قطره چشمی Vuity

قطره چشمی جایگزین عینک می‌شود

نوعی قطره چشمی به نام ووایتی توانسته پس از دریافت تاییدیه سازمان غذا و دارو آمریکا وارد بازار شود. قطره چشمی Vuity جایگزین عینک خواهد شد.

حدود دو ماه پیش بود که خبر رسید یک قطره چشمی به نام vuity توانسته است تاییدیه سازمان غذا و دارو آمریکا را به دست آورد. این قطره که مناسب استفاده روزانه است، می‌تواند بدون اینکه در دوربینی افراد تاثیر منفی بگذارد، به آنها کمک کند نزدیک را بهتر ببینند.

قطره چشمی Vuity راهکاری برای پیرچشمی 

قطره چشمی Vuity

در حال حاضر ۱۲۸ میلیون آمریکایی وجود دارند که از آسیب‌های چشمی ناشی از بالا رفتن سن رنج می‌برند. بسیاری از این افراد برای خواندن متون ریز و یا دید اشیاء از فاصله نزدیک به استفاده از عینک‌های مطالعه رو می‌آورند. البته استفاده از عینک برای همه خوشایند نیست و دقیقا اینجاست که قطره چشم ووایتی به کار می‌آید.

دکتر اسکات مکرا، چشم‌پزشک شناخته شده دانشگاه روچستر در این رابطه گفت:

این قطره می‌تواند برای هرکسی که نمی‌خواهد با عینک‌های مطالعه سر و کار داشته باشد، یک گزینه مناسب است.

تقریبا ۹۰ درصد از آمریکایی‌های بالای ۴۵ سال در نزدیک‌بینی مشکل دارند. این مشکل با نام پیرچشمی شناخته می‌شود و به مرور زمان شدیدتر نیز خواهد شد.

قطره چشمی Vuity

برای تمرکز کردن روی اشیاء نزدیک، عدسی چشم باید تغییر شکل دهد؛ اما همزمان با افزایش سن، عدسی انعطاف خود را از دست خواهد داد و به همین خاطر این پروسه سخت‌تر از قبل خواهد شد. به بیانی دیگر توانایی زوم کردن چشم شما کاهش پیدا می‌کند.

دکتر جرج وارینگ که وظیفه هدایت آزمایش‌های بالینی قطره چشمی ووایتی را بر عهده داشت، در این رابطه گفت:

افرادی که از پیرچشمی رنج می‌برند، معمولا مجبورند کتاب را نزدیک چشم خود نگه دارند یا اینکه برای خواندن آن یک لامپ را روشن کنند. معمولا چشم پزشکان به این افراد توصیه می‌کنند که یک عینک مطالعه را خریداری کنند تا در هنگام نیاز به خواندن متون از نزدیک به کارشان بیایید؛ اما از این به بعد ووایتی نیز می‌تواند به یک گزینه برای آنها بدل شود.

ووایتی با کوچک کردن اندازه مردمک چشم، نزدیک‌بینی را بهبود می‌بخشد. این کار اثر روزنه نامیده می‌شود که به واسطه آن نور جانبی کمتری وارد چشم می‌شود تا عمل تمرکز روی شیء راحت‌تر انجام شود.

قطره چشمی Vuity

ماده اصلی استفاده شده در ساخت قطره چشمی ووایتی، پیلوکارپین نام دارد که به هیچ وجه داروی جدیدی نیست. در واقع پیلوکارپین جزء قدیمی‌ترین قطره‌های چشمی است که چند ده سال است برای درمان بیماری آب سیاه (نوعی بیماری ناشی از آسیب به عصب بینایی)‌ به کار می‌رود.

همچنین اگرچه Vuity اولین محصول عرضه شده به این شکل برای درمان پیرچشمی است؛ اما ۹ قطره چشمی مشابه دیگر نیز در حال طی کردن آزمایشات بالینی هستند و شاید در آينده نزدیک به بازار عرضه شوند.

دکتر وارینگ و همکارانش نتایج آزمایشات بالینی مرحله سوم ووایتی را در یکی از مجامع علمی معتبر آمریکا ارائه دادند که بر اساس آن تنها یک قطره از ووایتی در هر چشم می‌تواند دید نزدیک فرد را به مدت ۶ ساعت و دید متوسط (که برای کار با کامپیوتر مهم است) او را به مدت ۱۰ ساعت بهبود بخشد.

قطره چشمی Vuity

مزیت ووایتی نسبت به عینک‌های مطالعه این است که به دوربینی فرد آسیبی نمی‌زند. معمولا وقتی مطالعه تمام می‌شود و فرد می‌خواهد کار دیگری بکند، ابتدا باید عینک مطالعه را از چشمان خود بردارد تا اینکه بتواند به راحتی محیط اطراف را ببیند. قطره چشم ووایتی در شرایط نوری عادی هیچ تاثیری در دید دور افراد ندارد و این یک مزیت بسیار مهم است.

البته دکتر مکرا اعلام کرد که ووایتی بیشترین تاثیر را روی افراد مبتلا به پیرچشمی ضعیف و متوسط دارد که یعنی بیشتر مناسب افراد بین ۴۵ تا ۵۵ سال است. افراد مسن‌تر ممکن است پس از استفاده از قطره آنچنان تغییر مهمی را احساس نکنند.

همچنین توجه داشته باشید که ووایتی نمی‌تواند دوربینی، نزدیک‌بینی و آستیگماتیسم معمولی را درمان کند، بلکه صرفا مشکلات ایجاد شده در نزدیک‌بینی به خاطر افزایش سن را بهبود می‌بخشد. بنابراین افرادی که با سایر مشکلات مربوطه دست و پنچه نرم می‌کنند، باید همچنان یا از عینک یا از لنز استفاده کنند.

قطره چشمی Vuity

البته دکتر وارینگ هشدار داد که این قطره‌ها قرار نیست به طور کامل جایگزین عینک شوند و افراد مبتلا به پیرچشمی همچنان باید یک عینک مطالعه همراه داشته باشند، بلکه فقط زمان استفاده از این عینک‌ها کاهش پیدا خواهد کرد. قطره مورد نیاز برای یک ماه استفاده تقریبا ۸۰ دلار قیمت خواهد داشت.

اگرچه در مطالعات بالینی عوارض جانبی خاصی گزارش نشده بود؛ اما ۱۴.۹ درصد از افراد استفاده کننده اعلام کردند که سردرد خفیف دارند (در مقایسه با ۷ درصد از افراد دریافت کننده دارونما). ۵ درصد از افراد نیز با مشکلاتی همچون قرمزی چشم، تاری دید، درد در چشم، مشکل دید و افزایش تولید اشک مواجه شده‌اند.

همچنین به خاطر اینکه قطره چشمی ووایتی اندازه مردمک چشم را کوچک می‌کند، بینایی در شب کاهش پیدا می‌کند. به همین خاطر بهتر است در هنگام رانندگی در شب و یا کارهایی که به دقت زیاد در شرایط نوری کم نیاز دارند، از آن استفاده نکنید.