اینترنت ماهواره ای بوئینگ

پس از اسپیس ایکس و آمازون، حالا اینترنت ماهواره ای بوئینگ هم در راه است

اینترنت ماهواره ای بوئینگ برای رقابت با اسپیس ایکس و آمازون در راه است. این شرکت به تازگی برای پرتاب 147 ماهواره به مدار زمین از کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) مجوز دریافت کرد.

شرکت بوئینگ به تازگی موفق به دریافت مجوز از کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) شد تا بتواند طی 9 سال 147 ماهواره را به مدار زمین بفرستد. این شرکت قصد دارد با ارائه اینترنت ماهواره ای به رقیب جدی پروژه استارلینک اسپیس ایکس و پروژه کویپر آمازون تبدیل شود. بوئینگ با این پروژه می‌خواهد برای تمام کاربران در نقاط مختلف این سیاره اینترنت پرسرعت را ارائه دهد. گفتنی است درخواست بوئینگ برای این پروژه در سال 2017 به FCC ارسال شده بود، اما کمیسیون ارتباطات فدرال اکنون پس از چهار سال با اجرای این پروژه موافقت کرد.

جزئیات اینترنت ماهواره ای بوئینگ

در پروژه اینترنت ماهواره ای بوئینگ 132 ماهواره در مدار پایین زمین و در ارتفاع 1056 کیلومتری زمین قرار خواهند گرفت. 15 ماهواره نیز قرار است در مدار غیر زمین ثابت در ارتفاع حدود 27 هزار و 355 کیلومتری تا 44 هزار و 221 کیلومتری مستقر شوند. بوئینگ اعلام کرد از این ماهواره‌ها برای ارائه خدمات اینترنت و خدمات ارتباطی به کاربران عادی و کاربران دولتی استفاده خواهد کرد. این پروژه در ابتدا در آمریکا و در ادامه در دسترس تمام کاربران سراسر جهان قرار خواهد گرفت.

طبق اعلام بوئینگ، تمام 147 ماهواره در باند V پخش می‌شوند؛ چرا که نسبت به باندهای Ka و Ku استارلینک و پروژه کویپر از فرکانس بالاتری از طیف بی‌سیم بهره می‌برند. ضمن این که در باند V داده‌ها با سرعت بیشتری انتقال پیدا خواهند کرد، اما ریسک تداخل بیشتری در این باند وجود دارد؛ چرا که فرکانس‌های بالاتر هنگام نفوذ به اجسام جامد با مشکل بیشتری مواجه خواهند شد.

البته اسپیس ایکس در پروژه استارلینک برای استفاده از باند V در برخی از ماهواره‌هایی که در آینده به فضا پرتاب خواهد کرد، برنامه‌های ویژه‌ای را در نظر گرفته است. همچنین باندهای Ka و Ku نیز از سوی ماهواره‌هایی به کار گرفته می‌شوند که اینترنت را در زمان پرواز در خطوط هوایی تجاری ارائه می‌دهند.

گفتنی است اسپیس مدتی قبل اعلام کرده بود استفاده بوئینگ برای پرتاب ماهواره به مدارهای پایین شلوغ باعث افزایش خطر برخورد با سایر ماهواره‌ها خواهد شد. در واقع اسپیس ایکس در سال 2019 به FCC هشدار داد شبکه بوئینگ خطری برای تداخل ماهواره‌ها خواهد بود. ماهواره‌های استارلینک در ارتفاعی در حدود 550 کیلومتر در حال گردش به دور سیاره هستند. همچنین ماهواره‌های وان وب نیز در همین ارتفاع فعالیت دارند. این شلوغی حتی در ابتدای سال 2021 میلادی می‌توانست میان ماهواره‌های اسپیس ایکس و وان وب برخورد شدیدی را به وجود آورد، اما این دو شرکت طی یک عملیات دشوار مانع این برخورد شدند.

بوئینگ فقط 6 سال فرصت دارد تا 50 درصد از ماهواره‌های مورد نظر خود را به فضا بفرستد. هرچند این پروژه ظرف مدت 9 سال تکمیل خواهد شد، اما بوئینگ خواستار ارسال فقط 5 ماهواره در 6 سال اول بود و از FCC خواست تا به جای 9 سال به این شرکت 12 سال فرصت دهد، اما کمیسیون فدرال با این درخواست مخالفت کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*