طرح جاده هوشمند

طرح جاده هوشمند بر بستر شبکه همراه اول رونمایی شد

طرح جاده هوشمند با بهره بردن از فناوری اینترنت اشیا و بر بستر شبکه همراه اول با هدف جلوگیری از حوادث جاده‌ای در نمایشگاه ایران تلکام 2021 رونمایی شد.

در یک سال اخیر، طرح جاده هوشمند توسط همراه اول به مرحله بهره‌برداری رسید. این طرح با ماهیت IoT و با بهره بردن از فناوری اینترنت اشیا بر بستر شبکه همراه اول طراحی شده و هدف آن طراحی و پیاده‌سازی سامانه تشخیص خطرهای جاده‌ای و سیستم اعلام بلادرنگ هشدار به رانندگان و اهالی منطقه خطر بوده است.

طرح iRoad یا جاده هوشمند، یک اقدام مسئولانه از سوی همراه اول است که امروز در نمایشگاه ایران تلکام 2021 رونمایی شد. اصلی‌ترین هدف این طرح، جلوگیری از حوادث جاده‌ای است. مرتضی طاهری بخش، معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول در این باره گفت، پایلوت طرح ملی جاده هوشمند با همکاری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در محور جاده هراز، گردنه امامزاده هاشم، به مرحله بهره‌برداری رسید.

جزئیات طرح جاده هوشمند همراه اول

وی افزود قرار است طرح هوشمندسازی در آینده نزدیک در جاده‌های پرخطر کشور اجرا شود تا در صورت وقوع حوادث جاده‌ای بتوانیم بیشتر از همیشه با هموطنان همراهی کنیم و با ارائه فناوری‌های نوین دیجیتال، آنها را به موقع از حوادث در کمین باخبر کنیم و از عواقب ناشی از آن دور نگه داریم. جاده هوشمند، از نظر معماری فنی مبتنی بر چهار لایه Data Gathering، Data transmission، Data processing & analytics (Data management platform)  و Applications است.

وجود شرایط نامساعد آب و هوایی در هنگام رانندگی، یکی از اصلی‌ترین دلایل تصادف‌های جاده‌ای است. به این ترتیب عناصری مثل درجه حرارت، بارش برف و باران، رطوبت نسبی، مه، کولاک و یخبندان در رانندگی و تصادف‌های جاده‌ای مهم و تاثیرگذار هستند. به همین منظور، دیتای جمع‌آوری شده به پلتفرم تحلیل داده در شبکه همراه اول ارسال می‌شود. پس از تجزیه و تحلیل داده‌ها و بررسی‌های لازم با هدف تشخیص آستانه خطر، پیام هشدار به صورت نوتیفیکیشن یا پیامک به گوشی تلفن همراه مشترکانی که در محدوده خطر قرار دارند، ارسال خواهد شد.

بیست و دومین نمایشگاه بین المللی مخابرات، فناوری اطلاعات و راه حل‌های نوآورانه موسوم به ایران تلکام 2021 در روزهای دوم تا پنجم دی ماه 1400 در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد و همراه اول در غرفه 38 سالن 8-9 این مکان از بازدیدکنندگان میزبانی کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*