تجربه لمس کردن در دنیای مجازی متاورس

تجربه لمس کردن در دنیای مجازی متاورس ممکن می‌شود

محققان کمپانی متا (فیسبوک سابق) موفق به طراحی دست‌کشی شده‌اند که می‌تواند تجربه لمس کردن در دنیای مجازی متاورس – Metaverse را ممکن کند.

متاورس به همراه سخت افزارهای آینده‌نگرانه‌ای در راه است که می‌تواند شما را غرق در دنیای مجازی خودش کند. متا، شرکتی که تا پیش از این با نام فیسبوک فعالیت می‌کرد از تلاش برای دستیابی به یک فناوری سخن گفته که به کاربران اجازه می‌دهد لمس کردن در دنیای مجازی متاورس را تجربه کنند.

بیشتر بخوانید:

نقشه جدید زاکربرگ برای بشر: جهان مجازی متاورس در حال خلق شدن است

مهندسین کمپانی متا، نمونه‌های اولیه دست‌کشی را طراحی کرده‌اند که می‌تواند این هدف را ممکن کند و احساسات واقعی را در دنیای مجازی Metaverse پیاده‌سازی کند.

این گروه که با نام Meta Reality Labs‌ فعالیت می‌کنند، وظیفه توسعه و اختراع فناوری‌های جدیدی را در کمپانی متا بر عهده دارند که می‌تواند تعامل انسان و کامپیوتر را بیشتر کند. این شرکت اوایل سار جاری میلادی با نمایش چشم انداز خودش از آینده واقعیت افزوده (AR) و واقعی مجازی (VR) و نحوه هترین تعامل با اشیاء درون دنیای مجازی، کار خودش را روی این پروژه آغاز کرده است. اگر به سمتی حرکت کنیم که بیشتر وقتمان در یک دنیای مجازی گذرانده شود، این تحقیقات می‌تواند بسیار اهمیت داشته باشد.

تجربه لمس کردن در دنیای مجازی متاورس

شان کلر، مدیر تحقیقات Reality Labs شرکت متا می‌گوید که آن‌ها می‌خواهند چیزی را بسازند که به همان اندازه که در دنیای واقعی طبیعی است، در دنیای مجازی هم همان‌قدر ملموس و طبیعی باشد. این فناوری هنوز به قدری پیشرفته نشده که احساس طبیعی لمس کردن را به کاربر القا کند و این تجربه قطعاً تا 10 یا 15 سال آینده هم محقق نخواهد شد.

کلر می‌گوید، این گروه از دستکش‌های لمسی استفاده می‌کند که نرم و سبک وزن هستند و می‌توانند فشار، بافت و ارتعاشی که مطابق یک جسم در دنیای مجازی است را به همان شکل و با دقت تولید کنند. این کار به صدها محرک کوچک نیاز دارد که احساسات فیزیکی را شبیه‌سازی می‌کنند. در حال حاضر این محرک‌ها بیش از حد بزرگ و گران قیمت هستند و هنگام فعالیت داغ می‌شوند که باعث می‌شود نتوانند به خوبی کار کنند. این مدیر مسئول می‌گوید برای کار کردن بهتر، به متریال نرم‌تر و انعطاف‌پذیرتری نیاز است.

تجربه لمس کردن در دنیای مجازی متاورس

برای حل این مشکل، تیم تحقیقاتی Reality Labs به تحقیق روی اندام‌های مصنوعی مثل رباتیک نرم و میکروسیالات روی آورده است. محققان موفق شده‌اند نخستین تراشه میکروسیال پرسرعت جهان را بسازند که قادر به کنترل جریان هوا بوده و می‌تواند محرک‌های کوچک و نرم را به حرکت دربیاورد. این تراشه میکروسیال به دریچه محرک‌ها فرمان می‌دهد که چه زمانی باید حرکت کند و چقدر فاصله دارد.

تجربه لمس کردن در دنیای مجازی متاورس عمومی می‌شود

محققان کمپانی Meta نمونه اولیه این دستکش‌ها را ساخته است، اما به طور کلی تولید انبوه آن‌ها مستلزم آن است که دستکش‌ها توسط مهندسان و تکنسین‌هایی ساخته شود که به صورت تخصصی روی تولید ساب سیستم‌ها متمرکز هستند. برای تولید این دستکش‌ها در مقیاس میلیاردی، باید فرآیند تولید جدیدی در نظر گرفته شود. این دستکش‌ها نه تنها باید تمام قطعات الکترونیکی و حسگرها را در خود جای دهند، بلکه باید برای استفاده در طولانی مدت باریک، سبک و البته راحت هم باشند.

این گروه متریال‌ها را با پلیمرهای مختلفی آزمایش کرده‌اند تا بتوانند آن‌ها را به الیاف ظریفی تبدیل کنند که می‌تواند نقش یک دستکش را بازی کند. این تیم در تلاش است برای هرچه کارآمدر کردن آن، تغییرات مختلفی را روی این الیاف از جمله ظرفیت خازنی، رسانایی و حس آن ایجاد کنید.

تجربه لمس کردن در دنیای مجازی متاورس

به جز متا، دیگر دانشمندان نیز در تلاش برای ایجاد بازخورد لمسی واقع گرایانه هستند. محققان دانشگاه شیکاگو آمریکا «هپتیک‌های شیمیایی» را توسعه داده‌اند که از مواد شیمیایی برای شبیه‌سازی احساسات مختلف استفاده می‌کند. به طور مثال از کپسایسین برای شبیه‌سازی گرما یا حرارت استفاده می‌شود، در حالی که از منتول برای شبیه‌سازی خنکی استفاده می‌شود.

اما تحقیقاتی که کمپانی متا در مورد تراشه‌های میکروسیال و حسگرهای کوچک به کار رفته در دستکش انجام داده می‌تواند احساس واقعی‌تری را نسبت به روش شیمیایی روی پوست به وجود بیاورد. این که ببینیم تحقیقات Reality Labs با نزدیک شدن به دنیای مجازی متاورس به کجا می‌انجامد، هیجان انگیز است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*