شیبا اینو

هرآنچه که باید در مورد ارز دیجیتال شیبا اینو بدانید

شیبا اینو که به عنوان قاتل دوج کوین معرفی شد اخیرا توانست با رشد قیمتی چشمگیر خود نگاه بسیاری از سرمایه‌گذاران بازار ارزهای دیجیتالی را به خود جلب کند. اما ارز دیجیتالی Shiba Inu چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

این روزها شاهد ایجاد پروژه‌های متعددی روی بستر بلاک چین هستیم که تعدادی از آنها به عنوان شبکه و سیستمی کاربردی و برخی دیگر نیز به عنوان یک ارز دیجیتالی برای انتقال پول ایجاد می‌شوند. شیبا اینو نیز به عنوان یکی از جدیدترین پروژه‌های این حوزه توانست نگاه بسیاری از افراد و سرمایه‌گذاران را به خود جلب کند. شیبا اینو که در واقع یک میم کوین بوده با وجود پلتفرم‌های قدرتمندی چون الگوراند، ترون و آواکس توانست خود را به جایگاه یازدهم لیست باارزش‌ترین ارزهای دیجیتالی برساند. همچنین شیبا اینو در اوایل آبان 1400 با ثبت یک سقف تاریخی جدید از برخی از قدرتمندترین پروژه‌های بلاک چینی سبقت گرفت.

آشنایی با ارز دیجیتال شیبا اینو

وب‌سایت توسعه‌دهنده شیبا اینو اعلام کرد این ارز دیجیتالی در واقع یک توکن رمزنگاری شده طبق استاندارد ERC20 اتریوم بوده و کاربران با آن می‌توانند با صرف مبلغ نه چندان زیاد میلیون‌ها و میلیاردها عدد از این توکن را بخرند. سازنده شیبا اینو یک صرافی غیر متمرکز با نام شیباسواپ (ShibaSwap) نیز ایجاد کرده است که از آن می‌توان برای تبدیل انواع کوین و توکن به شیبا اینو استفاده کرد. البته سازنده این توکن هویت خود را آشکار نکرده و فعالان این حوزه وی را فقط با نام مستعار ریوشی می‌شناسند.

سازنده برای نماد این ارز دیجیتالی از نژاد سگ شیبا اینو استفاده کرده و نام آن نیز از همین نژاد انتخاب شده است. البته این سگ به نماد دوج کوین شباهت زیادی دارد و احتمالا سازنده با توجه به موفقیت چشمگیر دوج کوین در این بازار از چنین طرحی استفاده کرده است. گفتنی است شیبا اینو از تکنولوژی و کاربرد ویژه‌ای بهره نمی‌برد و فقط یک رمزارز محسوب می‌شود، اما برای ثروتمند کردن برخی از افراد به ویژه سازندگان خود طراحی شده است؛ به همین دلیل هنگام سرمایه‌گذاری و خرید آن باید به تمام جوانب توجه داشته باشید.

شیبا اینو

خالق شیبا اینو آن را قاتل دوج کوین می‌داند و بر این باور است که طی مدت کوتاهی می‌تواند از آن سبقت بگیرد. گفتنی است دوج کوین نیز از ویژگی خاصی برخوردار نبوده و فقط یک ارز دیجیتالی بلاک چینی مانند بسیاری دیگر از پروژه‌های این حوزه محسوب می‌شود. در واقع سازندگان این پروژه سال‌های قبل آن را رها کرده بودند و در حال حاضر یک انجمن از کاربران آن را به شکل غیر متمرکز اداره می‌کند. از این رو حداقل از لحاظ فنی می‌توان گفت سازنده شیبا اینو برای رقابت با دوج کوین کار سختی را در پیش نخواهد داشت.

همچنین دوج کوین فقط برای مدتی توانست خود را به جمع 5 ارز دیجیتال برتر بازار از نگاه مارکت کپ برساند؛ زیرا به دلیل این که کاربرد و فناوری خاصی نداشت، نتوانست به انجمنی واقعا فعال و پرتلاش دسترسی پیدا کند. در حقیقت کسی از دوج کوین انتظار پیشرفت چشمگیری را نداشت، اما به دلیل حمایت ایلان ماسک و توییت‌هایی که برای آن منتشر می‌کرد، قیمت آن به شکل ناگهانی افزایش پیدا کرد و حتی زمانی به جایگاه چهارم بازار رسید.

گفتنی است بیلی مارکوس و جکسون پالمر، دوج کوین را با این هدف خلق کردند که به باور آنها دنیای ارزهای دیجیتالی بیش از حد جدی گرفته شده و باید این حوزه فقط جنبه سرگرمی داشته باشد. آنها بر این باور بودند که نباید ارزهای دیجیتالی را فقط یک دارایی دانست. از این رو دوج کوین طبق یک شوخی ساخته شد، اما در ماه‌های گذشته اصطلاحا شوخی شوخی به رشد چشمگیری نیز دست پیدا کرد. ارز دیجیتالی شیبا اینو نیز به همین شکل در حال رشد است و توانسته از پروژه‌های قدرتمندی سبقت بگیرد.

میم کوین بودن شیبا را فراموش نکنید

شیبا اینو

ظهور دوج کوین باعث شد تا در دنیای ارزهای دیجیتالی شاهد دسته‌بندی جدیدی باشیم. میم کوین‌ها با الگو گرفتن از جوک‌های تصویری اینترنتی، رویدادهای مختلف، اینفلوئنسرها و کاربران مجازی به وجود می‌آیند و معمولا از ارزش و کاربرد خاصی نیز بهره نمی‌برند، اما در طرف مقابل سایر پروژه‌هایی که بر پایه بلاک چین ایجاد شدند مانند پولکادات، اتریوم و کاردانو بسیار کاربردی بوده و با هدف رفع مشکلات دنیای واقعی ساخته می‌شوند.

میم کوین‌ها به دلیل این که ارزش ذاتی و کاربرد خاصی ندارند، به شدت به افراد و جوامع وابسته هستند؛ برای مثال دوج کوین که مشابه شیبا اینو است در راستای ساده بودن ساخت ارز دیجیتال شبیه بیت کوین و تمسخر ارزهای دیجیتالی ایجاد شد و از آنجایی که این پروژه جنبه فان داشت، بسیاری به آن توجه کردند و آن را به عنوان روشی برای ارسال رمزارز مورد استفاده قرار دادند. اما همان دوج کوین که به شوخی ایجاد شد توانست با همان سبک طنزگونه خود به ارزش سرمایه در گردش چند میلیارد دلاری برسد.

البته نباید از حمایت انجمنی کاربران و توییت‌های ایلان ماسک در رشد نجومی دوج کوین غافل شد. شیبا اینو نیز دارای چنین شرایطی بوده و اکنون از حمایت کاربران قدرتمندی بهره می‌برد و اینفلوئنسرها نیز حامی این توکن هستند.

گفتنی است سازندگان ظرف مدت چند ساعت می‌توانند یک توکن مشابه شیبا اینو را در اتریوم بسازند، اما بدون تبلیغات و حمایت اینفلوئنسرها رشد چنین توکن‌هایی ساده نخواهد بود. از این رو تفاوت بزرگ شیبا اینو با سایر میم کوین‌ها در میزان حمایت اینفلوئنسرها است. به همین دلیل میم کوین‌ها در حال حاضر بدون کاربرد خاصی در دنیای واقعی به دلیل حمایت‌های مختلف همچنان در حال پیشرفت هستند.

قیمت شیبا

شیبا اینو

در حالی که شیبا اینو (SHIB) به عنوان یکی از چند صد هزار توکن اتریومی در بازار محسوب می‌شود، در اوایل آبان 1400 حجم خرید آن از ETH (به عنوان ارز دیجیتالی بومی اتریوم) پیشی گرفت؛ در واقع شیبا اینو در روزهای ابتدایی آبان 1400 موفق شد سقف تاریخی جدیدی را ثبت کند و به قیمت 0.0000724 دلار برسد. همچنین در آن زمان مارکت کپ به بیش از 40 میلیارد دلار رسیده بود. چنین ارقامی نشان می‌دهد سرمایه در گردش شیبا اینو از پروژه‌های قدرتمندتری چون ترون، اینترنت کامپیوتر، فانتوم، ترون، وی چین، استلار، چین لینک و آواکس نیز بیشتر است.

با توجه به این که میزان عرضه شیبا اینو محدود است، طراحان برای آن عددی با صفرهای زیاد در نظر گرفتند؛ از این رو 1 کوآدریلیون SHIB برابر با 1.000.000.000.000.000 عدد از این ارز دیجیتالی قابل دسترس خواهد بود. ریشوی به عنوان سازنده توکن شیبا اینو در زمان ساخت آن حدود نیمی از عرضه یعنی 500 تریلیون عدد توکن آن را در اختیار ویتالیک بوترین، خالق اتریوم گذاشت، اما او حدود 90 درصد از دارایی خود را باطل کرد و گفت هدف از سوزاندن آنها این است که قصد ندارد به یک منبع قدرت در این حوزه تبدیل شود. همچنین ویتالیک بوترین 10 درصد باقی مانده را نیز با هدف مقابله با ویروس کرونا به یک موسسه خیریه در هند اهدا کرد.

سازنده ارز دیجیتالی شیبا اینو کاملا بازار را می‌شناسد و می‌داند کاربرانی که با این بازار آشنا نیستند چه دیدگاهی دارند. در واقع بسیاری بر این باورند که هرچه قیمت یک واحد ارز دیجیتالی کمتر باشد، احتمالا می‌تواند بیشتر از سایر رمزارزها رشد کند. علاوه بر این، کاربران از این که تعداد زیادی از یک ارز دیجیتالی را خریداری کنند، لذت می‌برند و به این که ارزش موجود کل چقدر است، توجه نمی‌کنند. برای مثال کاربران با پرداخت بیش از 60 هزار دلار می‌توانند یک عدد بیت کوین را خریداری کنند، اما با همین پول می‌توان 847.745.414 میلیون عدد شیبا اینو را نیز خریداری کرد.

شیبا اینو

این دسته از کاربران که تجربه و شناخت کافی از بازار ندارند، به فاکتور تعیین‌کننده و مهم مارکت کپ توجه نمی‌کنند. در واقع ارزش بازار یک ارز دیجیتالی توسط مارکت کپیتالیزیشن (Market Capitalization) تعیین می‌شود. از این رو برای محاسبه آن باید میزان دارایی موجود اعم از تعداد کوین‌ها یا توکن‌های در گردش را در قیمت هر واحد ضرب نمایید.

برای درک بهتر این موضوع به یک مثال توجه کنید؛ دو شبکه به نام آلیس کوین و باب کوین وجود دارند؛ عرضه کل آلیس کوین حدود 1000 سکه است و تمام آنها نیز در حال حاضر در گردش هستند. در شبکه باب کوین نیز حدود 60 هزار سکه در حال گردش است. قیمت هر آلیس کوین را حدود 100 دلار و قیمت هر باب کوین را حدود 2 دلار در نظر بگیرید. اکنون این سوال مطرح می‌شود که کدام یک آنها از مارکت کپ بیشتری بهره می‌برد؟ برای محاسبه سرمایه بازار باید مقدار دارایی در دسترس را در قیمت هر واحد ضرب نمایید:

  • ارزش بازار آلیس کوین: 1,000 * 100 = 100,000 دلار
  • ارزش بازار باب کوین: 60,000 * 2 = 120,000 دلار

اکنون می‌توانید اهمیت محاسبه مارکت کپ را مشاهده کنید. قیمت هر کوین یک ارز دیجیتالی برای ارزیابی بزرگی بازار آن ملاک خوبی محسوب نمی‌شود و حتما باید کل سرمایه بازار محاسبه گردد. البته در نگاه اول آلیس کوین به دلیل قیمت بیشتر یک ارز دیجیتالی ارزشمند محسوب می‌شود، اما در واقع شبکه ارز دیجیتال ارزان‌تر، از شبکه ارز دیجیتال گران‌تر دارای ارزش بیشتری است.

هرچند یک واحد شیبا اینو دارای قیمت کمی بوده، اما به جای آن از تعداد توکن‌های در گردش داخل شبکه زیادی بهره می‌برد. ارزش کل بازار ارزهای دیجیتالی به 40 میلیارد دلار افزایش پیدا کرده و از این مرحله به بعد رشد آن سخت خواهد شد. پس منتظر نباشید قیمت هر شیبا اینو به 1 دلار افزایش پیدا کند و ارزش دارایی شما به بیش از 13 هزار دلار برسد.

مشخص نبودن برنامه توکن سوزی

هولدرهای شیبا اینو به برنامه خالق آن برای توکن سوزی خوشبین هستند، اما فراموش کردند که در همان ابتدای عرضه ویتالیک بوترین، خالق اتریوم حدود 50 درصد کل عرضه را سوزاند. همانطور که اشاره شد ریوشی پس از این که شیبا اینو را خلق کرد، 50 درصد آن را به عنوان هدیه در اختیار خالق اتریوم گذاشت، اما او این هدیه را نپذیرفت و با سوزاندن حدود 90 درصد آن، 10 درصد باقی‌مانده را به کشور هند برای مبارزه با کرونا اهدا کرد.

گفتنی است توکن سوزی به زبان ساده یعنی حذف دائمی تعدادی از توکن‌ها که در گردش قرار دارند. به همین شیوه که بانک مرکزی یک کشور با چاپ و توزیع بی‌رویه باعث کاهش ارزش اسکناس خواهد شد، اگر به شکل بی‌رویه و کنترل نشده یک ارز دیجیتالی عرضه شود، باعث کاهش قیمت هر واحد می‌شود. در فرایند توکن سوزی، توکن‌ها به یک آدرس خورنده (Eater Address) ارسال خواهند شد. این آدرس بدون کلید خصوصی بوده و به همین دلیل تمام توکن‌های ذخیره در آن دیگر قابل دسترسی نخواهند بود. ویتالیک بوترین با چنین اقدامی باعث شد تا 90 درصد شیبا اینوی هدیه خود را بسوزاند.

تاکنون شاهد سوزاندن تعداد زیادی توکن شیبا اینو بودیم، اما برای انجام این کار برنامه منظمی وجود ندارد؛ مثلا در تاریخ 2 آبان 1400 حدود 900 میلیون واحد به ارزش حدود 35 هزار دلار سوزانده شد و از تاریخ توکن‌سوزی بعدی این ارز دیجیتالی اطلاعاتی در دست نیست. البته صرافی ShibaSwap که خالق شیبا اینو آن را توسعه داده نیز برای سوزاندن توکن‌ها مکانیزم خاصی دارد؛ در واقع جفت‌های معاملاتی یا استخرهای جدید برای اضافه شدن باید 25 هزار توکن SHIB و LEASH را بسوزانند. استخر ETH-RYO روشی را در نظر گرفته تا 1 درصد کارمزدهای تمام تراکنش‌ها نابود شوند.

بر اساس بررسی‌های وب سایت CoinGecko در این بین نکته‌ای جالب و مشکوک وجود دارد. عرضه کل شیبا اینو هم‌اکنون 497 تریلیون است؛ یعنی حدود 3 تریلیون عدد حذف شده یا دیگر در چرخه حضور ندارد. البته یک احتمال نیز وجود که مقدار شیبا اینو که به یک موسسه خیریه هندی برای مقابله با کرونا اهدا شده در چرخه وارد نشده باشد. نکته قابل توجه دیگر این است که حدود 10 هزار کاربر از خالق سازنده شیبا خواستند تا برنامه توکن سوزی را با سرعت و حجم بیشتری به انجام برساند.

توجه به نهنگ‌های پرقدرت شیبا

بررسی‌های وب‌سایت اتر اسکن حاکی از آن است که تا هفته اول آبان 1400 تعداد هولدها یا آدرس‌های توکن شیبا اینو به حدود 860 هزار نفر در شبکه اتریوم افزایش پیدا کرده و به صورت لحظه‌ای به تعداد اضافه می‌شود. با توجه به سایر آدرس‌های دارنده این رمزارز که روی سایر بسترها نظیر bep20 وجود دارند می‌توان گفت تعداد خریداران ارز دیجیتال شیبا اینو بیش از 1 میلیون نفر برآورد می‌شود.

با وجود یک میلیون خریدار، در حال حاضر 8 نفر نبض بازار را در اختیار دارند. بدون توجه به موجودی صرافی‌ها و همچنین توکن سوزی‌ها، فقط 8 آدرس دارای حدود 70 درصد کل عرضه هستند؛ البته بزرگ‌ترین نهنگ شیبا اینو حدود 41 درصد از تعداد توکن‌های SHIB را در اختیار دارد.

رفتار قیمت توکن شیبا اینو همانند سایر ارزهای دیجیتالی به فعالیت نهنگ‌ها بستگی دارد. مثلا اگر 8 آدرس اصلی بگویند تاکنون شیبا اینو برای آنها به اندازه کافی سودآور بوده و باید به سرمایه‌گذاری روی توکن دیگر بروند و آن را پامپ کنند، با این تصمیم قیمت شیبا به شدت کاهش پیدا خواهد کرد و به نوعی از عرش به فرش خواهد رسید.

البته ممکن است بگویید چنین احتمالی برای سایر ارزهای دیجیتالی نیز وجود خواهد داشت، اما باید بدانید بلاک چین‌های کاربردی مانند سولانا، کاردانو و اتریم به اپلیکیشن‌ها و دارایی‌های مختلف قفل شده به درون خود تکیه کرده‌اند و با فعالیت نهنگ‌ها آنچنان دچار مشکل نخواهند شد، اما در رفتار قیمت میم کوین‌ها به دلیل رفتار نهنگ‌ها همواره احتمال دگرگونی وجود دارد. پس پیش از خرید به نوع رمزارز نیز توجه داشته باشید.

خرید شیبا اینو چه ریسکی دارد؟

در تمام بازارهای مالی ریسک وجود دارد و پیش از سرمایه‌گذاری در آنها باید به این موضوع توجه کنید. همچنین سودآوری یک دارایی هیچوقت یک امر قطعی نیست، اما با بررسی و تحلیل می‌توان احتمال موفقیت یا شکست را ارزیابی کرد. همچنین باید بدانید ریسک سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال نسبت به سایر دارایی‌ها بیشتر خواهد بود. این ریسک حتی برای ارزهای قدرتمندی چون بیت کوین و اتریوم نیز وجود دارد که البته مقدار ریسک برای توکنی مانند شیبا اینو دو برابر خواهد بود.

سرعت بالای نوسانات یکی از دلایل اصلی سودآوری بالای ارزهای دیجیتالی محسوب می‌شود، اما باید توجه داشت که نوسان در دو طرف حرکت خواهد کرد. در واقع احتمال دارد ارزی مانند شیبا اینو که طی یک روز بیش از 500 درصد رشد را تجربه می‌کند، در زمانی دیگر به میزان چشمگیری سقوط کند. از آنجایی که پشتوانه‌های تکنولوژیک برای این پروژه وجود دارد، باید همواره منتظر چنین اتفاقی بود. احتمال دارد به دلیل تغییر روند عرضه و تقاضا، امکان تبدیل یک ارز دیجیتالی به ارز فیات ممکن نباشد و دارایی کاربر به شکل رسمی ارزش خود را از دست دهد. البته نباید از این موضوع بترسید؛ چرا که ما فقط آن را در قالب یک هشدار بیان می‌کنیم تا افرادی که در این حوزه تجربه ندارند، بدانند در چه فضایی سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

در واقع شیبا اینو توانست طی مدت کوتاهی به مارکت کپ بسیار بالایی برسد و خود را در لیست 20 گزینه برتر بازار جای دهد. البته تجربه ثابت کرده پشتوانه رشد یک رمزارز فقط قدرت شبکه و تکنولوژی بستر آن نخواهد بود. دوج کوین و شیبا اینو به خوبی این موضوع را نشان دادند. از این رو تا زمانی که نهنگ‌ها پشت یک ارز دیجیتالی را خالی نکنند، نباید زیاد نگران بود و روند صعودی با حضور قوی‌ترها ادامه خواهد داشت.

دلخوش به توییت‌های ایلان ماسک نباشید

ایلان ماسک بارها از دوچ کوین حمایت کرده و شیبا اینو نیز پروژه‌ای مشابه دوج کوین محسوب می‌شود. از طرفی سازنده شیبا اینو قصد دارد نسخه بهتری از دوج کوین را ارائه دهد. از این رو با توجه به این که سرمایه‌گذاری در آن پرریسک است، نباید احتمال بالای رشد آن را نادیده رفت. البته باید به یک نکته بسیار مهم دیگر نیز توجه داشته باشید؛‌ هرچند شیبا اینو به عنوان قاتل دوج کوین معرفی شد، اما ایلان ماسک چند بار از دوج کوین حمایت کرده و تاکنون ثروتمندترین فرد جهان از شیبا اینو هیچ حمایتی انجام نداده است.

همچنین در ابتدای آبان 1400 یک کاربر انجمن شیبا اینو در توییتر خطاب به ایلان ماسک از وی پرسید که چقدر شیبا اینو دارد؟

شیبا اینو

این پرسش در زمانی مطرح شد که ارز دیجیتال شیبا اینو توانست به قیمت 0.000044 برسد و یک سقف تاریخی جدید را ثبت کند. این کاربر انتظار داشت ایلان ماسک با حمایت خود از این ارز باعث افزایش رشد آن شود، اما بر خلاف تصور آنها پاسخ ایلان ماسک بسیار دور از انتظار بود.

ایلان ماسک در پاسخ به آن توییت نوشت: من فقط هش اسکی یا ارزهای دیجیتالی به نام بیت کوین، اتریوم و دوج کوین را در اختیار دارم. به همان شکل که در گذشته تاکید کردم، از سرمایه‌گذاری تمام دارایی‌های خود روی ارزهای دیجیتالی خودداری کنید. تولید محصولات و ارائه خدمات به انسان‌ها دارای ارزش واقعی است، نه پول و هر نوع از آن.

شیبا اینو

پس از این که ایلان ماسک چنین توییتی را نوشت و در آن تاکید کرد در سبد سرمایه‌گذاری رمزارزهای خود هیچ نوع شیبا اینویی ندارد، قیمت این کوین حدود 20 درصد کاهش یافت.

شیبا اینو قابل استخراج است؟

پس از این که شیبا اینو به مقدار چشمگیری در میان کاربران به محبوبیت رسید، برخی از افراد قصد دارند به شکل رایگان آن را استخراج کنند، اما امکان استخراج شیبا اینو به شکل مستقیم وجود ندارد؛ زیرا بر خلاف دوج کوین، شیبا اینو یک توکن بوده و از بلاک چین اختصاصی بهره نمی‌برد.