پژو پارس سال و رانا پلاس

رانا پلاس در برابر پژو پارس سال ؛ کدامیک برنده مقایسه است؟

رانا پلاس و پژو پارس سال به عنوان سدان‌های پرفروش بازار ایران شناخته می‌شوند. از این رو قصد داریم این دو سدان ایران خودرو را از لحاظ طراحی، امکانات و مشخصات فنی مورد مقایسه قرار دهیم.

شرکت ایران خودرو مدتی است پژو پارس و رانا پلاس را به عنوان دو سدان اقتصادی به بازار ایران عرضه می‌کند که این دو خودرو توانستند آمار فروش قابل توجهی را نیز به ثبت برسانند. همچنین این دو سدان داخلی نسبت به سدان‌های چینی گزینه‌های اقتصادی‌تری محسوب می‌شوند. از این رو در این مقاله قصد داریم این دو سدان ایران خودرو را از لحاظ طراحی، امکانات، ایمنی و مشخصات فنی مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

پیش از مقایسه در ابتدا قصد داریم به شکل مختصر به معرفی این دو خودرو بپردازیم. ابتدا به سراغ پژو پارس می‌رویم که از سال 1379 به عنوان نسخه فیس لیفت و و لوکس‌تر پژو 405 به بازار عرضه شد و از آن زمان تا به امروز در تیپ‌ها و مدل‌های مختلف بدون کمترین تغییر ظاهری روانه بازار می‌شود. هم‌اکنون پژو پارس سال از پیشرانه 1761 سی‌سی، پژو پارس LX از موتور ۱۶ سوپاپ TU5 و پژو پارس اتوماتیک نیز از پیشرانه TU5 و گیربکس اتوماتیک بهره می‌برد. رانا پلاس نیز به عنوان نسخه ارتقا پیدا کرده رانا LX محسوب می‌شود که در سال 1399 به بازار عرضه شده و علاوه بر تغییرات ظاهری اندک، از غربیلک فرمان، رودی‌ها و صندلی‌های جدید مشابه پژو 207 بهره می‌برد، اما از میان این دو خودرو کدام‌یک ارزش خرید بیشتری دارد؟

مقایسه رانا پلاس با پژو پارس سال

بخش طراحی

ایران خودرو پژو پارس و رانا پلاس را بر اساس پلتفرم بسیار قدیمی محصولات شرکت پژو طراحی کرده و به همین دلیل قابل مقایسه با محصولات روز دنیا نیستند. با این وجود طراحان برای رانا پلاس طراحی جدیدتر با انحناهای بیشتری را در نظر گرفتند و به همین دلیل این خودرو از ظاهری جذاب‌تر بهره می‌برد.

پژو پارس سال

هرچند این زیبایی به معنای جذاب بودن رانا پلاس برای تمام مشتریان نخواهد بود؛ چرا که در بازار ایران سدان‌ها تنوع زیادی ندارند و به همین دلیل بسیاری از مشتریان کماکان پژو پارس را یک سدان اقتصادی نسبتا لوکس و جذاب دانسته و آن را در سطح بالاتری از سایر محصولات ایران خودرو قرار می‌دهند. از این رو با وجود این که رانا پلاس نسبت به پژو پارس سال از ظاهر جدیدتری بهره می‌برد، اما سلیقه مشتریان پژو پارس از اهمیت زیادی برخوردار بوده و آنها همچنان این خودرو را جذاب‌تر می‌دانند.

پژو پارس سال

در بخش کابین نیز با همان شرایط بخش بیرونی مواجه‌ایم. هر دو خودرو از طراحی داخلی جدیدی بهره نمی‌برند، اما رانا پلاس به غربیلک فرمان و رودری‌های جدیدی مجهز شده که آن را نسبت به رانا معمولی جذاب‌تر کرده است. در طرف مقابل پژو پارس سال نیز از کابین مدرن بی‌بهره مانده، اما طرح غربیلک فرمان و رودی‌های آن همچنان برای مشتریان راضی‌کننده است.

کیفیت و متریال داشبورد و رودی‌ها راضی‌کننده نیست و بخش‌های زیادی با پلاستیک خشک ساخته شدند. به طور کلی پژو پارس از لحاظ ظرفیت فضای داخلی برتری دارد؛ زیرا دارای فاصله محوری بیشتری بوده و فضای بیشتری به ویژه در صندلی‌های ردیف دوم ارائه می دهد. ظرفیت صندوق عقب پژو پارس 470 لیتر بوده که حدود 70 لیتر از صندوق عقب رانا پلاس بیشتر است.

پژو پارس سال

به طور کلی نمای داخلی هر دو خودرو جذاب به نظر نمی‌رسد، اما از لحاظ کاربردی باید کابین پژو پارس را نسبت به رانا پلاس در سطح بالاتری قرار داد؛ جرا که می‌تواند محیطی جادارتر و راحت‌تر را برای مشتریان فراهم سازد.

بخش فنی

پژو پارس سال

ایران خودرو برای پژو پارس سال یک پیشرانه 4 سیلندر 8 سوپاپ XU7 در نظر گرفته که می‌تواند قدرتی برابر با 100 اسب بخار و گشتاور 153 نیوتن‌متر را به تولید برساند. این خودرو ظرف مدت 11 ثانیه از صفر به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. یک گیربکس 5 سرعت دستی نیز وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌ها را بر عهده دارد. این خودرو به ازای هر 100 کیلومتر حدود 9.1 لیتر بنزین مصرف می‌کند و حداکثر سرعت آن نیز 190 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

در طرف مقابل نیز رانا پلاس به موتور 16 سوپاپ TU5 مجهز شده که سروصدا و استهلاک کمتری را به همراه دارد. این پیشرانه می‌تواند قدرتی برابر با 105 اسب بخار و گشتاور 142 نیوتن‌متر را تولید کند. شتاب صفر تا 100 این خودرو نیز 12 ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن نیز 189 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. این خودرو به ازای هر 100 کیلومتر نیز حدود 6.9 لیتر بنزین مصرف می‌کند. از این رو رانا پلاس با وجود این که از لحاظ چالاکی و شتاب نسبت به رقیب خود در سطح پایین‌تری قرار دارد، اما از لحاظ استهلاک و مصرف سوخت برای مالکان گزینه مناسبی خواهد بود.

هنگام رانندگی با این دو خودرو نیز متوجه خواهید شد که پژو پارس سال از نمای جلو با دید بهتری بهره می‌برد و راننده هنگام رانندگی به دماغه خودرو تسلط بیشتری دارد. در خصوص سایر زوایای دید نیز پژو پارس سال با پنجره‌های بزرگ‌تر موفق ظاهر شده است.

پژو پارس سال به دلیل شتاب بهتر در ابتدای حرکت خودرو نسبت به رانا پلاس عملکرد بهتری دارد. درون کابین رانا پلاس نیز سروصدای کمتری به گوش می‌رسد و سرنشینان از راحتی بیشتری بهره‌مند خواهند شد. دلیل این تفاوت نیز واضح است؛ پژو پارس سال به پیشرانه‌ای با سرسیلندر 8 سوپاپ و با فناوری تنظیم به شکل سیم‌بندی مجهز شده که از سرسیلندر 16 سوپاپ رانا پلاس با تایپیت استکانی‌های هیدرولیک سروصدای بیشتری را تولید می‌کند.

پژو پارس سال

سیستم تعلیق هر دو خودرو از لحاظ کیفیت در سطح یکسانی قرار دارد، اما پژو پارس سال به دلیل این که از صندلی‌های راحت‌تر و سیستم تعلیق اندکی نرم‌تر بهره می‌برد، قادر است سواری راحت‌تری را به سرنشینان ارائه دهد. از لحاظ ترمزگیری نیز هر دو سدان عملکرد متعادلی دارند، اما در رانا پلاس به دلیل بهره‌مندی از سیستم ترمز دیسکی، بازدارندگی ترمزها بهتر خواهند بود.

جدول مقایسه مشخصات فنی

مدل خودرورانا پلاسپژو پارس سال 1800
پیشرانه4  سیلندر تنفس طبیعی-16سوپاپ4 سیلندر تنفس طبیعی-8 سوپاپ
حجم موتور1.6 لیتر1.8 لیتر
حداکثر قدرت105 اسب بخار100 اسب بخار
حداکثر گشتاور142 نیوتن‌متر153 نیوتن‌متر
گیربکسپنج سرعت دستیپنج سرعت دستی
مصرف سوخت ترکیبی به ازای هر 100 کیلومتر6.9 لیتر9.1 لیتر
شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت12 ثانیه11 ثانیه
حداکثر سرعت189 کیلومتر بر ساعت190 کیلومتر بر ساعت

امکانات رفاهی

پژو پارس سال

کابین پژو پارس

این دو سدان ایران خودرو از لحاظ امکانات رفاهی به عنوان محصولات اقتصادی و ضعیف محسوب می‌شوند و قابل قیاس با خودروهای مدرن نخواهند بود. از مهم‌ترین امکانان رانا پلاس می‌توان به آینه جانبی با تنظیم برقی، ساعت دیجیتال، تنظیم شش حالته و چهار حالته دستی صندلی‌های راننده و سرنشین جلو، آنتن اکتیو، صفحه کیلومتر جدید، فرمان هیدرولیک با دکمه‌های کنترل، چراغ بدرقه، چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب و کروز کنترل اشاره کرد.

پژو پارس سال

کابین رانا پلاس

پژو پارس نیز تقریبا از چنین امکاناتی بهره می‌برد، اما ایران خودرو برای آن کروز کنترل در نظر نگرفته است. البته تهویه مطبوع اتوماتیک را نیز باید به لیست امکانات پژو پارس سال اضافه کرد. به طور کلی این دو سدان داخلی دارای امکانات خاصی نیستند و نمی‌توانند برای سرنشینان رفاه زیادی را فراهم سازند.

ایمنی

از آنجایی که این دو سدان ایران خودرو روی یک پلتفرم قدیمی توسعه پیدا کردند و امکانات خاصی را نیز ارائه نمی‌دهند، از لحاظ ایمنی قابل قیاس با محصولات روز دنیا نیستند و به همین دلیل ایمنی آنها دلگرم‌کننده نخواهد بود. به ویژه این که هیچ‌کدام از این دو سدان تست‌های ایمنی موسسه‌های معتبر بین‌المللی را پشت سر نگذاشتند. در ادامه جدول مقایسه ایمنی این دو خودرو را مشاهده می‌کنید:

تجهیزاترانا پلاسپژو پارس سال
تجهیزات ایمنی و حفاظتیایموبلایزر، قفل کودک، حسگر عقبقفل کودک، سیستم ضد سرقت، سنسور عقب
کیسه هوادو کیسه هوا جلودو کیسه هوا در جلو
سیستم ترمزABS ،EBDABS، EBD

جمع‌بندی

در پاسخ به این سوال که از میان پژو پارس سال و رانا پلاس کدام یک از ارزش خرید بیشتری برخوردارند، باید گفت از آنجایی که مشتریان ایرانی بیشتر از پژو پارس استقبال می‌کنند، به همین دلیل ارزش خرید آن نسبت به رانا پلاس کمی بیشتر است. به طور کلی اگر به به دنبال یک خودرو با استهلاک و مصرف سوخت پایین و همچنین یک خودرو نسبتا کم سروصدا می‌گردید، رانا پلاس نسبت به پژو پارس سال گزینه بهتری محسوب می‌شود، اما اگر خواهان یک سدان جادار با سواری نرم‌تر و طراحی ظاهری بهتر هستید، پژو پارس سال برایتان گزینه بهتری خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. چرا چرت پرت تحویل مردم میدین اخه. کی گفته پژو پارس سال شتاب صفر تا صدش ۱۱ثانیه هس؟ تیوفایو خیلی شتابش از این بیتشره تو کاغذ معلوم نمیکنه