بی بی کی الکترونیکس

عجیب اما واقعی؛ مجموع فروش گوشی‌های این کمپانی چینی از اپل هم بیشتر شد!

با وجود اینکه اپل دومین سازنده بزرگ گوشی هوشمند در دنیا محسوب می‌شود، اما یک کمپانی چینی به مجموع فروش بالاتری نسبت به آن رسید.

در بازار جهانی گوشی‌های هوشمند سامسونگ چندین سال است که بر تخت پادشاهی تکیه زده و همواره بزرگ‌ترین سازنده گوشی در دنیا محسوب می‌شود. مقام دوم نیز همواره بین چند برند مدعی پاسکاری می‌شود و در حال حاضر اپل آن را از آن خود کرده است؛ در حالی که در سه ماهه دوم 2021 شیائومی در رتبه دوم قرار داشت.

بی بی کی الکترونیکس

اما در این بین یک کمپانی چینی وجود دارد که کمتر کسی نام آن را شنیده اما مجموع فروشش از اپل نیز بالاتر است. این کمپانی با نام خود در بازار فعالیت ندارد و گوشی‌هایش را تحت برندهای اوپو، ویوو، ریلمی، وان پلاس و iQOO روانه بازار می‌کند. البته در این بین اوپو و ویوو برندهای اصلی آن هستند و دو برند وان پلاس و ریلمی خود زیرمجموعه اوپو و iQOO نیز زیرمجموعه ویوو است.

این کمپانی بزرگ که بی‌بی‌کی الکترونیکس – BBK Electronics نام دارد، 26 سال پیش توسط یک مهندس الکترونیک چینی به نام دوان یونگپینگ در شهر گوانژو تاسیس و علاوه بر گوشی هوشمند، دیگر تجهیزات صوتی تصویری شامل پخش کننده موسیقی،‌ دوربین دیجیتال و تجهیزات تلوزیونی نیز تولید می‌کند. این کمپانی همچنین لوازم جانبی گوشی هوشمند نظیر ساعت و مچ‌بند هوشمند، هدفون‌های بی‌سیم و مودم روترهای بی‌سیم با پشتیبانی از شبکه مخابراتی 5G را تحت برند اوپو راهی بازار می‌کند.

با وجود اینکه هیچ یک از برندهای زیرمجموعه بی بی کی الکترونیکس هرگز نتوانسته‌اند جز سه تولید کننده اول گوشی هوشمند باشند، اما مجموع فروش آن‌ها همواره از فروش دومین برند پرفروش بالاتر بود؛ با این حال هیچ وقت به اندازه سامسونگ نشد.

بی بی کی الکترونیکس

آمار فروش 5 سازنده برتر گوشی هوشمند در سه ماهه سوم 2021 و مقایسه با سه ماهه سوم 2020

در حال حاضر پس از سامسونگ با 23 درصد سهم از بازار جهانی، اپل با 15 و شیائومی با 14 درصد به ترتیب در رتبه‌های اول تا سوم هستند. پس از آن دو برند اوپو و ویوو هر یک با 10 درصد سهم از بازار جهانی در جایگاه چهارم و پنجم قرار دارند. مجموع فروش این دو کمپانی 20 درصد بازار را شامل می‌شود که 5 درصد از فروش اپل بالاتر است.

و اما بی‌بی‌کی الکترونیکس موفقیت خود را بیش از هرچیز مدیون سقوط هواوی است. هواوی تا پیش از تحریم‌های آمریکا بازار چین را قدرتمندانه در دست داشت و تقریبا نیمی از گوشی‌های به فروش رسیده در چین هواوی بودند. اما تحریم‌ها کمر آن را شکستند و سبب شدند تا هواوی سقوط کند؛ تا جایی که امروزه ششمین برند پرفروش گوشی در چین است.

سقوط امپراتور بازار موبایل چین سبب شد اوپو و ویوو که هیچ تحریمی شامل آن‌ها نمی‌شد و ارتباط بسیار خوبی با تامین کنندگان تراشه و دیگر تجهیزات در شرق و غرب داشتند، به سرعت رشد کرده و بازار چین را در دست خود بگیرند. امروزه ویوو با سهم 23 درصدی و اوپو با سهم 21 درصدی، مجموعا 44 درصد از بازار چین را برای بی‌بی‌کی الکترونیکس حفظ کرده‌اند و در سه ماهه سوم سال میلادی جاری تقریبا 35 میلیون دستگاه گوشی در بازار چین فروخته‌اند.

بی بی کی الکترونیکس

و اما نباید فراموش کرد بی بی کی الکترونیکس جلو زدن مجموع فروشش از اپل را مدیون خاک خود است. از مجموع کل گوشی‌های هوشمندی که این کمپانی در سه ماهه سوم 2021 فروخت، حدود 35 میلیون آن‌ها یعنی 50 درصد کل فروشش مربوط به چین بود. این کمپانی در صورتی که نمی‌توانست بر بازار چین چیره شود، هیچ یک از برندهایش نمی‌توانستند در بین 5 تولید کننده برتر گوشی هوشمند قرار بگیرند و یا مجموع فروشش از اپل بالاتر شود. پس یک بار دیگر جمعیت بالای چین و تعصب مردمش نسبت به محصولات بومی به شکوفایی یک کمپانی چینی کمک کرد.

هرچند غافل نشویم که بازار چین به شدت رقابتی است و دو برند ویوو و اوپو با عرضه‌ گوشی‌های نوآورانه و با کیفیتی که قیمت مناسبی دارند توانستند به این جایگاه برسند. در هند نیز مجددا غول چینی وضع بسیار خوبی دارد؛ زیرا هند مردم ثروتمندی ندارد و قیمت نازل گوشی‌های بی‌بی‌کی یک برگ برنده برای آن‌ها محسوب می‌شود. در این شبه قاره شیائومی و سامسونگ به ترتیب 22 و 19 درصد بازار را در دست دارند. پس از آن‌ها ویوو، ریلمی و اوپو به ترتیب با 15، 14 و 10 درصد در مقام‌های سوم تا پنجم جای می‌گیرند. با این حال مجموع فروششان 39 درصد بازار هند را شامل می‌شود که بالاتر از فروش شیائومی یا سامسونگ است.

اما خارج از چین و هند این برندها محبوبیت چندانی ندارند. در خاک ایالات متحده آمریکا که مهم‌ترین بازار دنیا محسوب می‌شود کمپانی‌های بی‌بی‌کی فروششان حتی به یک درصد نمی‌رسد. در کانادا مجموع فروش آن‌ها کمتر از 1.25 درصد است. در قاره آمریکای لاتین نیز اصلا از آن‌ها استقبالی نشده و سهمی از بازار ندارند. در قاره اروپا برند اوپو با سهم 10 درصدی پنجمین برند پرفروش است و دیگر برندهای بی‌بی‌کی مجموع فروششان حتی 5 درصد بازار را شامل نمی‌شود. در ژاپن اوپو به عنوان تنها نماینده بی‌بی‌کی تنها 1.72 درصد از بازار را در اختیار دارد، در حالی که در کره جنوبی سهمی بهتر از 0.08 درصد بدست نیاورد. در امارات نیز سه برند ویوو، اوپو و وان پلاس مجموعا 12 درصد بازار را تصاحب کرده‌اند. در قاره آفریقا نیز تنها برند اوپو حضور دارد و به سهم 4.57 درصدی از بازار بسنده کرده است. در اقیانوسیه (استرالیا، نیوزلند و…) بی‌بی‌کی سهمی کمتر از 4.5 درصد دارد. در تمامی بازارهای عنوان شده سامسونگ و اپل رتبه اول و دوم را بین خود تقسیم کرده‌اند.

بی بی کی الکترونیکس

و اما کمپانی بی بی کی الکترونیکس و تمامی زیرمجموعه‌های آن همگی فبلس هستند. بدان معنا که خود هیچ خط تولیدی نداشته و تنها کار طراحی را انجام می‌دهد. این کمپانی‌ها خود هیچ گونه تولیدی نداشته و طراحی را با استفاده از قطعات ساخت کمپانی‌های دیگر نظیر سامسونگ، بوش و… انجام داده و کار تولید محصول نهایی را نیز به کمپانی‌های مونتاژکار نظیر فاکسکان، فلکس، BYD و… می‌سپارند.

ناگفته نماند اوپو بزرگ‌ترین و پرفروش‌ترین زیرمجموعه بی‌بی‌کی است و ضمن اینکه گسترده‌ترین تنوع محصول را دارد، تنها زیرشاخه آن محسوب می‌شود که در حال حاضر مشغول کار روی چیپست انحصاری خود است. این کمپانی در حال حاضر با کمک صنایع نیمه هادی تایوان موسوم به TSMC مشغول طراحی و توسعه چیپست پرچمدار خود با فناوری 3 نانومتری تایوانی‌ها است. البته اوپو در این زمینه ابدا تجربه‌ای ندارد و تمام و کمال به TSMC وابسته است، ضمن اینکه همچون هر تراشه ساز دیگر چینی مانند هواوی، تولید آن را نیز به صنایع نیمه هادی تایوان سپرده است.

با تولید تراشه انحصاری، اوپو پس از هواوی و شیائومی سومین کمپانی چینی می‌شود که در محصولاتش از چیپست طراحی شده توسط خودش بهره می‌برند. البته شیائومی به استفاده از تراشه انحصاری پایان داده و هواوی نیز با توجه به تحریم‌هایی که علیه آن اعمال شد دیگر قادر به تامین تراشه‌های انحصاری خود نیست. بدین‌ترتیب اوپو در کنار گوگل، سامسونگ و اپل تنها کمپانی‌ سازنده گوشی هوشمند می‌شود که محصولاتش را با چیپست انحصاری خود راهی بازار می‌کند.