خودروسازان داخلی

چرا خودروسازان داخلی تولید را افزایش نمی‌دهند؟!

وزیر صمت به تازگی خواستار افزایش تولید خودرو در ایران شده است، اما خودروسازان داخلی بنا به دلایلی تمایلی به انجام این کار ندارند.

به گفته سهیل معماریان، مدیر کل صنایع حمل و نقل وزارت صمت، خودروسازان داخلی طی سال جاری یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه اتومبیل روانه بازار کشور خواهند کرد. علاوه بر این به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که در سال‌ آینده نیز شاهد تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه اتومبیل در کشور باشیم.

وی در ادامه در ارتباط با این که شرکت‌های خصوصی در زمینه تولید خودرو چه نقشی ایفا خواهند کرد، اظهار کرد برای تولید ۱.۶ میلیون دستگاه خودرو در سال آینده باید خودروسازان خصوصی نیز در کنار بزرگ‌ترین شرکت‌های خودروسازی کشور یعنی ایران خودرو و سایپا وارد عمل بشوند؛ چرا که بدون همکاری آن‌ها تحقق این برنامه امکان‌پذیر نخواهد بود.

خودروسازان داخلی تمایلی به افزایش تولید ندارند

معماریان در پاسخ به این سوال که آیا شرایط برای افزایش ۵۰۰ هزار دستگاهی تیراژ تولید در سال آینده محیا است یا خیر، بیان کرد هم‌اکنون نیز تمام بسترهای لازم برای بالا بردن تیراژ‌ تولید فراهم است، اما شرکت‌های خودروسازی از این برنامه استقبال نمی‌کنند. دلیل اصلی این موضوع این است که تولید برخی خودروها همواره به خودروسازان ضرر وارد می‌کند؛ وقتی تولید یک خودرو برای خودروساز ضرر ۵۰ میلیونی را به همراه داشته باشد یقینا خودروساز برای بالا بردن تیراژ تولید انگیزه‌ای نخواهد داشت.

مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت در ادامه عنوان کرد وزیر صمت به دنبال افزایش تولید است، اما این کار نیازمند یک سری شرایط خواهد بود. خودروسازان داخلی و همچنین قطعه‌سازان در صورت فراهم شدن این شرایط از افزایش تولید استقبال خواهند کرد. این در صورتی است که در حال حاضر بستر لازم برای تولید ۱.۶ میلیون دستگاه خودرو به طور کامل وجود دارد و برای انجام این کار احتیاجی به صرف هزینه‌های چشم‌گیر نیست.

معماریان در ارتباط با این موضوع که برای تولید هر خودرو باید چه میزان ارز از کشور خارج شود، خاطرنشان کرد یکی از اصلی‌ترین برنامه‌هایی که برای صنعت خودرو در نظر گرفته شده داخلی‌سازی محصولات است. در حال حاضر تولید هر دستگاه خودرو یک هزار و ۸۰۰ دلار ارزبری می‌کند، در صورتی که این رقم در سال گذشته ۲ هزار و ۲۰۰ دلار بوده و این یعنی هم‌اکنون ارزبری ۴۰۰ دلار کاهش پیدا کرده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*