صادرات خودرو ایران

آمار و ارقام تکان دهنده از میزان صادرات خودرو ایران

صادرات خودرو از ایران هم‌اکنون به عدد صفر نزدیک شده است. این در صورتی است که یکی از اصلی‌ترین اهداف وزارت صمت افزایش صادرات اعلام شده است.

وزارت صمت اخیرا عنوان کرد که قصد دارد صادرات خودرو را افزایش دهد. این در صورتی است که به تازگی مجوز واردات خودروهای ایرانی از سوی دولت سوریه لغو شده است. به این بهانه قصد داریم در این مطلب آمار صادرات خودروسازان ایرانی را مورد بررسی قرار دهیم.

صادرات خودرو از ایران به صفر نزدیک شده است

صادارت خودرو ایران

نبود تقاضا در بازارهای هدف دلیل اصلی ناموفق بودن صنعت خودرو ایران در عرصه صادرات نیست، بلکه این مشکل ریشه در تحریم‌ها و عدم بازاریابی مناسب برای محصولات داخلی دارد. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، خودروسازان ایرانی تنها حدود ۱۳۰۰ دستگاه اتومبیل را طی سال ۱۳۹۸ به ۹ کشور صادر کرده‌اند که مجموع ارزش این خودروها ۵ میلیون و ۷۲۲ هزار دلار بوده است.

بیشترین صادرات با رقم ۳ میلیون و ۱۲۲ هزار دلار به کشور عراق صورت گرفته است. پایین‌تر از عراق نیز کشور آذربایجان با یک میلیون و ۱۵۹ هزار دلار و کشور سوریه با ۹۸۱ هزار دلار قرار گرفته‌اند. همچنین ترکیه با ۷ هزار دلار و امارات با ۴ هزار و ۶۰۰ دلار نیز نمونه دیگری از مشتریان ایران بوده‌اند.

چند دستگاه اتومبیل از سوی ایران روانه بازار ترکیه شده است؟

صادرات خودرو ایران

ایران دقیقا چند دستگاه خودرو وارد بازار کشور ترکیه کرده است؟! اخیرا اعلام شد که هر دستگاه تیبا در بازار کشور عراق با قیمت ۷ هزار دلار به فروش می‌رسد. به این ترتیب به نظر می‌رسد که تنها یک دستگاه اتومبیل در سال ۹۸ از سوی ایران وارد بازار کشور ترکیه شده است.

صادرات دنا به کشوری که اتومبیل‌های سیاه رنگ در آن دیده نمی‌شود

صادرات خودرو ایران

مقامات ترکمنستانی اخیرا مذاکراتی را با مسئولان شرکت ایران خودرو برای خرید برخی از محصولات این شرکت انجام داده‌اند. داده‌های مؤسسه داده پژوهی استاتیستا حاکی از آن است که تنها حدود ۶۰۰ دستگاه اتومبیل طی سال گذشته میلادی در کشور ترکمنستان معامله شده است. این در صورتی است که طی سال ۲۰۱۹ و تا پیش از فراگیری کروناویروس تنها ۵ هزار دستگاه اتومبیل در بازار این کشور به فروش رسیده بود.

یکی از نکات تعجب برانگیز این است که خودروهای مشکی در پایتخت ترکمنستان یعنی عشق آباد، اجازه رفت و آمد ندارند. دلیل اصلی این موضوع این است که رئیس جمهور ترکمنستان معتقد است خودروهای مشکی بدشانسی می‌آورند.

اگر فرض را بر این بگذاریم که مسئولیت تأمین ۵۰ درصد از نیاز بازار کشور ترکمنستان بر عهده ایران گذاشته شود،‌ باید طی سال آینده میلادی حدود ۲۵۰ دستگاه خودرو از سوی ایران وارد بازار این کشور شود. یعنی برابر با محصول تولیدی ۲ روز صنعت ایران.