موتور TU5P

موتور TU5P نسل جدید موتور TU5 ایران خودرو چه مشخصات و ویژگی‌هایی دارد؟

موتور TU5P به عنوان نسل جدید موتور TU5 ایران خودرو به دلیل به‌روزرسانی‌های اعمال شده از قدرت و گشتاور بیشتری بهره می‌برد. در ادامه با مشخصات و مزایای این پیشرانه جدید ایران خودرو آشنا خواهیم شد.

گروه صنعتی ایران خودرو برای محصولات جدید خود پیشرانه TU5P را به عنوان نسل جدید موتور TU5 طراحی کرده است که این پیشرانه اکنون علاوه بر این که از قدرت و گشتاور بیشتری بهره می‌برد، مصرف سوخت کمتری را نیز به همراه خواهد داشت. این موتور بر اساس جدیدترین استانداردهای زیست محیطی توسعه پیدا کرده و نسبت به پیشرانه TU5 از لحاظ قدرت و گشتاور حدود 5 تا 7 درصد عملکرد بهتری خواهد داشت.

نسل جدید موتور TU5 ایران خودرو در راه است

هم‌اکنون خودروهای رانا پلاس سقف شیشه‌ای با گیربکس 6 سرعت دستی، تارا با گیربکس دستی و تارا اتوماتیک 6 سرعته از موتور TU5P بهره می‌برند.  البته گروه صنعتی ایران خودرو قصد دارد در آینده نزدیک خودروهای پژو 207 دستی 6 سرعته و پژو 207 اتوماتیک 6 سرعته را نیز با این پیشرانه به بازار بازار عرضه کند.

برخورداری از سیستم CVVT

موتور TU5P

مهندسان ایران خودرو برای پیشرانه TU5P تکنولوژی‌های متعددی را در نظر گرفتند که زمان‌بندی مداوم متغیر سوپاپ یا CVVT به عنوان مهم‌ترین آنها محسوب می‌شود. گفتنی است این سیستم در کلیه دورهای پیشرانه زمان‌بندی سوپاپ‌ها را بدون توجه به موقعیت پیستون در اختیار خواهد گرفت و در چنین شرایطی سوپاپ‌ها قادرند به شکل مستقل باز و بسته شوند. گفتنی است این سیستم فرایندی از تغییر زمان رفت و آمد سوپاپ‌ها بوده و مهندسان آن را با هدف بهبود راندمان و کارایی، صرفه‌جویی در سوخت و خروج بهینه دود طراحی کردند.

مزایای موتور TU5P

به طور کلی از مزایای این پیشرانه می‌توان به ارتقای عملکرد موتور در بخش قدرت و گشتاور (ارتقای شتاب‌گیری)، ارتقای استاندارد آلایندگی به یورو 5، کاهش اصطکاک‌های داخل موتور (پیستون‌های ضد سایش)، کاهش مصرف سوخت و ارتقای تکنولوژی موتور (تجهیز به سیستم CVVT یا زمان‌بندی مداوم متغیر سوپاپ) اشاره کرد.

جدول مشخصات

نوع موتورTU5P
حجم موتور1587 سی‌سی
تعداد سیلندرچهار سیلندر خطی
حداکثر قدرت موتور113 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور144 نیوتن‌متر در 4000 دور در دقیقه
نوع سوختبنزین
تعداد سوپاپ16
استاندارد آلایندگییورو 5

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*