ربات ها

تماشا کنید: دبی در تسخیر ربات ها

ربات ها در شهر دبی بیش از هر مکان دیگری حضور فعالی دارند و در بخش‌های مختلفی از پیشخدمت کافه تا پیک تحویل‌دهنده سفارش در حال خدمت‌رسانی هستند.

ربات ها در بسیاری از صنایع وظایف متعددی را بر عهده دارند و نقش مهم آنها بارها به اثبات رسیده است، اما هنوز بشر نتوانسته آنطور که باید از ربات ها در زندگی عادی خود استفاده کند. اکنون دبی با سرمایه‌گذاری گسترده در این حوزه قصد دارد تاثیرهای مثبت فناوری رباتیک را به نمایش عموم بگذارد. از این رو قصد داریم در این مقاله شما را با برخی از کاربردهای ربات ها در شهر دبی آشنا کنیم.

دبی در تسخیر ربات ها

پیشخدمت کافه

ربات ها

بسیاری از مردم ربات ها را فقط به مسائل تخیلی و آینده بسیار دور مربوط می‌دانند، اما فناوری رباتیک مدتی است که به شکل جدی وارد زندگی بشر شده و توانسته کاربردهای خود را به نمایش بگذارد. در همین راستا مدتی قبل شاهد افتتاح روبوکافه در فستیوال‌ستی دبی بودیم که در آن ربات ها توانستند بازدیدکنندگان را شگفت‌زده کنند.

عبدالرحیم، مدیر روبوکافه با اشاره به این که با استفاده از فناوری رباتیک میزان بازدهی کسب‌وکارش افزایش پیدا کرده، گفت ربات ها در این کافه توانستند به خوبی با یکدیگر و مشتریان هماهنگ شوند. وی افزود در این روبوکافه سه ربات اصلی وجود دارد که یکی از آنها در نقش مدیر، یکی در نقش آب‌میوه‌گیر و دیگری به عنوان بارمن فعالیت می‌کنند. در واقع هنگامی که سفارش آماده می‌شود، ربات پیک به شکل خودکار آن را به مشتری تحویل می‌دهد و مشتری نیز فقط باید سفارش خود را از روی ربات بردارد؛ فرایندی که با استقبال مشتریان همراه بوده است.

پیک رباتیک

ربات ها

پیک‌های رباتیک با کاهش تماس انسانی باعث می‌شوند تا امنیت و حریم خصوصی در این حوزه افزایش پیدا کند. علی یارعلی، بنیانگذار یک شرکت پیک رباتیک عنوان کرد خریدهای آنلاین باعث شده تا تقاضای پیک‌های رباتیک به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند. وی افزود پس از شیوع کرونا و آغاز قرنطینه‌ها شاهد افزایش چشمگیر سفارش‌های آنلاین بودیم؛ از این رو افرادی که خواهان دریافت سفارشی بدون تماس انسانی هستند، می‌توانند از اپلکیشن‌های پیک رباتیک استفاده کنند. همچنین با این اپلیکیشن امکان پیگیری محصول به شکل لحظه‌ای نیز وجود خواهد داشت.

علی یارعلی با اعلام این که ما در این مجموعه از پیک‌های رباتیک پیاده‌رو استفاده می‌کنیم، افزود به همین دلیل ما فقط سفارش‌هایی که در شعاع یک مایلی از محل ما باشند را قبول می‌کنیم. در واقع 10 ربات در ناحیه سیتی‌واک دبی وجود دارد و هنگامی که یکی از این ربات‌ها سفارش را دریافت می‌کند، آن را به شکل خودکار از مبدا تحویل گرفته و به مقصد حمل خواهد کرد.

وی در ادامه بیان کرد هر پیک رباتیک این مجموعه از تجهیزات مختلفی چون دوربین، مسیریاب ماهواره‌ای و حسگرهای فراصوت بهره می‌برد؛ از این رو ربات ها قادر به شناسایی موانع مسیر بوده و می‌توانند به آسانی از آنها بگذرند. طبق پیش‌بینی علی یارعلی در آینده نزدیک پیک‌های رباتیک به شکل گسترده‌ای از جمله پهپاد، خودرو خودران و خودروهای پرنده در دسترس کاربران قرار خواهند گرفت، اما بدون شک ربات‌های پیاده‌رو به عنوان ساده‌ترین و کاربردی‌ترین آنها محسوب می‌شوند.

ریزتراشه‌ها در زیر لاک ناخن

ربات ها

ریزتراشه‌ها نیز توانستند بخشی از زندگی امروز بشر را متحول کنند؛ برای مثال اخیرا سالن آرایش لانور دبی به قرار دادن ریزتراشه زیر لاک ناخن مشتریان خود روی آورده است. در همین راستا نور مکرم، مالک این سالن زیبایی عنوان کرد این طرح را به دلیل شیوع کرونا و با هدف تقویت فاصله‌گذاری اجتماعی به اجرا رسانده است.

نور مکرم در ادامه بیان کرد از آنجایی که مشتریان تمایل دارند آدرس صفحه شبکه اجتماعی یا سایت خود را به همکاران یا کارشناسان شرکت‌ها ارائه دهند، از این رو به کمک این ریزتراشه که در زیر لاک ناخن کاربر نصب می‌شود می‌توان به آسانی اطلاعات مورد نظر را به اشتراک گذاشت. همچنین این اطلاعات با استفاده از اپلیکیشن موبایل ان اف سی روی تراشه قرار می‌گیرد.

وی افزود این ریزتراشه‌ها کاربردهای دیگری نیز دارند و همکاران ما در تلاشند تا آنها را در اختیار کاربران قرار دهند. این ریزتراشه‌ها علاوه بر اشتراک‌گذاری صفحه شبکه اجتماعی، امکاناتی چون پرداخت پول، دسترسی به اتاق هتل و پارکینگ به شکل دیجیتالی را نیز به همراه دارند.

ویدیو 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*