خودروی کلاسیک

10 خودروی کلاسیک با طراحی مضحک و عجیب

خودروهای مفهومی مانند فیلم‌های علمی تخیلی هستند و آینده را به زمان حال می‌آورند. اما این 10 خودروی کلاسیک بیشتر دستمایه خنده شدند تا تجلی‌گر آینده!

هنگامی که خودروسازان بخواهند ایده‌ای جدید را به بازار بیاورند؛ به استودیوهای خود می‌روند و برای طراحی یک مدل مفهومی، قلم به دست می‌گیرند. اما همیشه این رفت و آمد به استودیو فرجام خوبی ندارد و گاهی به طراحی کانسپت‌هایی ختم می‌شود که هیچ‌کس نمی‌خواهد پشت فرمان‌شان بنشیند. این 10 خودروی کلاسیک متعلق به دهه 60 و 70 میلادی، در همین دسته جای می‌گیرند.

ده خودروی کلاسیک با طراحی عجیب و غریب

10- هوندا فویاجو (Honda Fuya-Jo)

فویاجو یکی از جنون‌آمیزترین خودروهای مفهومی ژاپنی در تاریخ است؛ البته اگر ظاهری شبیه جاروبرقی نداشت. نیت هوندا، ساخت یک خودروی کوچک و سبُک شهری برای پارتی‌دوستان بود.

این مدل مفهومی، یک سیستم صوتی پیشرفته با اسپیکرهای قدرتمند و داشبوردی الهام گرفته از صفحات موسیقی دهه نودی داشت. همچنین دارای چهار صندلی بود و می‌توانست گزینه‌ای منحصربه‌فرد برای دور دور یا رفتن به کلاب‌ها و پارتی‌های خانگی باشد.

9- جی ام اکس استیلتو (GM X Stiletto)

در اوایل دهه 50 میلادی، خودروسازان آمریکایی از جمله جنرال موتورز، عاشق ادغام کردن ماشین با هواپیما بودند. نتیجه، ظهور خودروهایی کانسپت بود که ظاهری موشک یا جت-مانند داشتند. حتی Firebird بدنام مثل یک هواپیمای واقعی، بال و دم داشت!

اما شیشه جلوی جی ام اکس استیلتو، دور خودرو جمع شده بود و به سقف می‌رسید. برای ورود به خودرو نیز باید از همین شیشه عبور می‌کردید. درون کابین با 31 چراغ نشانگر، 29 دکمه و یک اسپیکر سه بانده برای ارتباط داخلی و خارجی روبه‌رو می‌شدید. کاربرد این آخری، شاید برای بد و بیراه گفتن به راننده‌های دیگر بود!

8- اسبارو کرونو (Sbarro Chrono)

خودروی مفهومی کرونو، یک رودستر دو صندلی با شتاب صفر تا صد 3.5 ثانیه‌ای بود. جالب‌تر اینکه وجود یک لولای مرکزی، خودرو را تقریبا از وسط تا می‌کرد تا امکان دسترسی به موتور، فراهم شود.

خودروی کلاسیک

حفاظ حداقلی و شیشه جلوی کوچکی که جلوی حشرات را می‌گرفت، دیگر ویژگی‌های این رودستر محسوب می‌شدند. خبری از سقف نبود و صندلی‌ها به روکش چرم قرمز مزین شده بودند.

7- داج دیورا (Dodge Deora)

این خودرو مبتنی بر داج D-100 و و فورد استیشن واگن 1960 بود. دیورا در سال 1967 توسط برادران الکساندر و هری بردلی طراحی و ساخته شد. زوایای عجیبی هم داشت؛ طوری که شیشه جلوی آن، در واقع شیشه عقب فورد استیشن واگن بود. برای ورود به ماشین هم باید همین شیشه را 180 درجه بلند می‌کردید!

خودروی کلاسیک

با وجود اینکه داج دیورا هیچ‌وقت به مرحله تولید تجاری نرسید؛ در بین ماشین‌های اسباب‌بازی بسیار پرطرفدار شد.

خودروی کلاسیک

6- هوندا اچ پی اکس (Honda HP-X)

هوندا این خودروی کلاسیک مفهومی را در سال 1984 تولید کرد. حالت نوک نیز آن، یادآور خودروهای به شدت ایرودینامیک Berlinetta بود. در رخ HP-X شباهت‌هایی با فراری Testarossa هم دیده می‌شد؛ چرا که شرکت ایتالیایی Pininfarina در طراحی هر دو خودرو نقش داشت.

خودروی کلاسیک

نکته عجیب درباره هوندا اچ پی اکس اینکه بدون در بود و برای سوار شدن باید سقف شفاف آن را برمی‌داشتید. البته این سقف، گرمای تابستان را غیرقابل تحمل می‌کرد و در هوای بارانی هم چندان کارآمد نبود. اما این خودروی مفهومی عاقبت خوشی داشت؛ چرا که الهام‌بخش تولید هوندا NSX افسانه‌ای شد.

5- سیلور فاکس (OSI Silver Fox)

در تلاش برای رسیدن به طراحی فوق ایرودینامیک، OSI این خودرو را با دو بخش کرجی-مانند در جلو و یک موتور چهار سیلندر 1.0 لیتری رنو آلپاین در پشت صندلی شاگرد تولید کرد.

سیلور فاکس به عنوان خودرویی با پتانسیل شرکت در مسابقات اتومبیل‌رانی، اتفاقا از لحاظ ایرودینامیک موفق بود. دو بخش کرجی-مانند، از طریق یک اتاقک مرکزی به هم متصل بودند و ضربه‌گیرهایی هم در جلو و عقب کارگذاری شده بود. همه این‌ها را به سیستم اسپویلر پیچیده‌ای اضافه کنید که شامل یک بال عقب در پشت کابین هم می‌شد.

4- کادیلاک TAG Function Car

شاید باورش سخت باشد که نام کادیلاک را هم در این فهرست ببینید. این خودروی کانسپت 7.2 متری توسط فرانکو اسبارو و یک تاجر ثروتمند سعودی طراحی شد؛ بر پایه شاسی کادیلاک الدورادو و یک موتور وی8 8.2 لیتری!

خودروی کلاسیک

فضای داخلی آن مخصوص تجار پرمشغله بود؛ یک دفتر کار متحرک با چهار صندلی دسته‌دار، دو تلفن، یک تلویزیون CRT بزرگ، دو میز کار تاشو، پنل چوبی کشیده و حتی یک یخچال!

از 52 دستگاه تولید شده، 23 دستگاه به فروش رسید و دوتای باقیمانده توسط اسبارو به عنوان یادگار حفظ شد.

3- شورولت استرو 3 (Chevrolet Astro III)

مدل 1696 استرو III یک خودروی آزمایشی دو نفره با ظاهری خاص بود. با وجود اینکه چهار چرخ داشت؛ دو چرخ جلو در زیر دماغه خودرو چنان نزدیک به هم بودند که به نظر می‌رسید سه چرخ دارد.

موتور توربین گازی 250-C18 قدرت‌بخش شورولت استرو III بود. سرنشینان برای ورود و خروج باید سقف سایبان-مانند ماشین را کنار می‌زدند. داخل کابین هم تجهیزاتی با حال و هوای کابین هواپیما وجود داشت.  همه این‌ها را اضافه کنید به یک تلویزیون و دوربین مدار بسته برای دید از عقب!

2- رینسپید اکس-تریم (Rinspeed X-Trem)

با طراحی بر پایه شاسی مرسدس بنز کلاس M، قرار بود اکس-تریم یک پیکاپ دو-صندلی باشد؛ اما معمولا پشت آن همیشه خالی بود. جالب اینکه این خودروی به اصلاح چند منظوره، فاقد در بود؛ اما یک هاورکرافت و ابزار جرثقیل-مانند برای بارگیری و تخلیه بار داشت.

رینسپید اکس-تریم با وجود این تجهیزات، بیشتر به یک ماشین اسباب بازی بزرگ برای کودکان شباهت داشت و هرگز از یک خودروی مفهومی، فراتر نرفت.

1- مزدا EX-005

به عنوان خودرویی برای رفت و آمد درون شهری، مزدا EX-005 بزرگ‌تر از یک میز اداری نبود. با وجود این، چهار صندلی داشت که سرنشینان می‌توانستند پشت به پشت، روی آن‌ها بنشینند. البته در این خودروی حباب‌شکل، خبری از ایمنی بالا یا محافظت در برابر آفتاب و شرایط نامساعد جوی هم نبود.

در قلب این حباب، پیشرانه هیبریدی آن وجود داشت: یک موتور دورانی که باتری‌ها را برای به حرکت درآوردن خودرو، شارژ می‌کرد. کنترل مسیر حرکت نیز به وسیله یک جوی‌استیک انجام می‌گرفت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*