جک

کمپانی خودروسازی جک به شدت از رقبای چینی جا مانده است

کمپانی خودروسازی جک با وجود این که در بازارهای صادراتی موفق ظاهر شده، اما به شدت از رقبای چینی جا مانده و دیگر در لیست برندهای پرفروش چین قرار ندارد.

کرمان موتور طی همکاری با شرکت چینی جک در سال 1393 مونتاژ کراس اوور جک اس 5 را آغاز کرد و این خودرو تا به امروز به تعداد 80 هزار دستگاه تولید و به بازار عرضه شده است که برای یک خودرو مونتاژی چینی رقم مناسبی محسوب می‌شود. در واقع پس از این که کرمان موتور به دلیل تحریم‌ها مجبور شد در سال 1397 با هیوندای قطع همکاری کند، شرکت چینی جک به تنها شریک کرمان موتور تبدیل شد.

هم‌اکنون کرمان موتور به عنوان دومین خودروساز بزرگ خصوصی کشور چندین محصول شرکت جک نظیر سدان جی 4، کراس اوور اس 5، کراس اوور اس 5 نیوفیس، کرس اوور کی 7 و پیکاپ تی 8 را تولید و به بازار عرضه می‌کند. شرکت چینی جک علاوه بر ایران توانسته محصولات خود را به 130 کشور دیگر نیز عرضه کند. با وجود این که این خودروساز از یک شبکه بازاریابی با حجم کل 700 هزار دستگاه صادرات بهره می‌برد، اما در کشور چین طی سال‌های اخیر با افت شدیدی مواجه شده است.

افت شدید جک در بازار چین

شرکت جک طی سال‌های فعالیت خود فقط در سال 2016 توانست بالاترین آمار فروش را تجربه کند؛ آمار فروش جک در آن سال حدود 366 هزار دستگاه بود، اما آمار فروش این شرکت در سال 2019 به 138 هزار و 208 دستگاه افت کرد. این خودروساز حتی در سال 2020 نیز نتوانست آمار فروش بیشتر از 89 هزار و 157 دستگاه را به ثبت برساند. البته جک در 7 ماه نخست سال 2021 موفق شد با صادرات 40 هزار دستگاه در بخش صادرات محصولات خود رکوردشکنی کند، اما در همین بازه زمانی در بازار چین به شدت از رقبای خود عقب ماند.

آمارهای مربوط به سال 2021 نشان می‌دهند میانگین فروش جک در بازار چین برای هر ماه فقط 2 هزار و 700 دستگاه بود. البته این خودروساز در ماه‌های ابتدایی سال 2021 آمار فروش خوبی را به ثبت رساند، اما از ماه ژوئن با افت شدیدی مواجه شد و نتوانست تا پایان سال آمار فروش بالای 3 هزار دستگاه را ثبت کند. در واقع جک نتوانست در میان پرفروش‌ترین خودروهای چین که به برندهای تسلا، بی وای دی، نیسان و فولکس واگن تعلق دارد جای بگیرد.

جک

البته چند خودرو از میان محصولات جک توانستند در بازار چین به فروش خوبی دست پیدا کنند؛ برای مثال پیکاپ‌های تی 6 و تی 8 به دلیل موتورهای قدرتمند و کاربردهای خاص خود موفق شدند آمار فروش خوبی را به ثبت برسانند. همچنین پیکاپ تی 6 موفق شد در سال قبل در لیست 10 خودرو پرفروش کشور اکوادور قرار بگیرد. این خودرو حدود 90 هزار یوآن قیمت دارد که آن را به یکی از ارزان‌ترین پیکاپ‌های بازار چین تبدیل کرده است. این خودرو به موتور 2 لیتری دیزلی مجهز شده که می‌تواند قدرتی برابر با 102 اسب بخار و گشتاور 320 نیوتن‌متر را به تولید برساند.

جک

کراس اوورهای جک نظیر جک ایکس 7 نیز در چین و سایر بازارها برای این خودروساز فروش خوبی را به همراه داشتند. برای مثال جک اس 7 توانست در بازار قزاقستان به دهمین خودرو پرفروش تبدیل شود و از هیوندای توسان و نیسان قشقایی آمار فروش بهتری را ثبت کند. از دلایل استقبال این خودرو می‌توان به کابین جادار و آپشن‌های زیاد اشاره کرد. همچنین صندوق عقب این کراس اوور چینی به شکل استاندارد حدود 960 لیتر است، اما با خواباندن صندلی‌های ردیف دوم می‌توان این فضا را به 1358 لیتر افزایش داد.

از سایر آپشن‌های خاص جک ایکس 7 نسبت به سایر رقبای چینی این محصول می‌توان به سیستم پخش اینفینیتی، ماساژور راننده، سردکن صندلی‌های جلو و صندوق برقی هوشمند اشاره کرد. به طور کلی دلیل افت شرکت جک در بازار چین به عقب ماندن این خودروساز در بخش توسعه خودروهای الکتریکی و پلاگین هیبریدی مربوط می‌شود که باعث شد این خودروساز با وجود موفقیت در بخش صادرات، در بازار کشور چین ناموفق ظاهر شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*