پژو 301

بررسی مشخصات و امکانات پژو 301 ؛ خودرویی که قربانی تحریم ها شد

پژو 301 یکی از محصولاتی بود که ایران خودرو طی همکاری با پژو قصد تولید انبوه آن را داشت، اما به دلیل تحریم‌ها پروژه تولید و عرضه آن متوقف شد. در ادامه با مشخصات و امکانات این خودرو آشنا خواهیم شد.

گروه صنعتی ایران خودرو قصد داشت در دوران برجام طی همکاری با شرکت فرانسوی پژو سدان کامپکت پژو 301 را تولید و به بازار عرضه کند، اما با لغو برجام و تحریم مجدد صنعت خودرو این پروژه متوقف شد و ایران خودرو بر پایه پلتفرم آن به تولید تارا روی آورد. در این مقاله قصد داریم شما را با مشخصات و امکانات این خودرو آشنا کنیم.

پژو 301 قربانی تحریم‌ها شد

پژو 301

شرکت پژو سدان 301 را به شکل ویژه برای بازارهای نوظهور در نظر گرفته بود و قصد عرضه آن به بازار اروپا را نداشت. این خودرو برای نخستین بار در نمایشگاه خودرو پاریس سال 2012 رونمایی شد و مدتی بعد در کارخانه اسپانیا به تولید رسید. پژو تعداد زیادی از پژو 301 را در بازارهای در حال توسعه مانند قزاقستان و نیجریه به شکل CKD عرضه کرد و به طور کلی این سدان کامپکت برای پژو در سایر بازارها نظیر آفریقا، آمریکای لاتین و اروپای شرقی آمار فروش بالایی را به همراه داشت.

پژو و سیتروئن مدت کوتاهی پس از توافق برجام وارد ایران شدند و برنامه‌ای را برای تولید پژو 2008 و سیتروئن C3 در نظر گرفتند. ایران خودرو در ابتدا تعداد اندکی از پژو 301 را تولید کرد، اما پس از لغو برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها تولید این خودرو نیز متوقف شد و به همین دلیل در بازار ایران تعداد محدودی از نسخه وارداتی پژو 301 حضور دارد.

پس از این که تولید پژو 2008 و سیتروئن C3 در ایران متوقف شد و ایران خودرو نیز پروژه تولید پژو 301 را به ناچار کنار گذاشت، این خودروساز بزرگ کشور به دلیل قرارداد برجامی و مجوز استفاده از پلتفرم PF1 تصمیم گرفت تا خودرو جدیدی را با نام ایران خودرو تارا بر پایه پلتفرم PF1 و طراحی پژو ۳۰۱ تولید و به بازار عرضه کند.

بخش طراحی

پژو 301

پژو 301 یک سدان کلاس B و اقتصادی محسوب می‌شود، اما با وجود اقتصادی بودن در کلاس خود یک سدان بسیار جذاب و زیبا است. طول این خودرو 4440 میلی‌متر، عرض آن 1770 میلی‌متر و ارتفاع آن نیز 1470 میلی‌متر اعلام شده است. این سدان جمع‌وجور با فاصله محوری 2650 میلی‌متری نیز فضای مناسبی را برای سرنشینان فراهم می‌سازد.

پژو 301

در نمای جلوی این خودرو یک جلوپنجره ذوزنقه‌ای با لبه کرومی به چشم می‌خورد که درون آن خطوط افقی کرومی خودنمایی می‌کند. طراحی چراغ‌های جلو همانند نسل قبل بوده و سبک کلی طراحی چراغ‌ها مشابه پژو 2008 است. روی کاپوت نیز نشان پژو به چشم می‌خورد و در پایین آن نیز نام پژو در امتداد خط کرومی بالای جلوپنجره درج شده است. طراحان با استفاده برآمدگی روی سپر باعث شدند تا پژو 301 دارای ظاهری چابک‌تر شود. در مجموع این سدان فرانسوی در بخش طراحی موفق ظاهر شده است.

پژو 301

در نمای جانبی این خودرو شاهد طراحی نسبتا ساده‌ای هستیم و به جز خطی که از چراغ جلو تا چراغ عقب امتداد دارد، ویژگی خاصی به چشم نمی‌خورد. در نمای عقب نیز طراحی هماهنگ با بخش جلو را می‌بینیم. چراغ‌ها از سبک طراحی مشابه چراغ‌های جلو بهره می‌برند. در صندوق نیز دارای برآمدگی بوده و همانند یک اسپویلر به نظر می‌رسد. چنین تغییراتی باعث جذاب‌تر شدن این بخش شده است. همچنین طراحی سه‌بعدی در سپر توانسته این بخش خودرو را پهن‌تر کند.

کابین و امکانات

پژو 301

کابین پژو 301 از طراحی ساده‌تر از ظاهر بیرونی بهره می‌برد و نسبت به سدان‌های مدرن‌تر دارای طراحی کاملا معمولی است. در کابین قطعات پلاستیکی با رنگ زمینه مشکی متعددی به چشم می‌خورد. جلوآمپر آنالوگ نیز در مقابل راننده قرار گرفته که در وسط آن کامپیوتر سفر دیجیتالی خودنمایی می‌کند. پژو 301 به ویژه در بخش عقب فضای مناسبی را نسبت به سایر محصولات پژو در بازار ایران ارائه می‌دهد. فضای بار زیاد صندوق عقب نیز یکی دیگر از نقاط قوت این خودرو محسوب می‌شود که آن را به یک سدان اقتصادی و خانوادگی مناسب تبدیل کرده است.

پژو 301

ایران خوردو قصد داشت پژو 301 را در 4 تیپ مختلف با گیربکس دستی و اتوماتیک به بازار عرضه کند، اما به دلیل تحریم‌ها شاهد تولید این خودرو نبودیم و فقط مدل‌های وارداتی آن در بازار حضور دارند. از امکانات نسخه‌های وارداتی پژو 301 در بازار ایران می‌توان به تهویه برقی، 6 کیسه هوا، محدودکننده سرعت، کروز کنترل، رینگ آلومینیومی 15 اینچی، سنسور پارک عقب، کنترل حرکت در سربالایی، فرمان برقی گرم‌کن آینه‌های کناری و چراغ روشنایی روز اشاره کرد.

با وجود این که طراحی داخلی این خودرو با خودروهای مدرن فاصله دارد، اما نسبت به بازار ایران راضی‌کننده بوده و امکانات مناسبی را نیز برای مشتریان به همراه خواهد داشت.

مشخصات فنی

پژو 301

پژو 301 از یک موتور EC5 بهره می‌برد که مدل ارتقا پیدا کرده TU5 محسوب می‌شود. برای این پیشرانه زمان‌بندی هوشمند سوپاپ‌ها و پمپ روغن متغیر نیز در نظر گرفته شده است. البته با برخی اصلاحات مصرف سوخت پیشرانه EC5 نسبت به TU5 حدود 15 درصد کاهش یافته و نوسان دمای کمتری را نیز تجربه خواهد کرد.

این موتور 1.6 لیتری 16 سوپاپ EC5 می‌تواند قدرتی برابر با 114 اسب بخار و گشتاور 150 نیوتن‌متر را به تولید برساند. یک گیربکس 6 سرعت اتوماتیک آیسین نیز وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌های جلو را بر عهده دارد. این سدان فرانسوی می‌تواند ظرف مدت 12.1 ثانیه از صفر به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. همچنین به ازای هر 100 کیلومتر مصرف سوخت 6.6 لیتری را نیز به همراه خواهد داشت که برای این سدان اقتصادی رقم مناسبی است.

پژو 301

به طور کلی پژو 301 یک سدان اقتصادی بوده که از طراحی ظاهری قابل قبول و کابین ساده بهره می‌برد، اما با این وجود توانسته امکانات نسبتا مناسبی را ارائه دهد. هرچند نبود امکاناتی چون نمایشگر لمسی سیستم اطلاعات سرگرمی و دوربین عقب به عنوان نقطه ضعف محسوب می‌شود، اما انتخاب این خودرو غیر منطقی نخواهد بود؛ زیرا ایران خودرو تارا با گیربکس اتوماتیک که به عنوان نسخه ایرانیزه شده پژو 301 محسوب می‌شود حدود 600 تا 700 میلیون تومان قیمت دارد و می‌توان قیمت نسخه مبنا و وارداتی آن را در همین حدود دانست. از رقبای این سدان فرانسوی می‌توان به هیوندای اکسنت کارکرده و چری آریزو 5 مدیران خودرو اشاره کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*