خودروهای تمام برقی

برنامه خودرسازان بزرگ جهان برای تولید خودروهای تمام برقی : بنزینی ها به خط پایان رسیدند

خودروسازان بزرگ در راستای کاهش آلودگی هوا برنامه‌هایی را برای حذف خودروهای بنزینی و تولید خودروهای تمام برقی در نظر گرفتند. در ادامه با برنامه هر یک از این خودروسازان آشنا خواهیم شد.

فرایند تولید خودروهای الکتریکی و همچنین تامین باتری‌های آنها هزینه‌های زیادی را به همراه دارد و به همین دلیل در حال حاضر برندهای لوکس به پیشتازان این حوزه تبدیل شدند، اما سایر خودروسازان بزرگ نیز با سرمایه‌گذاری‌های گسترده قصد دارند طی سال‌های آینده به تولیدکنندگان اصلی خودروهای تمام برقی تبدیل شوند. در همین راستا خودروسازان بزرگ با هدف کاهش آلودگی هوا برنامه‌هایی را را برای حذف خودروهای بنزینی و تولید خودروهای تمام برقی در نظر گرفتند که در ادامه با این برنامه‌ها آشنا خواهیم شد.

برنامه خودرسازان برای تولید خودروهای تمام برقی

جگوار

خودروهای تمام برقی

جگوار که به عنوان یک خودروساز لوکس بریتانیایی محسوب می‌شود اخیرا اعلام کرد از سال 2025 میلادی فقط خودروهای تمام برقی را به تولید خواهد رساند. همچنین جگوار لندرور نیز قرار است تا سال 2039 میلادی به یک تجارت با تولید کربن صفر تبدیل گردد. نخستین خودرو تمام برقی لندرور نیز در سال 2024 به بازار عرضه خواهد شد و از آن سال به بعد شاهد توقف تولید خودروهای بنزینی این خودروساز خواهیم بود.

آئودی

این خودروساز نیز قصد دارد از سال 2026 میلادی فقط خودروهای تمام برقی را به بازار عرضه کند. البته تولید خودروهای بنزینی، دیزلی و هیبریدی تا اوایل دهه 2030 ادامه خواهد داشت. آئودی که به گروه فولکس واگن تعلق دارد اعلام کرد تا سال 2033 توسعه پیشرانه احتراق داخلی این خودروساز نیز متوقف خواهد شد.

آلفارومئو

آلفارومئو که یک خودروساز معتبر ایتالیایی محسوب می‌شود اعلام کرد از سال 2027 میلادی فقط خودروهای تمام برقی را به بازارهای اروپا، آمریکای شمالی و چین عرضه خواهد کرد. گفتنی است استلانتیس که مالکیت شرکت آلفارومئو را بر عهده دارد به عنوان چهارمین خودروساز بزرگ جهان به‌شمار می‌رود و با اتحاد برندهایی چون جیپ، فیات، پژو و کرایسلر تاسیس شده است. همچنین استلانتیس تا سال 2025 میلادی حدود 47 میلیون دلار در حوزه خودروهای الکتریکی سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

رولزرویس

رولزرویس به عنوان یک خودروساز لوکس متعهد شده تا سال 2030 میلادی فقط خودروهای الکتریکی را به تولید برساند. این برند لوکس که به شرکت بی ام و تعلق دارد نخستین خودرو تمام برقی خود را در اواخر سال 2023 میلادی با نام Spectre به بازار عرضه خواهد کرد. تورستن مولر اوتوس، مدیر اجرایی شرکت رولزرویس در همین خصوص عنوان کرد این خودروساز تا سال 2030 میلادی به تولید یا فروش خودروهایی با پیشرانه‌های احتراق داخلی پایان خواهد داد.

مینی

مینی نیز به شرکت بی ام و تعلق دارد و اخیرا اعلام کرد تا پایان این دهه فقط خودروهای تمام برقی را روانه بازار خواهد کرد. همچنین آخرین خودرو با پیشرانه احتراق داخلی این برند نیز در سال 2025 میلادی روانه بازار می‌شود.

ولوو

خودروهای تمام برقی

ولوو که به عنوان یکی از خودروسازان بزرگ در جهان محسوب می‌شود اعلام کرد قصد دارد تا سال 2030 فقط خودروهای تمام برقی را روانه بازار کند. این شرکت سوئدی تا سال 2025 میلادی نیز حدود 50 درصد از تمام محصولات خود را به شکل برقی و 50 درصد دیگر را به شکل هیبریدی به بازار عرضه خواهد کرد. هاکان ساموئلسون، مدیر اجرایی ولوو نیز عنوان کرد ما بر این باوریم که در آینده نزدیک دیگر مشتریان به استفاده از خودروهای بنزینی تمایلی نخواهند داشت و به همین دلیل حرکت به سمت الکتریکی‌سازی ضروری است.

بنتلی

شرکت بنتلی که به گروه فولکس واگن تعلق دارد مدتی قبل اعلام کرد قصد دارد تا سال 2030 میلادی به یک خودروساز کاملا الکتریکی تبدیل شود. این خودروساز لوکس نخستین خودرو تمام برقی را در سال 2025 به بازار عرضه می‌کند. تولید خودروهای با موتور احتراق داخلی بنتلی نیز تا سال 2026 متوقف خواهد شد و از آن پس فقط خودروهای الکتریکی و هیبریدی پلاگین این خودروساز به فروش خواهند رسید.

مرسدس بنز

گروه دایملر به عنوان مالک مرسدس بنز اعلام کرد این برند تا پایان دهه جاری به یک خودروساز تمام الکتریکی تبدیل خواهد شد. مرسدس بنز توانایی تولید خودروهای تمام الکتریکی و هیبریدی خود را افزایش داده و تا سال 2025 حدود 50 درصد از فروش جهانی این خودرو فقط به همین خودروها اختصاص خواهد داشت.

فیات

خودروهای تمام برقی

همانطور که اشاره شد، فیات نیز مانند آلفارومئو به گروه استلانتیس تعلق دارد. هدف این برند تبدیل شدن به یک خودروساز تمام الکتریکی تا پایان دهه جاری است. اولیویه فرانسوا، مدیر اجرایی این شرکت عنوان کرد خط تولید فیات به آهستگی بین سال‌های 2025 تا 2030 میلادی به طور کامل الکتریکی خواهد شد. این شرکت قصد دارد تا سال 2030 سهم فروش خودروهای تمام برقی خود را به 40 تا 50 درصد برساند.

فورد

شرکت فورد نیز اعلام کرد تا سال 2025 میلادی در آمریکا یک کارخانه مونتاژ خودروهای برقی و سه کارخانه تولید باتری را افتتاح خواهد کرد. فورد برای تولید خودروهای تمام برقی حدود 11.6 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌کند که بیشترین حجم سرمایه‌گذاری تولید فورد طی 118 سال از فعالیت آن محسوب می‌شود.

رنو

این خودروساز فرانسوی نیز قصد دارد تا سال 2030 میلادی حدود 90 درصد از تولیدات خود را به خودروهای تمام برقی اختصاص دهد.

نیسان

این خودروساز بزرگ ژاپنی اعلام کرده تا اوایل دهه 2030 میلادی فقط خودروهای برقی را به بازارهای اصلی ژاپن، چین، آمریکا و اروپا عرضه خواهد کرد. نیسان که در اتحاد رنو نیسان میتسوبیشی حضور پررنگی دارد، قول داده که تا سال 2050 به یک تجارت با تولید کربن صفر تبدیل خواهد شد.

فولکس واگن

خودروهای تمام برقی

فولکس واگن اعلام کرد تا سال 2035 میلادی فقط خودروهای تمام برقی را در اروپا به فروش خواهد رساند. همچنین این خودروساز تا آن زمان فروش خودروهای با پیشرانه احتراق داخلی را در آمریکا و چین متوقف خواهد کرد. هدف فولکس واگن تبدیل شدن به یک تجارت با کربن صفر تا سال 2050 است.

جنرال موتورز

جنرال موتورز که مالکیت برندهای خودرویی کادیلاک، جی ام سی، بیوک و شورلت را بر عهده دارد قصد دارد تا سال 2035 خودروهای تمام الکتریکی را به بازار کند. این خودروساز بزرگ آمریکایی نیز به عنوان رقیب فورد تا سال 2040 به یک تجارت با کربن صفر تبدیل خواهد شد. همچنین جنرال موتورز برای تولید خودروهای تمام برقی و خودران تا سال 2025 میلادی حدود 35 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده است.

هوندا

این خودروساز ژاپنی به دنبال عرضه خودروهای تمام برقی به بازار آمریکای شمالی، چین و ژاپن تا سال 2040 میلادی است. هوندا برای تحقق این هدف خود به توسعه خودروهای باتری‌دار و سلول سوختی روی آورده است. هوندا اعلام کرد 40 درصد فروش این شرکت تا سال 2030 میلادی و 80 درصد تا سال 2035 میلادی به خودروهای برقی و هیدروژنی اختصاص خواهد داشت.

هیوندای

هدف این خودروساز بزرگ کره‌ای نیز عرضه خودروهای تمام برقی تا سال 2040 میلادی است. هیوندای اعلام کرد قصد دارد به آهستگی خط تولید خودروهای تمام الکتریکی را در آمریکا، اروپا و چین توسعه دهد. هیوندای برای الکتریکی شدن به شکل جدی روی خودروهای هیدروژنی نیز تمرکز کرده که آنها را با نام خودروهای برقی سلول سوختی هم می‌شناسند. گروه هیوندای که مالکیت برند کیا را نیز بر عهده دارد اعلام کرد تا سال 2028 به نخستین خودروساز جهان تبدیل می‌شود که توانسته از سیستم‌های پیل سوختی در تمام مدل‌های خودروهای تجاری استفاده کند.

تویوتا

خودروهای تمام برقی

شرکت ژاپنی تویوتا توانست به مدت 18 سال لقب پرفروش‌ترین خودروساز در بازار استرالیا را به خود اختصاص دهد و به رقیب بزرگ گروه فولکس واگن تبدیل شود. در واقع 22.3 درصد از کل خودروهای به فروش رسیده در بازار استرالیا در سال قبل به برند تویوتا تعلق دارد. این شرکت اعلام کرد تا سال 2050 میلادی میزان آلایندگی محصولات خود را به صفر خواهد رساند. تویوتا برای تحقق این هدف خود به جای خودروهای تمام الکتریکی باتری‌دار روی توسعه خودروهای هیدروژنی تمرکز کرده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*