کویر دبی

تماشا کنید: تبدیل شن‌های کویر دبی به خاک حاصل‌خیز تنها در 7 ساعت!

امارات برای بیابان زدایی روی پروژه‌های مختلف سرمایه‌گذاری گسترده‌ای را انجام داده که یکی از این پروژه‌ها می‌تواند شن‌های کویر دبی را ظرف مدت 7 ساعت به خاک حاصل‌خیز تبدیل کند.

در حال حاضر حاصل‌خیزی خاک به دلیل جنگل‌زدایی، استفاده بیش از حد از چراگاه‌ها و ساخت‌وسازهای دائمی کاهش پیدا کرده که نتیجه آن تغییر چهره زمین خواهد بود. این در حالی است که خاک پس از آب به عنوان پراستفاده‌ترین منبع طبیعی محسوب می‌شود و در ساخت موارد مختلف نظیر لوازم بهداشتی تا پنل‌های خورشیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هم‌اکنون خاک بیش از هر بخش دیگری در حوزه ساخت‌وساز کاربرد دارد. طبق آمار فقط در سال 2019 واردات جهانی خاک‌های سیلیکا و کوارتز به یک میلیارد یورو رسید که امارت متحده عربی به عنوان چهارمین واردکننده عمده آن محسوب می‌شود؛ زیرا خاک کویری این کشور دارای انسجام و تراکم مورد نیاز برای تولید مصالح ساختمانی نبوده و ساخت و ساز نیز در این کشور به ویژه در دبی به شکل گسترده‌ای در حال انجام است. در همین راستا پژوهشگران در امارات در تلاشند تا با استفاده از آنزیم‌های گیاهی حدود 75 درصد خاک این کشور که به شکل کویر است را برای ساخت مصالح ساختمانی آماده کنند.

تقویت خاک‌های کویر امارات برای ساخت و ساز

 کویر دبی

استفن ولیکینسون، استاد دانشگاه ولون‌گونگ در دبی به عنوان یکی از پژوهشگران این پروژه شناخته می‌شود و در حال تحقیق روی ماده‌ای است که می‌تواند همانند چسب یا سیمان خاک را تقویت کرده و برای ساخت آجر آماده سازد.

دکتر ویلکینسون بر این باور است که این روش به دلیل سرعت پایین و هزینه بالا به سختی قابل اجرا است، اما وی سعی دارد تا با استفاده از آنزیم‌های گیاهی سرعت این فرایند را افزایش دهد. وی افزود مزایای استفاده از این آنزیم‌ها و میکروارگانیسم‌ها در مقدار ماده‌ای است که می‌بایست مورد استفاده قرار بگیرد؛ به بیانی دیگر در هر مکانی قادر خواهید بود با این نوع میکرواورگانیسم‌ها به تقویت خاک بپردازید.

90 درصد خاک زمین تا سال 2050 تحت تاثیر بیابان‌زایی قرار خواهد گرفت. برداشت از منابع خاک رسوبی به میزان چشمگیری افزایش پیدا کرده و فرصت جایگزینی آن وجود ندارد؛ از این رو زیست‌بوم و زمین‌های قابل کشت نابود خواهند شد. کشور امارات نیز برای مقابله با کاهش آب و کاهش سطح زمین حاصل‌خیر میلیاردها یورو هزینه صرف کرده است، اما اکنون پژوهشگران بر این باورند که برای حل این مشکلات باید خاک کویرهای این کشور را مورد بررسی قرار داد.

تلاش برای بقای حیات در شرایط کویری

 کویر دبی

در همین راستا دانشمندان کانون کشاورزی آب شور دبی در تلاشند تا روش‌هایی را برای بقای حیات گیاهی و جانوری با آب کم و هوای بد محیطی کشف کنند. می شالابی، از موزه خاک در کانون کشاورزی آب شور دبی در این خصوص عنوان کرد هم‌اکنون بیش از 1.7 میلیارد نفر در چنین محیط‌هایی سکونت دارند، اما به همان مقدار که درصد کویرزایی روی این سیاره افزایش پیدا می‌کند، اهمیت این مراکز نیز بیش از پیش نمایان می‌شود. در واقع پژوهشگران این مرکز در تلاشند با افزایش میزان قارچ و باکتری خاک شبکه‌ای منسجم برای انتقال آب و مواد معدنی به گیاهان به وجود آورند.

حاصل خیری شن های کویر دبی با نانو

 کویر دبی

شرکت کنترل بیابان (Desert Control) نیز با نوعی گل به نام ال ان سی و با کمک فناوری نانو قصد دارد سرعت بارورسازی خاک کویر دبی را به میزان چشمگیری افزایش دهد. محققان این شرکت بر این باورند که این گل که به شکل مایع است به جای 7 سال می‌تواند ظرف 7 ساعت خاک کویر دبی را حاصل‌خیز کند. این فناوری پوششی را ایجاد خواهد کرد که باعث فشردگی سطح خاک شده و آب را در سطح ریشه گیاهان حفظ خواهد کرد. از این رو آب نمی‌تواند به سادگی در خاک کویر نفوذ کند.

اورن سوپافول، دانشمند خاک‌شناس این شرکت نیز عنوان کرد هم‌اکنون یک واحد تولیدی ال ان سی راه‌اندازی کرده‌ایم که می‌تواند در روز 100 هزار لیتر از این ماده را به تولید برساند. وی افزود از این رو در آینده نزدیک می‌توانیم به شکل روزانه نیم هکتار خاک کویری را حاصل خیز کنیم. همچنین سرمایه‌گذاری روی این شرکت اخیرا به میزان 20 میلیون یورو افزایش پیدا کرده و طبق برنامه 2 واحد تولیدی دیگر را نیز راه‌اندازی خواهیم کرد. گفتنی است شرکت Desert Control پروژه‌های خود را در امارات، عربستان و در آینده در تمام این سیاره گسترش خواهد داد.

ویدیو