هاچ بک اسپرت

نگاهی به چهار خودرو هاچ بک اسپرت در بازار ایران

اگر به دنبال خرید یک هاچ بک اسپرت در بازار ایران هستید، با ما همراه باشید تا با چهار هاچ بک اسپرت بازار کشور و مشخصات و ویژگی‌های آنها آشنا شوید.

خودروهای هاچ بک اسپرت در تمام کشورهای جهان بسیار محبوب هستند و در سبد محصولات اکثر خودروسازان حداقل یک هاچ بک اسپرت به چشم می‌خورد. اغلب مشتریان این خودروها که معمولا با پیشرانه‌های قوی روانه بازار می‌شوند، قشر جوان هستند. اما بازار کشور ما بر خلاف بسیاری از کشورهای دیگر پذیرای تعدادی کمی از این خودروها است که دلیل اصلی این موضوع ممنوعیت واردات خودرو و ضعف شرکت‌های داخلی است.

پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ از جمله هاچ بک‌های بازار کشور هستند که نمی‌توان آن‌ها را اسپرت دانست، چرا که پیشرانه چندان قدرتمندی برای آن‌ها در نظر گرفته نشده است. از این رو مجبوریم به سراغ گزینه‌های وارداتی برویم که تعدادشان کم است. ما در این مطلب ۴ مدل هاچ بک اسپرت بازار کشور را به شما معرفی خواهیم کرد.

معرفی چهار هاچ بک اسپرت موجود در بازار

۱. آلفارومئو جولیتا

هاچ بک اسپرت

شرکت آلفارومئو از سال ۲۰۱۰ تولید اتومبیل جولیتا را آغاز کرد و پس از گذشت ۲ سال این خودرو روانه بازار ایران شد. در بین سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۷ نیز نسخه فیس لیفت این هاچ بک اسپرت روانه بازار کشور شد که در مقایسه با نسخه پیشین ظاهر زیباتری داشت. این اتومبیل در بازار کشور با استقبال چشم‌گیری همراه شد،‌ اما پس از گذشت مدتی و به دنبال مسدودسازی واردات و کمبود قطعات این خودرو در کشور،‌ بازار آن کم رونق شد. این در صورتی است که همچنان آلفارومئو جولیتا در میان جوانان طرفدار زیادی دارد.

این هاچ بک اسپرت از یک پیشرانه ۱.۴ لیتری توربو بهره می‌برد که توانی برابر با ۱۷۰ اسب بخار را به همراه گشتاور ۲۵۰ نیوتن‌متر به تولید می‌رساند. وظیفه انتقال قدرت این پیشرانه به چرخ‌های جلو بر عهده یک جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک دو کلاچه گذاشته شده است. این اتومبیل در ۷.۷ ثانیه از سرعت صفر به صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و به ازای هر صد کیلومتر شش لیتر سوخت مصرف می‌کند.

۲. هیوندای ولتسر

هاچ بک اسپرا

هیوندای ولستر از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ به بازار ایران عرضه شد. این اتومبیل در مدت زمان عرضه توانست سهم زیادی از بازار کشور را به خود اختصاص دهد که دلیل اصلی این موضوع طراحی جذاب و به‌روز این هاچ بک اسپرت بود. کمپانی هیوندای نسخه فیس لیفت این هاچ بک را نیز از سال ۲۰۱۹ روانه بازار جهانی کرد،‌ اما تحریم صنعت خودرو ایران مانع حضور این نسل از ولستر در بازار کشور شد. در حال حاضر نسل اول این اتومبیل با مدل‌های ۲۰۱۴،‌ ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ در بازار ایران خرید و فروش می‌شود.

مدل‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ ولستر به پیشرانه MPI مجهز شده‌اند که توانی برابر با ۱۳۸ اسب بخار را به همراه گشتاور ۱۵۷ نیوتن‌متر به تولید می‌رساند. این مدل‌های ولستر در عرض ۱۱.۵ ثانیه از سرعت صفر به صد کیلومتر بر ساعت می‌رسند.

مدل ۲۰۱۶ ولستر نیز از یک پیشرانه GDI بهره می‌برد که ۱۳۸ اسب بخار قدرت را به همراه گشتاور ۱۶۷ نیوتن‌متری به تولید می‌رساند. وظیفه انتقال قدرت این پیشرانه به چرخ‌های جلو بر عهده یک جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک دو کلاچه گذاشته شده است. شتاب صفر تا صد این نسخه از ولستر در ۱۰.۳ ثانیه رقم می‌خورد. با توجه به این مشخصات می‌توان گفت که نسل اول ولستر در زمینه شتاب حرف چندان زیادی برای گفتن ندارد، اما از آن طرف آپشن‌های متنوع و ایمنی قابل قبول این ضعف ولستر را جبران کرده است. با این وجود کمبود قطعان این خودرو در بازار کشور باعث شده تا بسیاری از افراد قید خرید آن را بزنند.

۳. بی ام و ۱۲۵i

هاچ بک اسپرت

در بازار کشور تنها مدل‌های ۲۰۱۸ بی ام و 125i پیدا می‌شود که با وجود بهره‌مندی از پیشرانه قدرتمند،‌ ایمنی قوی و کیفیت ساخت مناسب به دلیل قیمت بالا و کمبود قطعات نتوانسته مشتری زیادی را در بازار برای خود پیدا کند.

این هاچ بک اسپرت به یک پیشرانه چهار سیلندر دو لیتری توربو مجهز شده است که می‌تواند قدرت ۲۲۴ اسب بخار را به همراه گشتاور ۳۱۰ نیوتن‌متر به تولید برساند. وظیفه انتقال قدرت این پیشرانه بر عهده یک جعبه دنده هشت سرعته اتوماتیک گذاشته شده است. این خودرو در عرض ۶.۱ ثانیه از سرعت صفر به صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد که با توجه به این موضوع مشخص می‌شود با یک اتومبیل چالاک مواجه هستیم. یکی از نقاط قوت بی ام و ۱۲۵i این است که به ازای هر صد کیلومتر تنها ۵.۷ لیتر سوخت مصرف می‌کند.

۴. فولکس واگن گلف GTI

هاچ بک اسپرت

فولکس واگن گلف یکی از موفق‌ترین هاچ بک‌های اسپرت بازار جهانی محسوب می‌شود. این خودرو از سال ۲۰۱۸ وارد خیابان‌های کشور شد، اما پس از مدت کوتاهی به علت اعمال تحریم‌ها واردات آن متوقف شد.

اگر قصد خرید نسخه صفر کیلومتر یا کارکرده این هاچ بک اسپرت را دارید باید مبلغ هنگفتی را کنار بگذارید. این هاچ بک آلمانی از نقاط قوت بسیاری بهره‌مند است، اما از آن طرف برای نگهداری از آن باید هزینه زیادی کنید و همچنین قطعات یدکی این خودرو نیز بسیار سخت پیدا می‌شود.

فولکس واگن گلف GTI به یک پیشرانه دو لیتری چهار سیلندر مجهز شده است که توانی برابر با ۲۳۰ اسب بخار را به همراه گشتاور ۲۵۰ نیوتن‌متر به تولید می‌رساند. وظیفه انتقال قدرت این پیشرانه به چرخ‌های جلو بر عهده یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک دو کلاچه گذاشته شده است. این خودرو در عرض ۶.۴ ثانیه از سرعت صفر به صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و به ازای هر صد کیلومتر ۶.۵ لیتر سوخت مصرف می‌کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*