گروه انتخاب

مدیرعامل گروه انتخاب درباره حضور برند دوو در ایران توضیح داد

مدیر عامل گروه انتخاب در یک نشست خبری با حضور اصحاب رسانه، درباره برند دوو و حضورش در بازار ایران صحبت کردند. با گجت نیوز همراه باشید.

محمدرضا عنوانی، معاونت کسب و کار گروه صنعتی انتخاب درباره برند دوو گفت دوو یک برند صد در صد کره‌ای است که در سال ۱۳۴۶ شمسی شروع به کار کرد. سال ۸۷ نمایندگی توزیع دوو را از این شرکت گرفتیم و سال ۸۹ گروه انتخاب در مزایده خرید دوو شرکت کرد. در این مزایده توانستیم این شرکت را خریداری کنیم که رقیب ما الکترولوکس سوئد بود. ما با همکاری شرکت مالی آمریکایی توانستیم در این مناقصه برنده شویم و در سال ۸۹ رسما مالک دوو شدیم اما کره قرارداد را یک طرفه لغو کرد و ما شکایت کردیم و برای اولین بار کره توسط یک شرکت ایرانی محکوم شد. دوو یک برند فعال است و صد در صد در حد یک برند جهانی نیست ولی در حال تولید لوازم خانگی در کشور است. کره پول ما را هنوز پس نداده و در حال حاضر ما برند دوو را طی یک قرارداد اجاره کردیم؛ در واقع ما مالک نیستیم و قرارداد اجاره برند داریم.

گروه انتخاب

وی در ادامه افزود ما مالک دوو شده بودیم و توانستیم دانش دوو را به کشور تزریق کنیم. ما خرید شرکت دوو را به عنوان راه میانبر برای صنعت لوازم خانگی ایران دیدیم که جهانی بشود.

عنوانی همچنین اظهار کرد:

ما هم طبق قرارداد بلندمدتی که سالانه یا چند ماهه تمدید می‌شود، برای استفاده از نام تجاری این شرکت، برند دوو را اجاره کرده‌ایم و سالانه بابت آن مبلغی به صاحب شرکت پرداخت می‌کنیم. حدود ۱۳ سال پیش زمانی که انتخاب مالک دوو شد، انتقال تکنولوژی انجام گرفت و روابط فنی و تکنولوژیکی عمیقی ایجاد شد. ما توانستیم هم دانش و هم قواعد روز صنعت لوازم خانگی خارجی را به کشورمان تزریق کنیم. ما در واقع یک میان‌بر زدیم. اگر این کار انجام نمی‌شد، مانند دیگر شرکت‌های ایرانی هدفمان فقط بازار ایران بود و نمی‌توانستیم جهانی شویم. خرید برند دوو برای ما به هدف جهانی کردن صنعت لوازم خانگی داخلی ایران بود.

عنوانی گفت ایجاد رابطه تکنولوژیک نزدیک با دوو باعث شد تا عمق ساخت داخلی قطعات از طریق انتقال تکنولوژی در انتخاب به حدود ۷۵ درصد برسد. عنوانی با اعلام این که در سال ۹۵ نزدیک به ۲۰۵ میلیون دلار واردات لوازم خانگی صورت گرفته و حالا این رقم بسیار کمتر شده تاکید کرد که نباید بازار را به دست برندهای خارجی سپرد.

محمد حسین فهیمی، مدیرعامل گروه صنعتی انتخاب نیز گفت برند دوو برند خارجی است که در داخل کشور تولید می‌شود و این‌طور نیست که تنها نمایندگی فروش داشته باشیم. این شرکت برندی صد درصد کره‌ای است که از 54 سال پیش وجود دارد ولی با مشکلات مالی مواجه شده است. با این حال هنوز این برند در نقاطی مانند آمریکای جنوبی فعال است.

قرارداد بلندمدت گروه انتخاب با دوو

فهیمی ادامه داد قرارداد بلندمدتی با این شرکت داریم تا از برند آنها استفاده کنیم. ما نمایندگی توزیع محصولات دوو را از سال 87 گرفتیم. سال 89 گروه انتخاب در مزایده خرید دوو شرکت کرد و توانست آن را خریداری کند، ولی با وضع تحریم‌ها دولت کره به صورت یک طرفه قرارداد را لغو کرد. ما در یک دادگاه بین‌المللی شکایت کردیم و دولت کره جنوبی محکوم شد. دادگاه حکم کرد که کره هم خسارت گروه انتخاب را بپردازد و هم کارهای قانونی در خصوص لغو قرارداد مسترد شود.

وی افزود:

شاید بیشترین و تاثیرگذارترین اتفاقی که در سال‌های گذشته رخ داد از اوایل سال ۹۷ بود که با تشدید تحریم‌ها و با اعمال فشار بدترین اتفاق افتاد.‌ خوشبختانه با پیش‌بینی‌هایی که شده بود فرصت بسیار مناسبی برای گروه انتخاب در حوزه لوازم خانگی به وجود آمد. طی دو سه سال گذشته افزایش‌ها و جهش‌های بسیار خوبی داشتیم‌ و توانستیم سهم خوبی در بازار داشته باشیم و آمارهای وزارت صمت این موضوع را تاکید می‌کند.

محمدرضا عنوانی، معاونت کسب و کار گروه صنعتی انتخاب هم اعلام کرد که هیچ کشوری در دنیا تمام بازار یک صنعت را به برندهای خارجی واگذار نمی‌کند، اما برندهای خارجی بیش از ۸۰ درصد بازار لوازم خانگی ایران را در اختیار داشتند. یک مافیای وارد کننده در کشور وجود داشت و برندهای خارجی که کشور را ترک کردند به خاطر منافع بین‌المللی خودشان رفتند.

مدیر عامل این گروه افزود ما مخالف حضور شرکت‌های خارجی در بازار ایران نیستیم ولی انتقاد اصلی به مدل حضور رقبا در داخل کشور برمی‌گردد که ما نیز این انتقاد را داریم. فهیمی درباره افزایش قیمت لوازم خانگی هم ادامه داد که هیچ افزایش قیمتی از سوی آنها پس از نامه رهبری اعمال نشده است. او این افزایش قیمت را ناشی از خرده فروشان و بنکداران دانست و تصریح کرد که نمی‌توانند نظارت کاملی روی تک تک این فروشگاه‌ها داشته باشند.

ما از اوایل سال ۹۹ هلدینگ انتخاب الکترونیک آرمان را ایجاد کردیم که شامل دوازده شرکت است؛ از تولیدکننده گرفته تا فروشنده و لجستیک و خدمات پس از فروش. در همین راستا تاکنون ۱۷۰۰ خرده فروش خود را راه‌اندازی کردیم و این رقم تا پایان سال به بیش از ۴۵۰۰ مورد خواهد رسید. در این فروشگا‌ه‌ها جنسی وجود ندارد و سفارش از مشتری گرفته می‌شود و توسط کارخانه تامین شده و به قیمت تمام شده واقعی و نرخ کارخانه به دست مشتری می‌رسد. تا آخر سال، شاهد هیچ‌گونه فروشی خارج از شبکه توزیع شرکت انتخاب نخواهیم بود و لوازم خانگی این شرکت به قیمت کارخانه عرضه خواهد شد.

مدیرعامل گروه انتخاب اعلام کرد که کل پرسنل تولیدی آنها تا چند ماه گذشته ۲۴۰۰ نفر بودند و این آمار در حال حاضر به بیش از ۱۱ هزار نیروی شاغل رسیده است. با توجه به گسترش و توسعه شبکه توزیع خود، باور داریم حدود ۹ هزار نفر دیگر به مجموعه ما اضافه خواهند شد و تا پایان سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۲۰ هزار نیرو خواهیم داشت.

فهیمی توضیح داد، از قدیم، کیفیت لوازم پایین بوده است، با این حال، گروه انتخاب مانند برخی تولیدکننده‌های داخلی نمی‌خواهد با کاهش کیفیت، هر قطعه‌ای را خودش تولید کند و برخی قطعات را از شرکتی معتبر وارد می‌کند. انتخاب بعد از اعطای مالکیت دوو نیز کار تحقیق و توسعه را ادامه داده تا بتواند در سطح رقبای جهانی فعالیت کند. او گفت انتخاب در‌ حال حاضر در چین، کره‌جنوبی، ترکیه و ایتالیا در کنار بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های لوازم خانگی دفاتر تحقیق و توسعه دارد و در ایران هم مراکز تحقیق و توسعه متعدد و بزرگی دارد که با دانشگاه‌ها کار تحقیقاتی انجام می‌دهد. وی افزود هفته آینده «اسنوا تک» در دانشگاه شریف افتتاح خواهد شد تا ارتباط هلدینگ انتخاب و دانشگاه برقرار شود.