌ترین رقبای فردا 511 در این زمینه اتومبیل‌هایی مانند رانا پلاس اتوماتیک، جک جی 4 و همچنین سایپا شاهین هستند. گروه خودروسازی فردا، قصد دارد این اتومبیل را برای رقابت مستقیم با دنا پلاس اتوماتیک به بازار کشور عرضه کند. این در صورتی است که پیشرانه دنا پلاس توانی برابر با 159 اسب بخار را تولید می‌کند، اما حداکثر قدرت پیشرانه فردا 511 برابر با 105 اسب بخار است.

چانگان آلسوین اتومات به ازای هر صد کیلومتر در جاده 4.9 لیتر بنزین و به ازای هر صد کیلومتر در شهر 8.4 لیتر بنزین می‌سوزاند، البته شاید مصرف سوخت این خودرو در جاده‌های ایران که وضعیت خوبی ندارند با عدد مذکور همخوانی نداشته باشد. کمپانی چانگان برای قسمت عقب این خودرو ترمزهای کاسه‌ای و همچنین برای قسمت جلو نیز ترمزهای دیسکی در نظر گرفته است که سامانه‌های EBD و ABS نیز در آن‌ها دیده می‌شود.

فردا 511

این سدان چینی در 15 ثانیه از سرعت صفر به صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد که برای خودرویی در این کلاس رقم چندان بالایی نیست. در حال حاضر مشخص نیست که فردا 511 از نظر ایمنی در چه وضعیتی قرار دارد، چرا که از تست تصادف ایمنی این خودرو هیچ اخباری منتشر نشده است.

بررسی چانگان آلسوین از نظر امکانات رفاهی و فضای کابین

فردا 511

فردا 511 از کابین به‌روز و جذابی برخوردار است که امتیاز ویژه‌ای برای این خودرو محسوب می‌شود. در وسط داشبورد نامتقارن این خودرو یک مانیتور لمسی 7 اینچی تعبیه شده است و صفحه آمپر آن نیز ترکیبی از دیجیتال و آنالوگ است. ظرفیت این سدان چینی 4 نفر است. فردا 511 با امکاناتی نظیر سیستم هشدار دهنده نقطه کور، دوربین دید عقب، کروز کنترل، تهویه اتوماتیک، سانروف و سیستم کنترل حرکت در سربالایی روانه بازار کشور خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*