گوشی های تک دوربین

بازگشت هیجان انگیز گوشی های تک دوربین : چگونه، چه زمانی و چرا

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که از وجود چند لنز دوربین در پشت گوشی حس خوبی ندارید، پس باید بگویم که تنها نیستید. خبر خوب آن است که صنعت ساخت گوشی‌های هوشمند، دوباره به سمت تک لنز دوربین شدن خواهد رفت.

مسیر تک دوربین شدن گوشی‌های هوشمند آغاز شده. برای مثال گوشی گوگل پیکسل 6 و 6 pro تقریبا همین کار را انجام داده است. طراحی این گوشی به نحوی انجام شده تا کاربر تا جای ممکن متوجه وجود چند لنز نباشد.

در مقابل مدل‌هایی مثل آیفون 13 و 13 Pro، گلکسی S21 Ultra و نوکیا 9 PureView از داشتن چند لنز در پشت گوشی نمی‌ترسند.

مدل دوربین با چند لنز برای بعضی از افراد هیچ وقت عادی نخواهد شد. مهم نیست که چقدر طراحی تخت یا بدون لبه داشته باشند، آن‌ها واقعا می‌توانند بعضی از افراد را آزار دهند. مخصوصا کسانی که به ترایپوفوبیا یا ترس از سوراخ دچار هستند.

اگر بحث زیبایی شناسی را درنظر نگیریم، داشتن چند لنز به عکاسی بهتر کمک خواهد کرد اما محدودیت‌هایی را هم به همراه دارد که نمی‌شود آن‌ها را در نظر نگرفت.

پس می‌توانیم بگوییم که طراحی دوربین تک لنزی دوباره به گوشی‌ها باز خواهد گشت؟ اگر بله، در چه تاریخی شاهد نمونه‌های دوباره از ‌آن‌ها خواهیم بود؟ و واقعا انجام این کار چه سودی دارد؟

در ادامه به تمامی این سوال‌ها پاسخ خواهیم داد.

گوشی‌های تک دوربین؛ آغاز یک پایان

گوگل پیکسل 3

ما آخرین گوشی تک دوربین پرچمدار را در تاریخ اکتبر 2018 به یاد داریم. هواوی میت 20 Pro و هواوی P30 Pro، اپل آیفون SE و آیفون 11 همراه گوگل پیکسل 3، آخرین نسل این مدل از طراحی تک دوربین بودند. شاید تمامی مدل‌های بالا طراحی عامه پسند تری داشتند اما از لنز اولترا واید یا زوم اپتیکال بالا بی‌بهره بودند.

به هرحال تمامی مدل‌های بالا، یکی پس از دیگری جای خود را به 2، 3، 4 یا 5 دوربین دادند و بالاخره دوران تک لنز بودن دوربین‌ها به سر آمد.

2021 سالی که دوباره شاهد پرچمداران تک دوربین خواهیم بود.

شارپ Aquos R6

شارپ Aquos R6

باز هم ژاپنی‌ها قرار است قوائد بازار را عوض کنند. تفکر ژاپنی از ارائه ایده‌های جدید هیچ ترسی ندارد. گوشی شارپ Aquos R6 قرار است تا 5 ماه دیگر (ماه می) به بازار عرضه شود. این مدل قرار است توجه همه را به خود جلب کند. تصور کنید که به گذشته سفر کنید و تمام چیزهای خوب را با خود به آینده بیاورید. شارپ Aquos R6 دقیقا قرار است همین کار را انجام دهد. به لطف سنسور 1 اینچی بزرگ خود، این گوشی فقط از یک دوربین عقب بهره می‌برد.

اگرچه این مدل به طور رسمی معرفی نشده و فقط در کشورهایی مثل ژاپن و اندونزی آن‌ هم به صورت تبلیغاتی و فقط برای معرفی در دسترس است، اما همین مورد هم ما را امیدوار می‌کند.

سیستم چند دوربینی مانع از پیشرفت سریع گوشی‌های هوشمند می‌شود

شیائومی 12 Ultra

اول باید ببینیم سیستم دوربین با چند لنز چگونه کار می‌کند و به سراغ موضوع تعویض بین لنزها می‌رویم. در این زمینه نمی‌توانیم گوشی‌های آیفون را وارد بحث کنیم زیرا سیستم تعویض بین لنزهای آیفون با سرعت بسیار بالایی صورت می‌گیرد و تقریبا سه لنز مدل آیفون 13، یکپارچه عمل می‌کنند.

اگرچه محدودیت‌های نرم افزاری و سخت‌ افزاری جایی خود را نشان می‌دهند و حتی عکاسی با لنزهای مختلف آیفون 13 هم تفاوت‌های جزئی ریزی را نمایان می‌کند. سنسور لنز اول، همیشه بهترین عملکرد را دارد چون بزرگترین است. موضوع جایی خراب می‌شود که به لنز فوق عریض یا لنز زوم نگاه می‌کنیم. شرایط نوری با فاصله متفاوت، یکپارچگی عملکرد بین چند لنز را از بین می‌برد.

افت عملکرد چند لنز همزمان در گوشی‌های اندروید

گوگل پیکسل 6 Pro مثال دیگری از این موضوع است. شرایط نوری بد، تاثیر بسیار زیادی روی لنز فوق عریض آن می‌گذارد. لنز زوم چهار برابری این مدل، بزرگترین و به نوعی بهترین لنز زوم در بین تمامی گوشی‌های هوشمند است. اما اگر نور کمی برای سوژه داشته باشیم، شاهد افت عملکرد این لنز خواهیم بود. برای همین است که تمامی پرچمداران، زمانی که شرایط نوری خوبی فراهم نیست، لنز اصلی گوشی را برای عکسبرداری پیشنهاد می‌کنند.

اما مشکل اصلی پرچمداران اندروید، عملکرد ضعیف در تعویض لنزهای دوربین به صورت سریع است. چیزی که قبل‌تر اشاره کردیم که آیفون شامل آن نمی‌شود.

این مشکل در پیکسل 6 Pro به وضوح دیده می‌شود و در پرچمداران سامسونگ و هواوی هم وجود دارد.

علاوه براین در گوشی‌های اندروید میزان رنگ و اندازه نور لنزهای مختلف با هم ناهماهنگ است. این موضوع با اصلاح نرم‌ افزاری هم قابل حل نخواهد بود زیرا هر چقدر میزان زوم یک لنز بالاتر باشد، میزان نور کمتری را می‌تواند دریافت کند. اما سنسور بزرگتر لنز، شاید بتواند در حل این موضوع به ما کمک کند.

حضور یا عدم حضور نور، تقریبا تمام جنبه‌های عکس شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

آیا برای مهاجرت به گوشی‌های تک دوربین آماده هستیم؟

کاور گوشی شیائومی 12 Ultra

نمی‌توان منکر تاثیر مثبت چند دوربین در گوشی‌های امروزی باشیم. آن‌ها کیفیت عکاسی را بسیار تغییر داده‌اند. دوربین‌های چندگانه لطف بسیار زیادی به عکاسی با گوشی‌ها کرده‌اند.

دوربین‌های فوق عریض

این مدل از دوربین‌ها اولین بار روی گوشی‌های ال‌جی عرضه شدند. امروزه تمام گوشی‌ها، چه پرچمدار باشند یا مدل رده پایین، از این سیستم بهره می‌برند.

قابلیت زوم بالا

نزدیک شدن هرچه بیشتر به سوژه عکاسی بدون از دست دادن کیفیت چیزی است که آن را مدیون گوشی‌های چند دوربینی هستیم. گوشی گوگل پیکسل 6 Pro در حال حاضر بهترین در این زمینه است.

حالت پرتره

بیایید در مورد تخصص اپل صحبت کنیم. وقتی حرف از عکاسی با حالت پرتره است، تقریبا همه برتر بودن گوشی‌های آیفون را قبول دارند.

چه چیزی لازم است تا گوشی‌های تک دوربین دوباره به جایگاه خود بازگردند؟

اگر بخواهیم تمام مزایای یک گوشی چند دوربین را در یک گوشی تک دوربین داشته باشیم باید چه کارهایی انجام دهیم؟ آیا انجام تمام آن‌ها ممکن است؟

لنز فوق عریض باید حذف شود.

قدم اول برای بازگشت دوربین های تک لنز یا DSLR، حذف لنز فوق عریض دوربین است. با این کار می‌توانیم سنسور لنز اصلی را بسیار بزرگتر و عریض‌تر کنیم. دقیقا کاری که گوشی شارپ Aquos R6 از پس آن برآمده. مطمئنا هنوز نمی‌توانیم شعاع 120 درجه‌ای را در لنز اصلی داشته باشیم اما شاید اکثر مردم با این مورد مشکلی نداشته باشند.

قابلیت زوم متغیر یا پیوسته

زوم 5 یا 10 برابری واقعا شگفت انگیز است. سونی ثابت کرده که برای دستیابی به زوم بالا و با کیفیت، به چند دوربین نیاز نداریم. سونی Xperia 1 III، زوم 2.9 برابری و 4.4 برابری اپتیکال را با یک لنز ممکن کرده است. اگرچه این قابلیت به صورت زوم پیوسته نیست اما انتظار می‌رود در آینده نزدیک به آن دست پیدا کنیم.

همچنین ترکیب یک دیافراگم بزرگ به همراه سنسور 1 اینچی این امکان را فراهم می‌کند که بدون نیاز به حالت پرتره، عکس‌های پرتره با زوم مناسب بگیریم.

لنز 50 مگاپیکسلی اصلی گوشی پیکسل 6 Pro کیفیت خوبی در جداسازی سوژه از زمینه دارد، اما تا زمانی که فاصله زیادی از سوژه نداشته باشید.

لنز تله فوتو 48 مگاپیکسلی هم دقیقا همین مشکل را دارد. این لنز در گوشی شیائومی Mi 11 Ultra و پیکسل 6 Pro مشترک است.

سیستم لیدار (LiDAR) یا سنسور ToF می‌تواند به دوربین در شرایط کم نوری کمی کمک کند. همانطور که اپل در سری آیفون 12 Pro و 13 Pro از آن استفاده کرده است. حالت شب یا نایت مود هم ممکن است با روی کار آمدن سنسورهای بزرگ لنز، از بین برود.

چه زمانی شاهد بازگشت پرچمداران تک دوربین خواهیم بود؟

اگر بخواهیم به صورت خلاصه پاسخ دهیم، باید بگوییم که زیاد به این موضوع نزدیک نیستیم. قسمت دوربین گوشی‌های هوشمند در چند سال اخیر بسیار مهم شده و شرکت‌های سازنده با ترس زیادی آن را تغییر می‌دهند. دوربین گوشی‌های هوشمند، چه از نظر سخت افزاری یا نرم افزاری، هنوز به بلوغ کامل نرسیده‌اند. چرا که آن‌ها بیشتر برای کاربردهایی مثل اینستاگرام یا شبکه‌های دیگر طراحی شده‌اند و هنوز فاصله زیادی با یک دوربین عکاسی واقعی دارند.

بنابراین هنوز فاصله زیادی تا تک دوربین شدن گوشی‌ها داریم اما به لطف شرکت‌هایی مثل شارپ، سونی، شیائومی و اپو (Oppo)، در حال نزدیک شدن به این هدف هستیم. شاید در زمینه سخت افزار پیشرفت‌ها کمی کند باشد اما شرکت‌هایی مثل گوگل، اپل و هواوی، مشکلات نرم‌ افزاری ساخت گوشی تک دوربین را تا مقدار زیادی حل کرده‌اند.

پس زمانی را به یاد بیاورید که گوشی‌ها شبیه هیولاهای چند چشم نبوده‌اند و به آینده امیدوار باشید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*