تبدیل گوشی هوشمند به دوربین عکاسی

چگونه گوشی هوشمند خود را به یک دوربین عکاسی تبدیل کنیم؟!

علی‌رغم پیشرفت‌های سال‌های اخیر، گوشی‌ هوشمند هنوز نمی‌تواند همانند دوربین عکاسی عمل کند؛ هرچند که با برخی تغییرات ضروری می‌توان زمینه‌ساز تبدیل گوشی هوشمند به دوربین عکاسی شد.

گوشی‌‌های هوشمند در طول چند سال اخیر به حدی پبشرفت کرده‌اند که دیگر می‌توان گفت به یک محصول کامل نزدیک شده‌اند و در واقع به همین خاطر است که تولیدکنندگانی همچون سامسونگ، هواوی، اوپو و احتمالا به زودی اپل و گوگل به فرم فکتور‌های جدیدی مثل گوشی تاشو و رولی فکر می‌کنند؛ اما هنوز نبود برخی‌ ویژگی‌های مهم حس می‌شود.

تبدیل گوشی هوشمند به دوربین عکاسی

دوربین به عنوان یکی از یک عوامل تعیین کننده در برتری یک گوشی نسبت به گوشی دیگر در ۶، ۷ سال اخیر مطرح بوده است؛ اما دقیقا در همینجاست که باید بهبود‌هایی ایجاد شود تا گوشی هوشمند را بتوان به یک دوربین عکاسی واقعی تبدیل کرد.

پیشرفت چند سال اخیر تجربه عکاسی با گوشی های هوشمند دلایل متعددی دارد که یکی از آنها تبدیل عکس و فیلم به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی انسان‌ها و افزایش تقاضا برای دوربین‌های بهتر بوده است. شرکت‌های مختلف بر ابن باورند که باید چیزی که می‌خواهید را به شما بفروشند و به همین دلیل ویژگی‌های مورد علاقه کاربران را بهبود می‌بخشند.

گوشی هوشمند حس دوربین عکاسی را به کاربر منتقل نمی‌کند

تبدیل گوشی هوشمند به دوربین عکاسی

شاید با خودتان بگویید که گوشی‌های هوشمند دوربین‌ های بسیار خوبی هستند و البته که حق با شماست. این گجت‌های محبوب می‌توانند به لطف مجهز شدن به سخت افزار پیشرفته و نرم افزار حتی پیشرفته‌تر، عکس‌ها و ویدیو‌های بی‌نظیری را ثبت کنند.

به عنوان مثال گوگل پیکسل 6 در نور کم فوق‌العاده است و گلکسی اس 21 اولترا نیز به عنوان خدای زوم شناخته می‌شود. ویدیو‌های ضبط شده با آيفون نیز شما را شگفت زده خواهد کرد.

ولی همه این گوشی‌های بسیار توانمند یک مشکل اساسی دارند و آن این است نمی‌توانند حس یک دوربین عکاسی را به شما منتقل کنند. اگر قبلا از دوربین حرفه‌ای استفاده کرده باشید، کاملا این تفاوت را حس خواهید کرد.

وقتی صحبت از ارگونومی می‌شود، گوشی‌های هوشمند دوربین‌های بسیار بدی هستند، آنها همچون یک دوربین واقعی گریپ ندارند. تقریبا اکثر آنها از دکمه شاتر بی‌بهره‌اند و تقریبا در خیلی از آنها نبود گزینه‌های کنترلی آنالوگ برای تغییر برخی از تنظیمات اولیه دوربین مثل زوم حس می‌شود.

تبدیل گوشی هوشمند به یک دوربین عکاسی واقعی

تبدیل گوشی هوشمند به دوربین عکاسی

در انتهای مقاله به دلایل لزوم این تغییرات اشاره خواهید کردم؛ اما در این قسمت می‌خواهیم به شما بگوییم که چطور می‌توان یک گوشی هوشمند را به دوربین عکاسی تبدیل کرد و مهم‌تر از همه چطور این تغییرات می‌توانند به بهتر شدن تجربه کاربری منجر شوند. برای شروع به موارد زیر نیاز داریم.

  • یک گریپ دوربین با قابلیت جدا شدن
  • یک دایل
  • یک دکمه شاتر دوربین

گریپ جداشدنی دوربین

این مورد خیلی ساده است و در راستای لوازم جانبی کنونی تولیدکنندگان گوشی قرار می‌گیرد. اپل یک مثال عالی برای این بخش است؛ زیرا آيفون در حال حاضر از فناوری مگ سیف برای استفاده از قاب‌های محافظ مغناطیسی، کیف‌ پول و پاوربانک در بدنه پشتی گوشی پشتیبانی می‌کند.

تبدیل گوشی هوشمند به دوربین عکاسی

حتی Fjorden که یک شرکت نروژی هست نیز در حال کار روی یک گریپ دوربین مگ سیف برای آيفون 12 و آيفون 13 است. برای یادآوری بد نیست بگوییم که نوکیا نیز برای گوشی دوربین محور لومیا 1020 یک گریپ دوربین با باتری داخلی عرضه کرده بود.

دایل

تبدیل گوشی هوشمند به دوربین عکاسی

گوگل در پیکسل 6 پرو به کاربران اجازه می‌دهد تا از دکمه‌های تنظیم صدا برای کنترل میزان زوم دوربین استفاده کنند. شاید در نگاه اول کاربردی به نظر برسد؛ اما دکمه‌های تنظیم صدای پیکسل 6 و اکثر گوشی‌های هوشمند در مرحله اول صرفا برای کنترل صدا طراحی شده‌اند و اگر بخواهید از آنها برای زوم استفاده کنید،‌ متوجه جایگذاری نامناسب آنها خواهید شد.

تبدیل گوشی هوشمند به دوربین عکاسی

این مشکل در گوشی‌های آيفون نیز وجود دارد و اگر بخواهید از دکمه‌های تنظیم صدا برای زوم کردن استفاده کنید،‌ ممکن است ناخواسته بخشی از دوربین را با دست خود بپوشانید؛ اما اگر به جای دکمه‌های تنظیم صدا همانند گوشی قدیمی سونی J5 از دایل استفاده میشد، بهتر نبود؟

اگر شرکت‌های تولید کننده گوشی بار دیگر به استفاده از دایل رو بیاورند، می‌توان از آن در موارد زیر استفاده کرد:

  • تنظیم صدا – نسبت به دکمه‌های تنظیم صدا کنونی طبیعی‌تر خواهد بود.
  • تنظیم میزان روشنایی نمایشگر
  • کنترل میزان زوم – مخصوصا که گوشی‌های امروزی به سیستم‌های زوم پیشرفته‌ مجهز شده‌اند.
  • کنترل تنظیمات برنامه‌های خاص و حتی شبکه‌های اجتماعی – مثلا می‌توان از دایل یا اسلایدر برای ویرایش عکس در اینستاگرام یا فوتوشاپ، ویرایش ویدیو در تیک تاک یا iMovie و حتی ساخت موسیقی در FL Studio کمک گرفت.
  • اسکرول کردن – بله می‌توان از آن برای اسکرول کردن در پست‌های شبکه‌های اجتماعی استفاده کرد. با این تفاوت که دست شما در حالت طبیعی‌تری قرار خواهد گرفت و دیگر نیازی نیست مدام انگشت خود را روی صفحه بکشید.

دکمه شاتر دوربین دو مرحله‌ای

تبدیل گوشی هوشمند به دوربین عکاسی

این یکی کاملا مشخص است. گوشی‌های سونی مدت‌ها از دکمه شاتر دو مرحله‌ای دوربین استفاده می‌کردند. حتی در گوشی پرچمدار ۱۸۰۰ دلاری اکسپریا PRO-I نیز شاهد یک شاتر دو مرحله‌ای نرم هستیم که لرزش دست را در هنگام فوکوس کردن و گرفتن عکس به حداقل می‌رساند. اگر دکمه را کمی فشار دهید، دوربین فوکوس می‌کند و سپس با فشار دادن کامل آن مي‌توانید، عکس مورد نظر را ثبت کنید.

بی دلیل نیست که دوربین‌ها به شکل کنونی ساخته شده‌اند و البته این موارد نیز صرفا به خاطر تجربه حسی شبیه دوربین عکاسی نیستند، بلکه واقعا به یک گوشی هوشمند در تبدیل شدن به دوربین واقعی کمک می‌کنند.

تبدیل گوشی هوشمند به دوربین عکاسی

دکمه شاتر حس راحتی را برای دست شما به ارمغان می‌آورد و در کنار یک گریپ خوب نه تنها می‌تواند نحوه عکس‌برداری شما را متحول کند، بلکه آن را به یک تجربه لذت‌بخش تبدیل خواهد کرد. در حقیقت استفاده از یک دکمه شاتر مجازی برای مدت طولانی و مخصوصا در هنگام عکاسی از مناظر نه تنها باعث ناراحتی خواهد شد، بلکه حتی از لحاظ فیزیکی نیز عذاب‌آور است.

جمع‌بندی

یک دایل پیشرفته و دکمه شاتر فیزیکی این ظرفیت را دارند که نحوه استفاده از گوشی‌های هوشمند مدرن را برای همیشه تغییر دهند. البته شاید همه کاربران از آنها استقبال نکنند و حتی آن را بی‌ استفاده بدانند؛ اما تجربه ثابت کرده که در بسیاری از موارد تا یک قابلیت جدید را با یک ظاهر و اسم جذاب و تبلیغات فراوان نبینیم، به آن توجهی نخواهیم کرد.

در آينده گوشی های هوشمند و البته خود جامعه تاکید بیشتری بر اهمیت کیفیت دوربین خواهند داشت و این می‌تواند بهترین فرصت برای تبدیل گوشی هوشمند به یک دوربین عکاسی واقعی باشد. در حقیقت اپل پتانسیل لازم برای این کار را دارد. این شرکت معمولا به عنوان آغازکننده ترند‌های مختلف شناخته می‌شود و با توجه به توانایی‌های سخت افزاری بالا و کاربران وفاداری که دارد، می‌تواند طلایه‌دار این تغییر شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*