افزایش کیفیت اینترنت ثابت

ایران برای افزایش کیفیت اینترنت ثابت با چین همکاری می‌کند

وزیر ارتباطات از افزایش کیفیت اینترنت ثابت تا پایان سال 1401 با همکاری چین خبر داد. وی همچنین وعده‌هایی برای بهبود اوضاع داد که با هم می‌خوانیم.

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات کشورمان در خصوص وضعیت اینترنت ثابت گفتگو کرد و خاطرنشان ساخت که ایران و چین قصد دارند با همکاری یکدیگر در حوزه فناوری، هم وضعیت اینترنت 5G و هم اینترنت ثابت را افزایش دهند.

افزایش کیفیت اینترنت ثابت و همکاری با چین

زارع پور که در حاشیه برنامه اتصال هزار روستا به شبکه ارتباطات پایدار به گفتگو با خبرنگاران پرداخته بود، گفت:

در زمینه ارتقای کیفیت اینترنت ثابت و موبایلی برنامه‌هایی داریم که با برخی از کشورها از جمله چین همکاری کنیم. همچنین قصد داریم تا زمینه حضور پلتفرم‌های ایرانی را در برخی از کشورهای همسایه فراهم سازیم. کشور ما از ظرفیت‌ها و پتانسیل خوبی برخوردار است و می‌توانیم با همکاری‌های دو جانبه از این ظرفیت نهایت بهره‌برداری را داشته باشیم.

افزایش کیفیت اینترنت ثابت

عیسی زارع پور در برنامه اتصال اینترنت روستاهای دورافتاده به شبکه ملی اطلاعات گفت:

امروز با یکی از مناطق محروم در استان اردبیل ارتباط برقرار کردیم و تماس تصویری که در آنجا برقرار شد، نشان داد کیفیت اینترنت در این نقطه دورافتاده مناسب است.

وزیر ارتباطات قول اتصال 3 هزار و 600 روستای فاقد اینترنت و وعده اصلاح ساختار شبکه 3 هزار و 500 روستای ناپایدار را در صورت تامین اعتبار دولت تا پایان سال 1401 داد. در ادامه این گفتگو زارع پور از فیبر نوری و توسعه آن در روستاها خبر داد و به این نکته اشاره کرد که برنامه وزارت ارتباطات و سایر نهادهای وابسته این است که 20 میلیون پورت فیبر نوری را در سراسر کشور راه‌اندازی کند. وی افزود:

با توجه به ظرفیت 30 ترابیت بر ثانیه در کشور می‌توان به اهداف فعلی دست یافت. ترافیک امروز اینترنتی ما 10 ترابیت بر ثانیه است و مشغول تقویت آن هستیم. برنامه بلندمدت ما این است که به حول قوه الهی، تا پایان دولت سیزدهم، ظرفیت را به 100 ترابیت برسانیم. با آغاز دهه فجر نیز عملیات افزایش 20 ترابیت بر ثانیه‌ای به کمک تجهیزات بومی را شروع خواهیم کرد.

در دولت‌های قبلی نیز بحث پورت فیبر نوری مطرح بود و وعده‌هایی داده شد که متاسفانه عملیاتی نشدند. در دولت سیزدهم نیز برخی از کارشناسان معتقدند که چنین چیزی امکان ناپذیر است. عیسی زارع پور در پاسخ به این سوال که آیا وزارت ارتباطات برنامه زمان‌بندی برای انجام این پروژه دارد یا خیر گفته است:

اجرایی کردن این پروژه با عزم همگانی امکان‌پذیر خواهد شد. همه نهادها باید پای کار باشند و تعامل سازنده صورت بگیرد. ما چنین چیزی را در دولت آقای رئیسی می‌بینیم و به همین خاطر است که با اطمینان وعده انجام آن را می‌دهیم. مثلا همین دیروز وزارت نیرو اعلام آمادگی کرد و از ظرفیت برق کشور در جهت تسریع روند پروژه استقبال نمود.

افزایش کیفیت اینترنت ثابت

وزیر ارتباطات ضمن مقایسه گازکشی مناطق ایران و پروژه افزایش کیفیت اینترنت ثابت گفت:

آن زمان همه همیاری کردند تا گازکشی محقق شود. ما به چنین نهضتی نیاز داریم که خوشبختانه در دولت سیزدهم چنین عزمی وجود دارد. انشالله در دهه فجر هم برنامه زمان‌بندی را اعلام می‌کنیم و هم تعدادی پورت فیبر نوری واگذار می‌کنیم.

زارع پور در ادامه سخنانش به ضرورت جا افتادن استفاده اصولی از اینترنت ثابت اشاره کرد. وی بر این باور است که باید اینترنت ثابت توسعه یابد و نیازمندی‌های روزانه مردم با آن حل شود. به اعتقاد وزیر ارتباطات مردم به جای استفاده از گوشی همراه خود برای دسترسی به اینترنت، باید از اینترنت ثابت بهره بگیرند.

زارع پور معتقد است که توسعه ارتباطات سیار کار سختی است و محدودیت‌های فراوانی دارد. همچنین می‌گوید که برنامه‌هایی برای توسعه بلندمدت اینترنت ثابت در دستور کار وزارت ارتباطات است و تا چند ماه دیگر حدود نیم میلیون فیبر نوری را توزیع خواهند کرد.

افزایش کیفیت اینترنت ثابت

همان‌طور که می‌دانیم هنوز هم در ایران روستاهای بسیاری پیدا می‌شوند که به اینترنت دسترسی ندارند یا اگر دارند، به صورت ناپایدار است. زارع پور در همین زمینه تأکید می‌کند که هیچ روستایی در اولویت دوم یا سوم وزارت ارتباطات نیست. از قضا این روستاها در اولویت اول هستند و باز هم اولویت با روستایی است که هیچ راه ارتباطی ندارد. وی با اشاره به روستاهایی که نیازمند کار ویژه هستند گفت:

برخی از مناطق کور و صعب‌العبور در اولویت‌های بعد از روستاهای در دسترس‌تر هستند زیرا نیاز به کار ویژه‌تری دارند. با توجه به این که تامین مالی وزارت ارتباطات محدود است، مجبور هستیم اولویت‌بندی کنیم اما این نکته را می‌دانیم که ایستاده‌ایم تا با کار جهادی در سال 1401، روستاهای بالای 20 خانوار را مجهز به ارتباطات پرسرعت کنیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*