هواوی نوا 8

بررسی هواوی نوا 8 ؛ گوشی میان رده زیبا با مشخصات بالارده در ایران

هواوی نوا 8 به عنوان یک گوشی میان رده زیبا با مشخصات و قابلیت‌های بالارده وارد بازار ایران شده است. در ادامه، Nova 8 را به طور کامل بررسی می‌کنیم.

هواوی یکی از فعال‌ترین شرکت‌های حاضر در بازار گوشی های میان رده است و گوشی های اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه این برند چینی همواره به فروش خوبی در بازار دست پیدا کرده‌اند. هواوی نوا 8 – Huawei Nova 8 جدیدترین گوشی میان رده این شرکت بزرگ چینی برای بازار ایران است که طراحی، کیفیت ساخت و قابلیت‌های یک گوشی بالارده و پرچمدار را با قیمتی مناسب به کاربران ارائه می‌دهد. نوا 8 به تازگی به بازار ایران راه پیدا کرده و به همین دلیل اکنون می‌خواهیم این گوشی را به طور کامل در گجت نیوز بررسی کنیم.

سری Nova هواوی با ارائه ویژگی‌های پرچمدار در یک بسته مقرون‌به‌صرفه‌تر شناخته شده است. نوا 8 نیز این رویه را ادامه داده و با ویژگی‌های عالی خود و قیمت مناسبی که دارد، می‌تواند انتخابی ایده‌آل برای تمام کاربران، به خصوص کاربران جوان باشد. این گوشی از لحاظ قیمتی در دسته گوشی های میان رده قرار می‌گیرد، اما ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی دارد که حتی توانایی رقابت با گوشی های پرچمدار بازار را به آن می‌بخشد.

هواوی نوا 8

از جمله این ویژگی‌های بالارده و جذاب می‌توان به پشتیبانی از شارژر 66 واتی، دوربین چهارگانه با سنسور اصلی 64 مگاپیکسلی، بدنه شیشه‌ای باکیفیت و زیبا و صفحه نمایش اولد 90 هرتزی اشاره کرد. اگر قصد خرید یک گوشی میان رده را دارید، هواوی Nova 8 می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌های شما برای خرید باشد. نمایندگی‌های معتبر و رسمی هواوی در ایران، پشتیبانی قدرتمندی را از این گوشی ارائه می‌دهند و شما می‌توانید خریدی مطمئن داشته باشید.

در ادامه به بررسی تمام بخش‌های گوشی هواوی نوا 8 ، از جمله طراحی، صفحه نمایش، سخت افزار، نرم افزار، دوربین، باتری و مزایا و معایب می‌پردازیم. اما قبل از هر چیز می‌توانید جدول مشخصات فنی و ویدیوی بررسی این گوشی در استودیوی گجت نیوز را مشاهده کنید و سپس بررسی بخش‌های مختلف آن را مطالعه نمایید.

فهرست عناوین بررسی گوشی هواوی نوا 8

با کلیک بر روی هر عنوان، مستقیم به آن بخش هدایت خواهید شد

مشخصات فنی

تاریخ معرفی و عرضه جهانیآگوست 2021
ابعاد160.1 در 74.1 در 7.6 میلی‌متر
وزن169 گرم
سیم کارتتک سیم کارت نانو یا دو سیم کارت نانو
جنس بدنهشیشه‌ای
اندازه صفحه نمایش6.57 اینچ
نوع نمایشگرOLED
رزولوشن نمایشگر2340 در 1080 پیکسل
نسبت تصویر نمایشگر19.5 به 9
تراکم پیکسلی نمایشگر392 پیکسل در هر اینچ
نسبت نمایشگر به بدنه89.3 درصد
سایر ویژگی‌های نمایشگرنمایش 1 میلیارد رنگ، پشتیبانی از اچ دی آر 10، نرخ تازه‌سازی 90 هرتزی
سیستم عاملاندروید 11
رابط کاربریEMUI 12 بدون پشتیبانی از سرویس‌های گوگل و دارای سرویس‌های اختصاصی هواوی (HMS) و اپ گالری
تراشهکایرین 820E هفت نانومتری
پردازنده6 هسته‌ای شامل 3 هسته 2.22 گیگاهرتزی Cortex-A76 و 3 هسته 1.84 گیگاهرتزی Cortex-A55
پردازشگرMali-G57 شش هسته‌ای
حافظه رم8 گیگابایت
حافظه ذخیره‌سازی داخلی128 یا 256 گیگابایت
دوربین پشتیچهارگانه
دوربین اول64 مگاپیکسلی با فاصله کانونی 26 میلی‌متر، دیافراگم f/1.9 و فوکوس خودکار مبتنی بر تشخیص فاز (PDAF)
دوربین دوم8 مگاپیکسلی فوق عریض یا اولترا واید با فاصله کانونی 17 میلی‌متر، میدان دید 120 درجه و دیافراگم f/2.4
دوربین سوم2 مگاپیکسلی ماکرو با دیافراگم f/2.4
دوربین چهارمحسگر 2 مگاپیکسلی برای تشخیص عمق میدان
سایر ویژگی‌های دوربینفلاش LED، پانوراما، اچ دی آر
فیلمبرداریرزولوشن 4K، 1080p و 720p در نرخ 960 فریم بر ثانیه، دارای لرزش‌گیر الکترونیکی
دوربین سلفی32 مگاپیکسلی واید با فاصله کانونی 26 میلی‌متر و دیافراگم f/2.0، پشتیبانی از اچ دی آر و دارای قابلیت فیلمبرداری 4K
جک 3.5 میلی‌متری هدفونندارد
اتصالاتWi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac دوال باند، وای فای دایرکت، هات اسپات
بلوتوث5.0 , A2DP , LE
جی پی اسدارد با A-GPS، GLONASS، BDS، GALILEO و QZSS
NFCدارد
رادیوندارد
یو اس بیType-C 2.0
حسگر اثر انگشتاپتیکال زیر نمایشگر
سایر حسگرهاشتاب‌سنج، ژیروسکوپ، مجاورت،‌قطب‌نما
باتری3800 میلی‌آمپرساعتی
شارژرشارژ سریع 66 واتی، شارژ معکوس 5 واتی
قیمتحدود 420 یورو

جعبه گشایی و بررسی ویدیویی

درون جعبه، اولین چیزی که دیده می‌شود خود گوشی است و در زیر آن سوزن خروج سیم کارت، قاب ژله‌ای شفاف، شارژر 66 واتی سوپرشارژ و کابل شارژ تایپ A به تایپ C قرار گرفته‌اند. ما در استودیوی گجت نیوز، گوشی هواوی نوا 8 را به طور کامل بررسی کرده‌ایم که در ادامه می‌توانید این ویدیو را مشاهده کنید:

طراحی و کیفیت ساخت

هواوی نوا 8

اگر استانداردهای سخت‌گیرانه‌ای برای پسندیدن طراحی یک گوشی هوشمند، حتی برای یک گوشی میان رده دارید، هواوی نوا 8 شما را ناامید نخواهد کرد. این گوشی از بدنه شیشه‌ای بهره می‌برد و جنس قاب پشتی از شیشه باکیفیت است و یک فریم آلومینیومی هم پنل جلو و عقب را به هم متصل کرده است. خود هواوی اعلام کرد در طراحی این گوشی از سری پرچمدار P40 الهام گرفته و ما نیز می‌توانیم نشانه‌هایی از طراحی پی 40 را در این گوشی ببینیم.

پنل شیشه‌ای گوشی در طرفین خمیدگی دارد و این باعث می‌شود حتی باریک‌تر از چیزی که در واقعیت است به نظر برسد و همچنین به خوش‌دست‌تر شدن گوشی نیز کمک می‌کند. ضخامت این گوشی 7.6 میلی‌متر، ارتفاع آن 160.1 میلی‌متر و عرض آن 74.1 میلی‌متر است. همچنین Nova 8 با وزن 169 گرم، بسیار سبک است و می‌توانیم آن را در بین سبک‌ترین گوشی های میان رده امروزی قرار بدهیم. به این ترتیب در حین کار کردن با گوشی اصلا احساس خستگی نخواهید کرد و ابعاد، نوع طراحی و وزن گوشی به گونه‌ای است که در دست گرفتن آن را برای شما لذت‌بخش می‌کند.

هواوی نوا 8

در جلوی گوشی ما صفحه نمایش 6.57 اینچی اولد را مشاهده می‌کنیم که حسگر اثر انگشت نیز در زیر آن قرار گرفته است. یک حفره نه چندان کوچک در مرکز بالای نمایشگر برای قرارگیری دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی تعبیه شده و بالاتر از آن اسپیکر مکالمه را می‌بینیم.

در لبه سمت راست گوشی دکمه‌های تنظیم صدا و دکمه پاور قرار گرفته که محکم و بی‌صدا هستند و محل قرارگیری آنها نیز به گونه‌ای است که دسترسی آسانی را برای شما فراهم می‌کنند تا حتی با یک دست نیز بتوانید به راحتی با آنها کار کنید. در لبه بالایی گوشی، درگاه سیم کارت دوگانه نانو و میکروفون ثانویه به چشم می‌خورد و در لبه پایینی نیز میکروفون اصلی، درگاه یو اس بی تایپ C و بلندگو وجود دارد. در نهایت در لبه سمت چپ گوشی نیز هیچ چیزی دیده نمی‌شود.

اما به قسمت پشتی هواوی نوا 8 می‌رسیم که اوج زیبایی و جذابیت را می‌توانید در این بخش مشاهده کنید. ماژول دوربین‌های چهارگانه به صورت کپسولی‌شکل طراحی شده‌اند که شامل لنزهای 64، 8 و 2 مگاپیکسلی به همراه حسگر عمق‌سنج می‌شوند. ماژول دوربین کمی بیرون‌زدگی دارد، اما نه به اندازه‌ای که آزاردهنده باشد.

این گوشی در رنگ Blush Gold یا طلایی با رگه‌های آبی به دست ما رسیده است که ظاهر فوق‌العاده‌ای را به آن بخشیده است و تقریبا هر کاربری با هر نوع سلیقه‌ای آن را می‌پسندد. پنل پشتی از روکش شیشه‌ای مات بهره می‌برد و در بازگشت نور، ظاهر هولوگرافی زیبایی در حواشی آن می‌بینیم. علامت تجاری nova در زیر پنل پشتی به شکل همیشگی گوشی های این زیربرند هواوی با ظاهری هولوگرافی و درخشان درج شده است.

پنل پشتی با وجود مات بودن، مستعد جذب اثر انگشت و لکه‌ها است و در صورت ضربه خوردن یا سقوط نیز قطعا آسیب جدی خواهد دید. بنابراین توصیه می‌کنیم حتما از قاب ژله‌ای شفاف موجود در جعبه استفاده کنید.

در مجموع، ما تحت تاثیر طراحی و کیفیت ساخت هواوی نوا 8 قرار گرفتیم. این گوشی زیباست، حس فوق‌العاده‌ای دارد و از لحاظ کیفیت و خوش‌دست بودن نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. اگر برای اولین بار این گوشی را از نزدیک ببینید، ممکن است آن را با یک گوشی پرچمدار گران‌قیمت اشتباه بگیرید. به این ترتیب Nova 8 در بخش طراحی امتیاز بسیار خوبی را از ما می‌گیرد و مطمئن باشید با یک گوشی خوش‌دست و زیبا و باکیفیت روبه‌رو خواهید شد.

صفحه نمایش

هواوی نوا 8

هواوی نوا 8 به صفحه نمایش 6.57 اینچی OLED مجهز شده است. استفاده از نمایشگر اولد در یک گوشی میان رده، می‌تواند یکی از برتری‌های این گوشی در مقایسه با بسیاری از رقبای هم‌رده و هم‌قیمت محسوب شود. این نمایشگر دارای وضوح 2340 در 1080 پیکسل یا فول اچ دی پلاس و تراکم پیکسلی 392 پیکسل در هر اینچ است. شما می‌توانید وضوح صفحه نمایش را به صورت هوشمند یا دستی تغییر بدهید تا بتوانید به صورت پویا رزولوشن را برای صرفه‌جویی بیشتر در مصرف باتری تنظیم کنید.

نمایشگر nova 8 کاملا شارپ و واضح، با رنگ‌هایی پرجنب‌وجوش و زیبا، دارای زاویه دید عالی و سیاهی عمیق و رنگ‌های روشن است. صفحه نمایش گوشی کمی خمیدگی دارد و حاشیه‌های بسیار باریک در اطراف آن نیز تجربه‌ای فراگیرتر در مشاهده محتوا یا در هنگام بازی کردن را به شما ارائه می‌کند. نمایشگر گوشی 89.3 درصد از پنل جلویی را به خود اختصاص داده است.

یک حفره در مرکز بالای نمایشگر قرار گرفته که نه خیلی کوچک است و نه خیلی بزرگ و البته زیاد باعث حواس‌پرتی و ایجاد مشکل نمی‌شود، اما می‌توانید در بخش تنظیمات نمایشگر، آن را پنهان کنید. با فعال کردن پنهان‌سازی حفره نمایشگر، یک نوار باریک سیاه‌رنگ در بالای تصویر به نمایش درمی‌آید تا شما این حفره را مشاهده نکنید. برای محافظت از نمایشگر، هواوی اطلاعات خاصی را در مورد نوع شیشه و محافظ به کار رفته اعلام نکرده، اما یک محافظ صفحه معمولی از پیش نصب شده را روی نمایشگر خواهید داشت.

هواوی نوا 8

یکی از ویژگی‌های بسیار خوب نمایشگر نوا 8، پشتیبانی از نرخ تازه سازی یا رفرش ریت 90 هرتزی است. به این ترتیب شما در هنگام بازی کردن یا حتی در وبگردی و مرور صفحات شبکه‌های اجتماعی، تجربه‌ای روان و لذت‌بخش را خواهید داشت. مانند رزولوشن، شما می‌توانید نرخ تازه‌سازی دینامیک را نیز در تنظیمات انتخاب کنید. در این حالت، نرخ تازه‌سازی نمایشگر به طور خودکار در هنگام استفاده‌های معمولی به 60 هرتز کاهش پیدا می‌کند تا در مصرف باتری صرفه‌جویی شود.

حالت نمایشگر همیشه روشن یا Always-On Display در این گوشی وجود دارد که واقعا جلوه زیبایی را به نمایش می‌گذارد و می‌توانید با گزینه‌های متعدد اقدام به شخصی‌سازی صفحه قفل گوشی کنید. حسگر اثر انگشت گوشی از نوع اپتیکال بوده و در زیر نمایشگر قرار گرفته است. این حسگر اپتیکال تقریبا سریع و دقیق عمل می‌کند و در بیشتر اوقات به مشکلی در هنگام استفاده از آن برنخوردیم.

هواوی نوا 8

نسبت تصویر نمایشگر 19.5 به 9 است و به این ترتیب با یک نمایشگر کشیده روبه‌رو هستیم. از دیگر ویژگی‌های این نمایشگر می‌توان به پشتیبانی از HDR10 و قابلیت نمایش 1.07 میلیارد رنگ اشاره کرد. حالت eBook Mode هم در این گوشی وجود دارد که در آن صفحه سیاه و سفید می‌شود تا در هنگام مطالعه، چشمان شما اذیت نشود. همچنین گزینه‌ای برای کاهش نور آبی در نظر گرفته شده است.

دو حالت Normal و Vivid در بخش Color Mode & Temperature وجود دارد که می‌توانید برای تنظیم رنگ از آنها استفاده کنید. دمای رنگ نیز به صورت دستی بین حالت گرم و سرد قابل انتخاب است.

در مجموع می‌توان گفت نمایشگر، یکی از بخش‌های هواوی Nova 8 بود که ما را حسابی به خود جذب کرد. رنگ‌های براق، وضوح بالا و روشنایی دوست‌داشتنی از ویژگی‌های بارز نمایشگر این گوشی محسوب می‌شوند.

سخت افزار

هواوی نوا 8

هواوی نوا 8 به چیپست 7 نانومتری Kirin 820E، پردازشگر گرافیکی شش هسته‌ای Mali-G57، پردازنده 6 هسته‌ای با سه هسته 2.22 گیگاهرتزی Cortex-A76 و سه هسته 1.84 گیگاهرتزی Cortex-A55، هشت گیگابایت رم و 128 یا 256 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی داخلی مجهز شده است. مشخصات سخت افزاری این گوشی تقریبا مشابه مشخصات Nova 7 SE 5G است. روی کاغذ، Nova 8 مشخصات بسیار خوبی دارد و در عمل نیز از کار گوشی راضی خواهید بود.

نوا 8 برای اجرای انواع بازی‌ها به اندازه کافی قدرتمند است و با توجه به برخورداری از نمایشگر 90 هرتزی، می‌توانید بازی‌هایی مثل پابجی موبایل را بدون هیچگونه لگ و مشکلی، با سرعت 90 فریم بر ثانیه و گرافیک بالا اجرا کنید و از بازی کردن لذت ببرید. ما بازی Genshin Impact را نیز اجرا کردیم و توانستیم آن را در بالاترین تنظیمات با سرعت 60 فریم بر ثانیه بازی کنیم. همچنین بازی‌های دیگری مثل کال آف دیوتی موبایل و فورتنایت نیز مشکلی برای اجرا شدن در گرافیک بالا با نرخ فریم بالا ندارند و لگی را در آنها تجربه نخواهید کرد.

در هنگام بازی کردن، کمی گرما را در قسمت پشتی گوشی احساس خواهید کرد، اما گوشی به اندازه‌ای داغ نمی‌کند که یک نگرانی جدی محسوب شود. در ادامه می‌توانید نتایج بنچمارک‌های گرفته شده با هواوی Nova 8 را مشاهده کنید:

چیپست کایرین 820E از موتور پردازش تصویر Kirin ISP 5.0 برای ثبت عکس‌هایی با جزئیات بالاتر، کیفیت بیشتر و نویز کمتر برخوردار است که توانایی‌های دوربین گوشی را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد. همچنین فناوری دفع گرمای گرافنی 3D نیز در این گوشی استفاده شده که حرارت ایجاد شده را دفع می‌کند و باعث می‌شود بابت افزایش دمای گوشی در حین بازی کردن نگرانی نداشته باشید.

به هر صورت چیپست کایرین 820E و در کل، توان سخت افزاری نوا 8 را نمی‌توان بهترین و قوی‌ترین نمونه در این رده قیمتی دانست، اما عملکرد آن به عنوان یک گوشی میان رده کاملا مناسب و راضی کننده است و مشکلی با آن نخواهید داشت.

نرم افزار و رابط کاربری

هواوی نوا 8

سیستم عامل اندروید 11 و رابط کاربری EMUI 12 به صورت پیش فرض روی گوشی هواوی نوا 8 اجرا می‌شوند. این گوشی همچنان بر پایه اندروید است و هواوی از سیستم عامل اختصاصی خود یعنی هارمونی در آن استفاده نکرده است. اما Nova 8 هم مثل سایر گوشی های جدید هواوی، از GMS یا سرویس‌های موبایل گوگل بهره نمی‌برد و سرویس‌های موبایلی هواوی یا HMS جای آن را گرفته‌اند. به عنوان مثال، در این گوشی خبری از فروشگاه گوگل پلی استور نیست و فروشگاه App Gallery هواوی به جای آن استفاده می‌شود. برای استفاده از خدمات و برنامه‌های اختصاصی هواوی باید حساب کاربری هواوی را بسازید که متاسفانه در حال حاضر ایران در بین فهرست کشورهای Huawei ID وجود ندارد.

شما هیچ‌یک از اپلیکیشن‌های سرویس‌های گوگل را در این گوشی پیدا نمی‌کنید، اما با استفاده از مرورگر گوشی خود می‌توانید به این خدمات، مثل یوتیوب یا جیمیل دسترسی داشته باشید. اگر شما علاوه بر این گوشی، یک لپ تاپ میت بوک هواوی یا تبلت میت پد داشته باشید، می‌توانید هماهنگی و اتصال خوبی را بین دستگاه‌های خود به وجود بیاورید. دستگاه‌های مجهز به HMS واقعا به خوبی با هم کار می‌کنند و می‌توانید از خدمات انحصاری مثل Huawei Share و Smart Collaboration استفاده کنید. به عنوان مثال این خدمات به شما امکان می‌دهند فایل‌های موجود در یک دستگاه خود را به دستگاه دیگر انتقال دهید و از آن استفاده کنید. این درست شبیه کاری است که اپل در اکوسیستم خود انجام می‌دهد.

فروشگاه اپ گالری به سرعت در حال رشد است و در حال حاضر بسیاری از برنامه‌های مهم، کاربردی و ضروری که شما به آنها نیاز دارید را می‌توانید در این فروشگاه پیدا کنید. برای برنامه‌هایی که در این فروشگاه وجود ندارند هم می‌توانید از فروشگاه‌های ثالث یا سایت‌هایی مانند APK Pure استفاده کنید و ابزار Petal Search هم برای جستجوی یک برنامه در بین فروشگاه‌ها و سایت‌های مختلف در دسترس شما قرار گرفته است. در حال حاضر اپلیکیشن‌های مهم ایرانی مثل دیجی کالا و اسنپ نیز در اپ گالری موجود هستند، اما در کمال تعجب ما نتوانستیم برنامه‌های تاکسی آنلاین ایرانی یعنی اسنپ و تپسی را روی گوشی اجرا کنیم.

رابط کاربری EMUI 12 ظاهر جذابی دارد و به سیستم عامل هارمونی 2.0 نیز شباهت پیدا کرده است. همچنین امکانات متنوعی برای شخصی‌سازی محیط رابط کاربری در دسترس شما قرار می‌گیرد. با سوایپ کردن از سمت چپ بالای صفحه به پایین به بخش نوتیفیکیشن‌ها می‌روید و سوایپ از سمت راست بالای صفحه به پایین هم شما را به بخش تنظیمات سریع می‌برد. اگر از وسط صفحه به پایین سوایپ کنید، قابلیت جستجو پیش روی شما قرار می‌گیرد. تم تیره، منوی کشویی و ژست‌های حرکتی هم در رابط کاربری گوشی وجود دارند.

باتری

هواوی نوا 8

هواوی Nova 8 دارای باتری 3800 میلی‌آمپرساعتی است. شاید امروز رقبای زیادی با ظرفیت باتری بیشتر وجود داشته باشند، اما نوا 8 شارژدهی خوبی دارد و از لحاظ ماندگاری باتری شما را نگران نخواهد کرد. حتی در استفاده‌های سنگین نیز می‌توانید تا یک روز کامل بدون نیاز به شارژ مجدد از گوشی خود استفاده کنید. ما در تستی که انجام دادیم، یک ویدیوی فول اچ دی را در حالت هواپیما با روشنایی و حجم صدای 50 درصد به صورت مداوم پخش کردیم که به عمر باتری 16 ساعت و 30 دقیقه‌ای رسیدیم.

هواوی نوا 8

یکی از بهترین ویژگی‌های این گوشی، برخورداری از شارژر عظیم 66 واتی سوپرشارژ است و خوشبختانه بر خلاف برخی گوشی های موجود در بازار، این شارژر 66 واتی درون جعبه به شما ارائه می‌شود و برای تهیه آن نیاز به پرداخت هزینه جداگانه نخواهید داشت. طبق اعلام هواوی، شما می‌توانید در عرض 15 دقیقه، 60 درصد ظرفیت باتری را شارژ کنید و در 35 دقیقه نیز باتری از صفر تا صد در صد شارژ می‌شود. ما نیز سرعت شارژ باتری را تست کردیم که به نتایج مشابهی با اعداد اعلامی هواوی رسیدیم. همچنین این گوشی از فناوری شارژ معکوس 5 واتی نیز پشتیبانی می‌کند.

دوربین

هواوی نوا 8

هواوی نوا 8 دارای چهار دوربین همه کاره در پشت و یک دوربین سلفی در جلو است. دوربین این گوشی، لنز تله فوتو ندارد، اما دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی آن با گشودگی دیافراگم f/1.9 می‌تواند جزئیات زیادی را ارائه دهد و کیفیت تصویر آن شما را ناامید نمی‌کند. یک لنز 8 مگاپیکسلی فوق عریض یا اولترا واید با میدان دید 120 درجه و گشودگی دیافراگم f/2.4 وجود دارد که آن هم می‌تواند تصاویر واضح با دامنه دینامیکی بسیار خوب را ثبت کند. یک لنز ماکرو 2 مگاپیکسلی و یک حسگر عمق‌سنج 2 مگاپیکسلی برای خلق افکت بوکه در عکس‌های پرتره به همراه یک فلاش LED نیز در این ماژول چهارگانه پشتی قرار گرفته‌اند.

  • دوربین اول: 64 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.9، فاصله کانونی 26 میلی‌متر، فوکوس PDAF
  • دوربین دوم: 8 مگاپیکسلی فوق عریض یا اولترا واید با فاصله کانونی 17 میلی‌متر، میدان دید 120 درجه و دیافراگم f/2.4
  • دوربین سوم: 2 مگاپیکسلی ماکرو با دیافراگم f/2.4
  • دوربین چهارم: حسگر تشخیص عمق میدان 2 مگاپیکسلی
  • سایر ویژگی‌های دوربین: فلاش LED، پانوراما، اچ دی آر، فیلمبرداری 4K
  • دوربین سلفی: 32 مگاپیکسلی واید با فاصله کانونی 26 میلی‌مت و دیافراگم f/2.0

دوربین اصلی گوشی با برخورداری از قابلیت‌های هوش مصنوعی و تجمیع پیکسل چهار به یک، تجربه عکاسی فوق‌العاده‌ای را در تمام شرایط، از محیط‌های روشن با نور مناسب گرفته تا تاریک و کم‌نور را در سطح یک گوشی میان رده برای شما فراهم می‌آورد و می‌توانید تصاویری باکیفیت با رنگ‌های زنده و جزئیات بالا را ثبت کنید. فوکوس خودکار مبتنی بر تشخیص فاز یا PDAF و لرزشگیر مبتنی بر ژیروسکوپ هم در این دوربین وجود دارند و شما می‌توانید در فیلمبرداری 4K نیز تجربه‌ای لذت‌بخش و بدون لرزش را داشته باشید.

نمونه عکس‌های لنز اصلی

حالت پرتره در دوربین این گوشی واقعا خوب کار می‌کند و پس زمینه تار با افکت بوکه مصنوعی را به خوبی ایجاد می‌کند. افکت‌های حالت پرتره بسیار طبیعی به نظر می‌رسند که این مساله نشان می‌دهد حسگر 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق میدان وظیفه خود را به خوبی انجام می‌دهد و البته نباید از پردازش بهبود یافته هوش مصنوعی نیز غافل شد. سنسور 2 مگاپیکسلی عمق‌سنج با شناسایی صحیح داده‌های عمق میدان، سوژه را در مرکز توجه تصویر قرار می‌دهد و به بهترین شکل ممکن پس زمینه عکس را محو و حالت بوکه را ایجاد می‌کند.

نمونه عکس‌های پرتره

حالت شب یا Night Mode نیز خیلی خوب عمل می‌کند و زمانی که نور محیطی کافی وجود نداشته باشد یا در شب بخواهید عکاسی کنید، با فعال کردن این حالت و حدود 7 ثانیه انتظار، می‌توانید عکس‌های روشن‌تر با جزئیات بیشتر را دریافت کنید. فقط باید مراقب باشید تا دستتان در این چند ثانیه لرزش نداشته باشد، چون در این صورت عکس به دست آمده خوب از آب درنمی‌آید. البته انتظار نداشته باشید که بتوانید با نایت مود در تاریکی مطلق عکاسی کنید، چرا که در این صورت باز هم عکس‌های تاریک، با جزئیات کم و نویزهای زیاد ثبت خواهند شد. دوربین گوشی در محیط‌های داخل اتاق نیز عملکرد خوبی دارد و می‌تواند تصاویر روشن با رنگ‌های دقیق و وضوح مناسب را ثبت کند.

نمونه عکس‌های حالت شب

در مجموع عکس‌های ثبت شده با دوربین نوا 8 کیفیت خوبی دارند. به خصوص در حالت HDR، نقاط روشن و نقاط تیره عکس خیلی خوب ثبت می‌شوند و شارپنس کلی عکس‌ها نیز کاملا رضایت‌بخش است. میزان سطح کنتراست در عکس‌ها دوست‌داشتنی است و بر خلاف برخی گوشی‌های موجود در بازار، هواوی نوا 8 در پردازش عکس‌ها به وسیله هوش مصنوعی نیز اصلا اغراق نکرده است.

لنز فوق عریض نیز نسبت به دوربین اصلی کیفیت پایین‌تری دارد، اما عملکرد آن نیز خوب و راضی کننده است. متاسفانه حالت شب در دوربین اولترا واید در دسترس نیست و در محیط‌های تاریک نمی‌توانید عکس‌های جالبی را با این لنز بگیرید.

مقایسه عکس اولترا واید با استاندارد

ما هنوز نتوانسته‌ایم دلیل قانع‌کننده‌ای برای حضور دوربین ماکرو 2 مگاپیکسلی در گوشی های هوشمند پیدا کنیم؛ چرا که این لنزها کاربرد و جذابیت زیادی ندارند و کیفیت عکس‌های ثبت شده با آن نیز خیلی به دل ما نمی‌نشیند. دوربین ماکرو برای تصویربرداری از فاصله بسیار نزدیک تعبیه شده و برای استفاده از آن باید فاصله چهار سانتی‌متر لنز دوربین با سوژه را رعایت کنید تا بتوانید عکس‌های بهتری را بگیرید.

نمونه عکس‌های لنز ماکرو

در جلوی گوشی، یک سنسور 32 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.0 به عنوان دوربین سلفی درون یک حفره روی نمایشگر قرار گرفته است. با استفاده از این دوربین 32 مگاپیکسلی می‌توانید عکس‌های سلفی زیبا با جزئیات زیاد، به خصوص در شرایط نوری مناسب را ثبت کنید. حالت شب و حالت پرتره در دوربین سلفی نیز وجود دارند که به خوبی دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی کار نمی‌کنند، اما باز هم نتایج رضایت‌بخشی را به همراه خواهند داشت.

نمونه عکس‌های دوربین سلفی

قابلیت Super Night Selfie 2.0 هم در این دوربین سلفی در نظر گرفته شده که به کمک آن می‌توانید بهترین تنظیمات و افکت‌ها را برای سطح پوست با افزایش جزئیات پس‌زمینه به وجود بیاورید. الگوریتم‌های پیشرفته هوش مصنوعی نیز به حذف بازتاب روی شیشه‌ها از تصویر، کمک می‌کنند تا در انواع سناریوها و شرایط محیطی مختلف، بهترین عکس‌های سلفی را بگیرید.

در بخش فیلمبرداری، دوربین هواوی Nova 8 می‌تواند با حداکثر کیفیت 4K در سرعت 60 فریم بر ثانیه اقدام به ضبط فیلم کند. همچنین می‌توانید در رزولوشن‌های 1080p و 720p نیز فیلمبرداری کنید و قابلیت ضبط ویدیوهای اسلوموشن یا صحنه آهسته با سرعت 960 فریم بر ثانیه نیز در کیفیت 720p در دسترس قرار گرفته است.

در برنامه دوربین گوشی نیز تفاوت خاصی با گوشی‌های قبلی هواوی دیده نمی‌شود و گزینه‌های انتخاب لنز اولترا واید، لنز اصلی، زوم 2 برابری، قابلیت هوش مصنوعی، فلاش، فیلترهای لایو و بخش تنظیمات در صفحه اصلی دیده می‌شوند و حالت‌های مختلف عکاسی و فیلمبرداری هم در نوار پایینی قرار گرفته‌اند.

با مراجعه به بخش تنظیمات هم می‌توانید مواردی مثل نسبت تصویر، ژست‌های حرکتی، کیفیت فیلمبرداری و تایمر را پیدا کنید و در بخش more هم حالت‌هایی مثل اسلوموشن، پرو یا حرفه‌ای، پانوراما، تایم لپس، استیکرها، High-Res برای عکاسی در رزولوشن 64 مگاپیکسل و دوال ویدیو برای فیلمبرداری همزمان با دوربین اصلی و سلفی وجود دارند.

سایر ویژگی‌ها

هواوی نوا 8

نوا 8 از دو سیم کارت نانو پشتیبانی می‌کند و به اتصال Wi-Fi 802 a/b/g/n/ac مجهز شده است. بلوتوث 5.0، قابلیت NFC و جی پی اس در این گوشی وجود دارند، اما متاسفانه این گوشی از قابلیت اتصال 5G برخوردار نیست که این می‌تواند یکی از نقاط ضعف نوا 8 در مقایسه با برخی از رقبا محسوب شود. البته یک نسخه 5G به صورت جداگانه با تراشه متفاوت به بازار عرضه می‌شود، اما نسخه پایه که اکنون وارد بازار ایران شده و برای بررسی در دست ما است، قابلیت اتصال به شبکه 5G ندارد.

جک 3.5 میلی‌متری هدفون نیز در این گوشی حذف شده و برای اتصال هدفون‌های سیمی خود باید از مبدل درگاه یو اس بی تایپ C استفاده کنید یا به سراغ هدفون های بی سیم بروید که این خبر خوبی برای بسیاری از کاربران نخواهد بود.

متاسفانه نوا 8 از اسپیکرهای استریو بهره نمی‌برد و صدا فقط از اسپیکر قرار گرفته در لبه پایین گوشی پخش می‌شود. عملکرد و کیفیت صدای این اسپیکر راضی کننده بوده و صدای پخش شده توسط آن واضح است، اما نمی‌توان آن را در رده بهترین‌ها قرار داد.

جمع بندی

هواوی نوا 8

هواوی نوا 8 یک گوشی میان رده مناسب با ظاهری شگفت‌انگیز، دوربین خوب و عملکرد قدرتمند است که با برچسب قیمتی رقابتی و مقرون به صرفه به بازار عرضه می‌شود. عدم پشتیبانی از 5G یکی از اصلی‌ترین نقاط ضعف این گوشی محسوب می‌شود، چرا که رقبای زیادی در این محدوده قیمتی دارای این ویژگی هستند.

همچنین نوا 8 از سرویس‌های موبایلی گوگل یا GMS بهره نمی‌برد، اما سرویس‌های اختصاصی هواوی یا HMS جای آن را گرفته‌اند و بعید است مشکل خاصی در استفاده از آن داشته باشید. با این حال برخی کاربران هنوز نگران این موضوع هستند و ترجیح می‌دهند گوشی هوشمندی را بخرند که مشکلی در استفاده از سرویس‌های گوگل نداشته باشد.

هواوی نوا 8

نوا 8 گوشی هوشمندی است که در کنار حفظ کیفیت و کارایی، قیمتی معقولانه را برای مصرف کنندگان در نظر گرفته و هواوی مفهوم کارایی به قیمت را در این گوشی به خوبی محقق کرده است. این گوشی می‌تواند به تمام نیازهای کاربران پاسخ بگوید و با مشخصاتی فراتر از یک میان رده معمولی، می‌توان آن را پرچمداری در لباس میان رده دانست. بدنه شیشه‌ای در پشت دستگاه، حس در دست گرفتن یک گوشی بالارده و پرچمدار را به شما القا می‌کند و طراحی خیره کننده گوشی نیز توجه‌ها را به خود جلب می‌کند.

شارژر 66 واتی، نمایشگر 90 هرتزی، دوربین چهارگانه با سنسور اصلی 64 مگاپیکسلی و دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی همگی از دلایلی هستند که Nova 8 را به یک گوشی با ارزش خرید بالا تبدیل می‌کنند. در مجموع، هواوی نوا 8 با انواع ویژگی‌های خوب، به یک گزینه مناسب و مقرون به صرفه برای جوانان در سال 2021 تبدیل شده است. در پایان لازم است بگوییم که این گوشی در حال حاضر با قیمت حدود 11.5 میلیون تومان در بازار ایران به فروش می‌رسد.

مزایا و معایب

هواوی نوا 8

مزایا

  • طراحی خیره‌کننده
  • وزن سبک
  • بدنه شیشه‌ای مات با کیفیت ساخت بالا
  • صفحه نمایش OLED باکیفیت با نرخ تازه‌سازی 90 هرتزی
  • عملکرد مناسب دوربین
  • عملکرد سخت افزاری خوب
  • رابط کاربری روان و زیبا
  • شارژر فوق سریع 66 واتی

معایب

  • نبود جک 3.5 میلی‌متری هدفون
  • ظرفیت باتری می‌توانست بیشتر باشد
  • عدم پشتیبانی از 5G
  • نبود سرویس‌های گوگل و مشکل در اجرای برخی برنامه‌ها

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*