ماهواره

روسیه یک ماهواره را در فضا با موشک منهدم کرد؛ خطر از بیخ گوش فضانوردان گذشت

روسیه به تازگی یک ماهواره را در فضا با موشک منهدم کرده است که این اتفاق علاوه بر ایجاد زباله‌های فضایی، فضانوردان را نیز در معرض خطر قرار داد.

دو روز پیش روسیه یک ماهواره را به وسیله موشک در فضا منهدم کرد. این اتفاق در واقع یک آزمایش بوده و در آن روسیه یکی از ماهواره‌هایش را نابود کرد که این اقدام روس‌ها با انتقادات زیادی مواجه شد؛ چرا که ضمن ایجاد زباله های فضایی، فضانوردان نیز در معرض خطر قرار گرفتند.

در این ماموریت آزمایشی، روسیه یک موشک ضد ماهواره صعود مستقیم یا Direct Ascent Anti Satellite Missile را به یکی از ماهواره‌های خود ارسال و این ماهواره را نابود کردند. اقدام عجیب روس‌ها باعث شده بیش از 1500 تکه زباله فضایی بزرگ و قابل ردیابی و هزاران زباله کوچک‌تر در فضا ایجاد شود. همچنین به دنبال این اتفاق، فضانوردانی که در ایستگاه فضایی بین‌المللی حضور دارند با خطرات جدی مواجه شدند. چهار فضانورد آمریکایی، یک فضانورد آلمانی و دو فضانورد روس حاضر در ایستگاه بین‌المللی فضایی مجبور شدند موقتا وارد کپسول‌های پارک شده در این ایستگاه بشوند تا خطر برخورد زباله‌های فضایی با ایستگاه فضایی را پشت سر بگذارند.

انتقادات از انهدام ماهواره با موشک روس‌ها

در همین رابطه، رئیس ناسا یعنی بیل نلسون حسابی عصبانی شده و بیانیه‌ای را صادر کرده است. او که از آزمایش روس‌ها و ایجاد زباله‌های فضایی و به خطر افتادن فضانوردان حاضر در ایستگاه فضایی بین‌المللی بسیار خشمگین بود، در بیانیه خود اعلام کرد:

روسیه سابقه طولانی‌ای در حوزه سفر فضانوردان به فضا دارد و به همین خاطر اصلا قابل باور نیست که آنها نه تنها فضانوردان آمریکایی، بلکه حتی فضانوردان روس که در ایستگاه فضایی بین‌المللی حاضر هستند و همچنین فضانوردان چینی حاضر در ایستگاه فضایی این کشور را با خطر جدی مواجه کردند.

وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا هم ضمن ابراز تاسف از این اتفاق، اعلام کرد زباله‌های فضایی ایجاد شده به یک ماهواره قدیمی روسیه مربوط می‌شود که با یک موشک منهدم شد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا یعنی ند پرایس این اقدام را بسیار خطرناک دانست. ناسا هم خطر برخورد با زباله‌های فضایی در دو روز آینده را زیاد می‌داند و از اختلال در فعالیت‌های فضانوردان از جمله تحقیقات علمی خبر داد.