مشتریان تسلا

چرا مشتریان تسلا، وفادارترین مشتریان بازار خودرو هستند؟

مطالعات جدید نشان می‌دهد مشتریان تسلا وفادارترین مشتریان بازار خودرو آمریکا هستند. اما این محبوبیت و وفاداری از چه چیزی نشات می‌گیرد؟

ایلان ماسک تسلا را از یک استارتاپ آوانگارد و پیشرو به یک شرکتی رشد داد که نگاه افراد عادی به خودروهای الکتریکی را عوض کرده است. تسلا موتورز طی چند سال اخیر پیشرفت چشم‌گیری داشته است که بیشتر آن به خاطر محصول محبوبی به نام «تسلا مدل 3» است؛ خودرویی که رکوردهای فروش در سراسر جهان را شکست.

مشتریان تسلا

تسلا مدل 3

با به‌روزرسانی‌های دائمی نرم افزاری که عملکرد و کارایی آن را ارتقا می‌دهند، این کامپیوتر متحرک به یکی از پرطرفدارترین خودروهای بازار تبدیل شد. به همین خاطر نباید تعجب کنیم وقتی مشتریان تسلا به داشتن خودروهای این کمپانی افتخار می‌کنند. اکنون تسلا طیف وسیعی از اتومبیل‌های الکتریکی در کلاس‌های مختلف را می‌سازد و روی مشتریان آن برچسب «وفادارترین» خورده است.

درست مثل پورشه یا حتی بی‌ام‌و، نخستین اتومبیل تسلا را که سوار می‌شوید، آخرین مدل آن نخواهد بود. مهم‌ترین ویژگی اتومبیل‌های تسلا، قیمت مقرون به صرفه نسبت به امکاناتی است که دریافت می‌کنید. محصولات تسلا قیمت دست‌یافتنی دارند و همین باعث شده در بازارهای مختلفی در سراسر جهان عرضه شود.

در جدیدترین تحقیق Experian Automotive، کمپانی تسلا صاحب وفادارترین مشتریان در بین تمام برندهای خودرو آمریکایی شده است. بازاری که شرکت‌های بسیار عظیمی همچون تویوتا، هوندا و فورد محصولاتشان را در آن به فروش می‌رسانند. جنرال موتورز نیز به عنوان ابرشرکتی که چندین برند را در زیرمجموعه خودش دارد، پیش از این بالاترین رتبه محبوبیت را در اختیار داشت.

بیشتر بخوانید:

تسلا، اولین خودروساز تاریخ با سرمایه بیش از ۱ تریلیون دلار شد

مارتی میلر، یکی از فعالان صنعت خودرو می‌گوید «وفاداری به خودرو، یک سنجش برای میزان تعهد مشتریان شما است». او معتقد است که وفاداری با چندین شاخص مختلف سنجیده می‌شود. وفاداری به یک برند زمانی شکل می‌گیرد که آن فرد فقط با اسقاط کردن خودرو خود بخواهد اتومبیلش را تعویض کند و حتی برای خرید یک خودرو جدید هم از محصولات همان برند استفاده کند.

مشتریان تسلا

تسلا مدل X

وفاداری به برند لزوماً به معنای خرید همان مدل خودرو نیست. پدیده‌ای به نام «وفاداری خانوادگی» نیز شکل گرفته است. این برای زمانی است که خودروی برندی را تهیه می‌کنید که پیش از شما یکی از اعضای خانواده‌تان از خودروهای آن برند استفاده کرده است.

تسلا (به همراه کمپانی سوبارو) در کل 12 ماه منتهی به جولای 2020 در هر دو معیار وفاداری پیشتاز بوده است. میلر می‌گوید با وجود حجم کمتر تولید اتومبیل توسط تسلا و سوبارو نسبت به رقبا، این دو خودروساز در هر دو معیار مختلف سنجش وفاداری برتر از سایرین بوده‌اند.

مشتریان تسلا و سوبارو، به خودرو خود متعهدند

70.7 درصد دارندگان اتومبیل‌های تسلا وقتی خودرو خود را فروخته‌اند، دوباره خودرویی با همین برند را تهیه کرده‌اند. 74.7 درصد مشتریان تسلا هم جزو وفاداران خانوادگی بوده‌اند. در مورد سوبارو که جایگاه دوم را کسب کرده نیز گفته می‌شود 67.8 درصد از صاحبان اتومبیل‌های سوبارو یک اتومبیل جدید با همین برند را تهیه کرده‌اند، در حالی که 72.2 درصد مشتریان جزو وفاداران خانوادگی بوده‌اند. همه این‌ها نشان می‌دهد Tesla خودش را خودروسازی از جنس آینده معرفی کرده و همه علاقه پیدا کرده‌اند که جزو مشتریانش باشند.

در سال 2020 تسلا تنها برند بزرگی بود که در فروش محصولاتش رشد داشت. بر اساس آمار ثبت شده، فروش اتومبیل‌های تسلا در سال گذشته 21.4 درصد رشد کرده بود که چیزی حدود 196 هزار دستگاه خودرو می‌شود. بازار خودروهای کارکرده تسلا هم بسیار درخشان است. به علت کمبود جهانی ریزتراشه‌ها و مشکلاتی که بعد از شیوع کووید-19 در عرضه خودرو به وجود آمده، قیمت خودروهای کارکرده تسلا کم از قیمت مدل صفر آن‌ها ندارد.

چرا تسلا انقدر محبوب است؟

تسلا محبوبیت زیادی پیدا کرده است. به نظر می‌رسد این کمپانی در حال تبدیل شدن به اپلِ صنعت خودرو است. تقریباً هر کسی که می‌خواهد برای نخستین بار یک خودرو الکتریکی را تهیه کند، نسبت به خرید یکی از مدل‌های تسلا وسوسه می‌شود. درست مثل خرید یک آیفون که وقتی می‌خواهید از گوشی قدیمی خود دل بکنید، به آن فکر می‌کنید. تسلا چنین حسی را برای یک خودرو جدید در مشتریان به وجود می‌آورد.

به جز اینکه محیط داخل کابین اتومبیل‌های تسلا مینیمال و از جنس آینده هستند، محصولات بسیار خوبی نیز هستند. و به جز چند مشکل جزئی با سیستم رانندگی خودکار، ایمنی خیلی خوبی دارند. در کنار آن باید به قیمت بسیار رقابتی اتومبیل‌های تسلا نسبت به دیگر کمپانی‌هایی که اتومبیل‌های الکتریکی را ارائه می‌کنند، اشاره کرد.

مشتریان تسلا

تسلا چندین سال جلوتر از حوزه کاری خودش است. این کمپانی در حوزه ساخت باتری و زیرساخت‌های شارژ هم جلوتر از رقبایش است. سوپرشارژرهای تسلا، تنها شارژرهای پرسرعت اتومبیل‌های الکتریکی هستند که می‌توان به آن‌ها اتکا کرد.

تسلا به یک انتخاب برای سبک زندگی تبدیل شده و رقیبی جدی برای وسایل نقلیه دیگر است. با توجه به حضور غول دنیای فناوری، ایلان ماسک در پس مدیریت این کمپانی، جای تعجبی هم نیست که تسلا ترکیبی از فناوری و سواری را به بهترین شکل در اتومبیل‌هایش ارائه کند.