شبکه 2G

اگر اندروید 12 دارید همین حالا شبکه 2G را غیر فعال کنید؛ چرا و چگونه؟

اندروید 12 به یک دلیل مهم، امکان غیرفعال کردن شبکه 2G را به کاربران داده و بهتر است اگر به سلامت گوشی خود اهمیت می‌دهید، شبکه 2G را غیر فعال کنید.

چند ماهی از معرفی اندروید 12 می‌گذرد و بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌های هوشمند، این نسخه از اندروید را برای تعدادی از گوشی‌های بالارده و میان‌رده خود منتشر کرده اند. گوگل در این نسخه از اندروید، ویژگی‌های ظاهری زیادی را اضافه کرده که ممکن است باعث شوند شما به بقیه قابلیت‌های مهم اندروید 12 توجه نکنید. یکی از این ویژگی‌ها، قابلیت غیرفعال کردن شبکه 2G است. شبکه 2G برای سال‌ها به عنوان یک استاندارد شناخته می‌شد اما حالا، احتمالا بهترین کار برای کاربران Android 12، غیر فعال کردن 2G باشد.

امنیت 2g

دلیل اصلی امکان غیرفعال کردن شبکه 2G در آخرین نسخه اندروید، مسائل امنیتی است. سازمان EFF از سال 2020 میلادی، در حال تلاش برای پایان عمر شبکه 2 جی بوده است. با توجه به سن بالای این شبکه ارتباطی، 2G با مشکلات امنیتی زیادی رو به است که می‌تواند حفره‌هایی امنیتی در گوشی کاربر به وجود بیاورد. البته این پایان ماجرا نیست و از همین حالا، ارائه‌دهندگان خدمات مخابراتی در ایالات متحده، پشتیبانی از شبکه 3G را متوقف کرده اند.

شبکه 2G از نظر امنیت بسیار ضعیف است

سازمان EFF باور دارد دو مشکل عظیم در شبکه 2G وجود دارند. اولین مشکل، رمزگذاری ضعیف و تاریخ گذشته موجود در این شبکه است. در زمان برقراری ارتباط میان برج مخابراتی و گوشی کاربر، یک مهاجم می‌تواند با توجه به ضعف‌های شبکه 2 جی تماس‌ها و پیام‌های کاربران را رهگیری کند.

دیگر مشکلی که EFF به آن اشاره کرده، عدم تایید هویت میان برج مخابراتی و گوشی است. این یعنی هر کسی با تجهیزات مورد نیاز می‌تواند، تجهیزات خود را به جای یک برج مخابراتی رسمی جا بزند. با توجه به این دو مورد، به نظر می‌رسد عاقلانه‌ترین کار، غیر فعال کردن کامل شبکه 2G در گوشی مجهز به اندروید 12 شما باشد. البته اگر در مناطقی تردد می‌کنید که امکان اتصال به شبکه‌های 3G و 4G وجود ندارد، راهی جز استفاده از شبکه 2G و امیدوار بودن برای به وجود نیامدن مشکلات امنیتی یا بهبود زیرساخت‌ها در آینده ندارید.

امنیت شبکه 2G

حتی اگر به شبکه‌های 3G یا 4G متصل باشید، در صورت ضعیف بودن سیگنال، امکان اتصال به شبکه 2G وجود دارد. با این اتفاق، گوشی شما در معرض حملات هکرها و مشکلات امنیتی قرار خواهد گرفت. شبکه 2 جی در سال 1991 کار خود را آغاز کرد. در طول این سال‌ها، با این که شبکه 2G پیشرفت کرد اما باز هم از نظر امنیت، به هیچ وجه قابل اطمینان نیست.

با توجه به مشکلات موجود، بسیاری از کشورها مانند ایالات متحده، کره جنوبی، ژاپن، کانادا و تعدادی از کشورهای اروپایی برنامه‌هایی برای پایان عمر 3G و 2G دارند اما به نظر نمی‌رسد در کشور ما، این اتفاق به این زودی‌ها بیفتد.

آموزش غیر فعال کردن 2G در اندروید 12

با توجه به گسترش شبکه 4G در ایران، احتمالا غیر فعال کردن شبکه 2G برای شما مشکل‌ساز نباشد اما باز هم اگر فکر می‌کنید ممکن است به اتصال به این شبکه نیاز داشته باشید، بهتر است سراغ غیر فعال کردن 2G نروید. برای غیر فعال کردن شبکه 2G در گوشی های اندروید، می‌توانید با رفتن به بخش تنظیمات، بخش Network & Internet، زدن روی گزینه SIMs و غیر فعال کردن گزینه Allow 2G، شبکه 2 جی در گوشی اندرویدی خود غیرفعال کنید.

سازمان EFF در حال حاضر کمپین بزرگی را آغاز کرده که در آن، می‌خواهد این گزینه به گوشی‌های آیفون اپل نیز بیاید. باید دید اپل که معمولا علاقه‌ای که پیروی از دیگر شرکت‌ها ندارد، در این باره چه خواهد کرد.