آیفون 14 و چیپست اپل

اپل تمایلی به تغییر ندارد؛ آیفون 14 هم این نوآوری بزرگ را از دست خواهد داد

ظاهراً کمبود تراشه و کوتاه نیامدن اپل از سودآوری زیاد باعث شده اپل قید استفاده از نوآوری بزرگ صنعت چیپست‌سازی در آیفون 14 را بزند.

دائمی شدن کمبود تراشه‌های نیمه‌هادی در جهان هیچ برند گوشی‌سازی در جهان را بدون تأثیر قرار نداده است. به طور مثال آیفون 13 اپل در حال حاضر به دلیل محدودیت در زنجیره تأمین قطعات با مشکل زمان انتظار سفارش طولانی مواجه شده است تا اپل هم از کمبود تراشه آسیب ببیند.

از آیفون 13 که بگذریم، بسیاری تصور می‌کردند نسل بعدی آیفون‌ها که احتمالاً «آیفون 14» نام خواهد داشت، از چیپستی به نام A16 Bionic قدرت خواهد گرفت که پیشرفته‌ترین معماری جهان، معماری 3 نانومتری را ارائه می‌کند. ولی اطلاعاتی که روز گذشته توسط منابع منتشر شده نشان می‌دهد این گوشی‌ها نیز از همان معماری 5 نانومتری سری آیفون 13 بهره‌مند خواهند شد.

منتظر ارتقا سخت افزاری بزرگ آیفون 14 نباشید

TSMC به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده نیمه هادی جهان و اپل به عنوان بزرگ‌ترین مشتری فناوری آن در بحبوحه تأخیرهای وحشتناک ارسال سفارشات کاربران که از سا گذشته وجود داشته، با مشکل استفاده از نودهای کوچک‌تر مواجه هستند. و در حالی که برنامه‌ریزی اپل استفاده از چیپ 3 نانومتری در نسل بعدی آیفون‌ها بود، بعید است که TSMC بتواند تا پیش از سال 2023 بتواند این فناوری را در اختیار اپل بگذارد و به همین خاطر می‌توانستیم انتظار داشته باشیم که آیفون‌های بعدی از فناوری 4 نانومتری استفاده کنند. اما واقعیت امر این است که نه سال آینده و نه دو سال دیگر چنین امکانی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

هک آیفون ساده تر از آن چیزی است که همه تصور می کنند!

همه این‌ها یعنی سال آینده در آیفون 14 شاهد پیشرفت بسیار ناچیزی در مصرف انرژی و عملکرد چیپست خواهیم بود و برای مشاهده تغییرات اساسی‌تر باید تا سال 2023 صبر کنیم.

آیفون 14 و چیپست اپل

طبق تحلیل گروه The Information of Apple روی تراشه‌های نسل گذشته اپل، برنامه TSMC این است که پردازنده آیفون‌ها برای مدت سه سال (که سال آینده را هم شامل می‌شود) از فرآیند تولید یکسانی استفاده کنند. این باعث می‌شود بسیاری از مشتریان برای تعویض گوشی خود و خرید گوشی جدیدتر کمی بیشتر صبر کنند و در نتیجه عقب نشینی اپل فضای بیشتری به رقبا برای رقابت خواهد داد.

واقعیت امر این است که کمبود جهانی تراشه در دراز مدت می‌تواند تأثیرات شدیدتری روی اپل بگذارد و زنجیره تأمین را مجبور کند با دیگر گوشی‌سازهای رقیب نیز همکاری داشته باشند. از سال 2016 به بعد این نخستین باری است که در سه ماهه چهارم سال مالی اپل، درآمد حاصل از تمام بخش‌ها، از پیش‌بینی‌ها و برآورد اپل کمتر بوده است.

با این وجود اپل به خاطر دوستی دیرینه ای که با TSMC دارد، کمتر از رقبایی مثل سامسونگ با مشکل کمبود تراشه مواجه شده و آسان‌تر در حال گذر کردن از آن است. اپل 80 درصد تولید تراشه TSMC را از پیش به خودش اختصاص داده و موفقیت هر ساله اپل باعث شده تا 20 درصد از کل درآمد TSMC از ساخت تراشه برای این شرکت آمریکایی باشد. اپل در سال 2020 میلادی رقمی بالغ بر 48.08 میلیارد دلار را در شرکت TSMC سرمایه‌گذاری کرده است و با توجه به رشد سالیانه اپل، TSMC نیز از همکاری با این شرکت سازنده گوشی‌های آیفون سودآوری می‌کند.

باج‌گیری اپل از TSMC از زبان کارکنان سابق

اپل همچنین راهکارهای خوبی را برای کاهش هزینه‌ها در پیش گرفته است. در حالی که چیپست ساز مطرح پیشتر گفته بود که از ژانویه 2022 برای تولید تراشه‌ها 20 درصد هزینه‌ها را افزایش خواهد داد، ولی اپل تنها 3 درصد به مبلغ پرداختی به این شرکت اضافه کرده است. در حال حاضر هر دو این شرکت‌ها تحت فشار ناشی از همه‌گیری کووید-19 قرار دارند.

مثل بسیاری از مشتریان VIP، اپل می‌تواند تقاضای ویژه‌ای داشته باشد. یکی از مهندسان سابق TSMC به رسانه‌ها گفته است که بعد از مشکلات تولید پردازنده‌های آیفون 12 در سال 2020، اپل TSMC را تحت فشار قرار داد تا تراشه‌های بیشتری را بدون لحاظ کردن افزایش قیمت در کل قرارداد تولید کند و اینگونه خواست کمبود را جبران کند.

یکی از مدیران سابق بخش چیپست‌سازی اپل هم درباره این درخواست‌های ویژه گفته است که در سال‌های اولیه همکاری این شرکت با TSMC، اپل به خاطر نگرانی از زلزله‌های تایوان از آن‌ها خواسته که حداقل یک کارخانه تولید تراشه اضافی را در شهر کائوسیونگ در جنوب تایوان احداث کند. تی اس ام سی هم در پاسخ به اپل، اوایل سال 2021 اعلام کرد که آماده است این کارخانه را راه‌اندازی کند.