ویندوز ۱۱ روی کامپیوتر 15 سال پیش

قوانین مایکروسافت را فراموش کنید؛ ویندوز ۱۱ بر روی کامپیوتر 15 سال پیش نصب شد

یکی از کاربران توییتر موفق شده ویندوز ۱۱ مایکروسافت را روی سیستم قدیمی پنتیوم ۴ خود که مربوط به ۱۵ سال پیش است نصب و اجرا کند!

در میان قوانین سفت و سختی که مایکروسافت سر راه نصب ویندوز ۱۱ قرار داده، بسیاری از کاربران به دنبال راهی برای نصب این سیستم عامل روی کامپیوتر خود هستند. اکنون یک کاربر در توییتر گفته که موفق شده ویندوز جدید مایکروسافت را روی سیستم پنتیوم ۴ خود نصب کند. این کاربر اسکرین شات‌ها و ویدیویی را از بنچمارک گرفته شده روی سیستم خود بعد از نصب Windows 11 نیز منتشر کرده است که چگونگی عملکرد این سیستم عامل روی کامپیوتر ۱۵ سال پیش را نشان می‌دهد!

هرچند این کامپیوتر خیلی قدیمی است، ولی هنوز هم هستند کاربرانی که یک کامپیوتر قدیمی در گوشه اتاق منزلشان خاک میخورد و بلااستفاده مانده است. روی سیستمی که این کاربر موفق به نصب ویندوز جدید مایکروسافت شده، از پردازنده Intel Pentium 4 661 با سرعت کلاک ۳.۶ گیگاهرتزی استفاده شده که تولید آن به سال ۲۰۰۶ بازمی‌گردد. این چیپست فقط یک هسته دارد؛ بنابراین خیلی با حداقل‌های سخت افزاری اعلام شده از سوی مایکروسافت فاصله دارد.

ویندوز ۱۱ روی کامپیوتر 15 سال پیش

نه تنها پردازنده ابن کامپیوتر خیلی قدیمی‌تر از حداقل پردازنده مورد نیاز ویندوز جدید است، بلکه رم ۴ گیگابایتی DDR4 آن هم کاملاً قدیمی است. عرضه رم DDR2 به سال ۲۰۰۳ بازمی‌گردد. مادربرد Asus P5Q که ساخت آن به سال ۲۰۰۸ باز می‌گردد نیز در این سیستم به کار رفته است. در واقع مدرن‌ترین قطعات این کامپیوتر، کارت گرافیک Nvidia GeForce GT 710 برای سال ۲۰۱۶ و یک کارت حافظه ۱۲۰ گیگابایتی SSD است.

این کاربر با استفاده از نصب کننده ویندوز ۱۰ موفق به نصب کامل ویندوز ۱۱ روی سیستم خود شده است. ویدیویی که او منتشر کرده نشان می‌دهد که چگونه در منوها می‌چرخد و به بخش‌های مختلف می‌رود. ولی از آنجا که سیستم او در آستانه ۱۶ سالگی است، نباید انتظار خیلی بالایی از آن داشته باشید.

از نظر فنی نصب Windows 11 روی سیستمی با پردازنده Intel Pentium 4 661 ممکن نیست. چرا که مایکروسافت می‌گوید پردازنده مناسب اجرای این سیستم عامل باید حداثل ۲ هسته‌ای با فرکانس ۱ گیگاهرتزی باشد. این درحالیست که پنتیوم ۶۶۱ فقط فرکانس سازگاری دارد ولی تعداد هسته‌های آن فقط یکی است.

یکی از اصلی‌ترین الزامات مایکروسافت برای اجرای نسخه جدید ویندوز، تجهیز سیستم به TPM 2.0، یک چیپ امنیتی مخصوص پردازنده‌های جدید است. مایکروسافت در فهرست پردازنده‌های پشتیبانی کننده از این چیپ به پردازنده‌های سری Intel Coffe Lake (عرضه در سال ۲۰۱۷) و سری AMD Ryzen 2000 (عرضه در سال ۲۰۱۸) اشاره کرده است. بنابراین جالب است که چگونه این سیستم قدیمی توانسته ویندوز جدید را اجرا کند.

مایکروسافت در یک پست وبلاگی به کاربران کامپیوترهای قدیمی که تلاش می‌کنند سیستم عامل ویندوز ۱۱ را نصب کنند، هشدار داده است. چرا که ظاهراً آپدیت‌های ویندوز برای این دسته از کاربران منتشر نخواهد شد.