تویوتا bZ4X

تویوتا سرانجام خودروهای برقی را جدی گرفت و این هیجان انگیز است؛ اما چرا؟

تویوتا و لکسوس اخیراً با معرفی 15 خودروی برقی طوفانی به پا کردند؛ حال چرا باید از تمرکز تویوتا روی خودروهای الکتریکی هیجان‌زده بود؟

تویوتا با عرضه نسل اول تویوتا پریوس در سال 1997 به‌عنوان اولین خودروی هیبرید تولید انبوه، کمک قابل توجه‌ای به بازار خودروهای برقی کرده بود. پریوس در آن زمان سریعاً جای خود را در بازار خودرو پیدا کرد و به یکی از محبوب‌ترین خودروهای هیبرید تبدیل شد و امروزه، این شرکت بزرگ ژاپنی ضمن نسخه اصلی پریوس، نسخه پلاگین هیبرید و همچنین پریوس v و c را تولید می‌کند.

خودروهای برقی تویوتا و لکسوس

علی‌رغم چنین قدم بزرگی در بازار هیبرید، تویوتا از سایر شرکت‌های بزرگ در مسیر جدید صنعت خودرو یعنی خودروهای تمام برقی عقب مانده بود و حتی به‌خاطر ترویج موج ضد خودروهای الکتریکی با انتقادات زیادی مواجه شده بود. خوشبختانه این شرکت بالاخره به غیبت خود پایان داده و به‌تازگی با معرفی 15 خودروی مفهومی برقی از جمله تاکومای برقی، لکسوس RZ 450e و بچه لندکروز همه را متعجب کرده است.

چرا تمرکز تویوتا روی خودروهای برقی امیدوارکننده است؟

اول از همه، همان‌طور که احتمالاً می‌دانید، تویوتا در حال حاضر بزرگ‌ترین خودروساز دنیا محسوب می‌شود که میلیون‌ها خودرو را در سراسر جهان به عرضه می‌رساند. به همین دلیل، عدم حضور برجسته این غول خودروساز ژاپنی در بازار خودروهای برقی باعث می‌شد تلاش‌ سایر خودروسازان آنقدر که باید روی بازار تاثیرگذار نباشد. در واقع با حضور تویوتا، این بازار رو به رشد به نهایت پتانسیل خود نزدیک‌تر می‌شود.

لکسوس RZ 450e

«آکیو تویودا» (Akio Toyoda)، مدیر عامل تویوتا، طی رویداد اخیر این شرکت از اهمیت مشارکت تویوتا در مسیر آینده صنعت خودرو و همچنین تلاش برای جلوگیری از تغییرات اقلیمی گفته است.

معتقدم با دستیابی به صفر خالص در انتشار دی‌اکسید کربن می‌توان دنیایی را ساخت که در آن همه مردم خوشحال در این سیاره زندگی می‌کنند.

ما می‌خواهیم در تحقق بخشیدن به چنین دنیایی کمک کنیم. این خواسته و رسالت تویوتا به‌عنوان یک شرکت جهانی بوده و خواهد بود. باید برای حل این چالش [تغییرات اقلیمی] انتشار دی‌اکسید کربن را در سریع‌ترین زمان ممکن تا بیشترین حد ممکن کاهش بدهیم.

بچه لندکروز تویوتا

دلیل دیگری که ما را نسبت به تمرکز تویوتا روی خودروهای برقی هیجان‌زده می‌کند، جایگاه این شرکت در حوزه فناوری است. این شرکت به تنهایی خودروهای هیبرید را به محبوبیت و عمومیت رساند و در آن زمان از رقبای خود چندین سال جلوتر بود. از این رو، می‌توان انتظار داشت که پیشرفت بزرگی را در زمینه فناوری و مهندسی خودروهای تمام برقی نیز رقم بزند.

بدون شک عزم جدی تویوتا برای تولید خودروهای برقی اتفاق خوشایندی برای صنعت خودرو و حتی محیط زیست است. باید منتظر ماند و دید این شرکت نهایتاً چه محصولاتی را به تولید خواهد رساند و تا چه حد روی رشد بازار خودروهای الکتریکی تاثیرگذار خواهد بود.