احراز هویت دو مرحله ای

چرا باید همیشه احراز هویت دو مرحله ای را فعال کنید؟

احراز هویت دو مرحله ای یا دو عاملی، یک لایه امنیتی اضافه‌تر برای محافظت از حساب‌های کاربری اینترنتی شما است. ولی چرا باید از آن استفاده کنیم؟

قطعاً پیش از این در مورد احراز هویت دو مرحله ای شنیده‌اید، اما شاید شما هم جزو آن دسته از کاربرانی باشید که هنوز از این قابلیت مهم امنیتی استفاده نمی‌کنند. اگر اینطور است، ما در این پست به شما خواهیم گفت که احراز هویت دو عاملی/ دو مرحله‌ای دقیقاً چیست، چگونه کار می‌کند و چرا خیلی مهم است که از آن استفاده کنیم؟

احراز هویت دو مرحله ای چیست؟

احراز هویت دو مرحله ای

به زبان ساده، احراز هویت دو عاملی یا همان دو مرحله ای، یک لایه امنیتی اضافه‌تر روی حساب‌های کاربری شما است که دسترسی به آن را خیلی دشوارتر می‌کند. این فناوری با امن کردن یک حساب کاربری در پس فرآیند احراز هویتی قرار می‌گیرد که معمولاً با تلفن هوشمند کاربر مرتبط است.

در اکانت‌هایی که با احراز هویت دو عاملی محافظت می‌شوند، همچنان نیاز است که کاربر با نام کاربری و رمز عبور خود به آن‌ها وارد شود؛ با این حال بدون وارد کردن یک اعتبارنامه اضافه‌تر، ورود به اکانت غیرممکن است. به همین خاطر کاربر باید بعد از وارد کردن اطلاعات حساب کاربری خود، کدی که به صورت احراز هویت دو عاملی دریافت می‌کند را نیز وارد کند تا بتواند از این دیوار امنیتی ثانویه عبور کند.

در اکثر موارد احراز هویت دو مرحله ای شامل ارسال درخواست به اپلیکیشنی می‌شود که در گوشی هوشمند کاربر است تا او روی آن ضربه بزند و تأیید کند که در تلاش برای ورود به حساب کاربری خودش است. یا آنکه یک کد به شماره تلفن کاربر پیامک می‌شود که برای ورود به اکانت خود حتماً باید آن را وارد کند. این یعنی حتی اگر شخصی نام کاربری و رمز عبور شما را هم داشته باشد، قادر به ورود به اکانت محافظت شده با این روش نیست.

روش‌های متفاوت

احراز هویت دو مرحله ای

در برخی از فرآیندهای احراز هویت دو عاملی به جای یک پیام کوتاه متنی، از یک اپلیکیشن مخصوص احراز هویت استفاده می‌شود. زیرا اگر مهاجم  به هر طریقی به شماره تلفن شما و پیامک‌های دریافتی دسترسی پیدا کند، می‌تواند از این مرحله نیز عبور کند. در حال حاضر روش‌هایی ابداع شده که هکرها با استفاده از آن‌ها می‌توانند کدهای احراز هویت کاربران را سرقت کنند.

اما یک اپلیکیشن احراز هویت خیلی سخت‌تر به خطر می‌افتد و در نتیجه بهتر از اکانت شما محافظت خواهد کرد. وقتی کاربر قصد دارد وارد اکانتی شود که توسط این روش محافظت می‌شود، کاربر باید با اسکن یک کد QR توسط این اپلیکیشن احراز هویت را انجام دهد تا بتواندوارد اکانت شود. هر کد QR منحصر به فرد بوده و هر دقیقه یک کد جدید صادر می‌شود تا خطر هک شدن خیلی کاهش پیدا کند.

در نتیجه کاربر به جای وارد کردن کد ارسال شده توسط پیام کوتاه، برای ورود به حساب کاربری خودش فقط باید یک کد را با اپلیکیشن مخصوصی اسکن کند. برخی سرویس‌ها و سایت‌ها نیز راهکارهای دیگری را به عنوان احراز هویت دو مرحله ای ارائه می‌کنند که بیشتر آن‌ها نیز با گوشی شما در ارتباط است.

چرا شما باید از احراز هویت دو عاملی استفاده کنید؟

احراز هویت دو مرحله ای

روزهایی که حساب‌های کاربری ما فقط با یک نام کاربری و رمز عبور امن می‌ماند، تمام شده است. سرقت اطلاعات ورود شدت پیدا کرده است و معمولاً این اطلاعات در دارک وب به هکرها و مجرمین اینترنتی فروخته می‌شود. وقتی اطلاعات حساب‌های کاربری هر شخصی فاش شود، همه می‌توانند وارد اکانت‌های او شوند.

احراز هویت دو مرحله ای با محدود کردن ورود به سیستم فقط به افرادی که نام کاربری و رمز عبور را در اختیار دارند و علاوه بر این باید گوشی هوشمند ثابت اکانت را نیز در اختیار داشته باشند، کنترل بیشتری روی امنیت حساب‌های کاربری را فراهم می‌کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*