ورود تسلا به ترکیه

تسلا رسما وارد بازار خودرو ترکیه شد؛ سردرگمی بازار خودرو ایران هنوز ادامه دارد

ترکیه، کشور همسایه‌ی ما، برنامه‌‌ی بلند مدتی برای پیشرفت خود دارد. به همین منظور، کارهای مهمی در رابطه با ورود خودروهای الکتریکی به ترکیه انجام شده است. شرکت تسلا در صدر این اخبار قرار دارد و در جدیدترین اطلاعیه خود، مردم این کشور را سوپرایز کرده است.

بازار خودروهای الکتریکی در قاره‌ی اروپا، داغ تر از همیشه شده است. شرکت‌های بزرگی مثل فیات، داچیا، پژو، هیوندای و بسیاری از برند‌های دیگر، سعی می‌کنند تا این بازار بزرگ را تصاحب کنند. کشور ترکیه با جمعیت 85 میلیونی خود، یکی از بزرگترین هدف‌های این شرکت‌های خودروسازی در این قاره است. هرچند که ترکیه هم منتظر تصمیم سایر خودروسازان نشده است.

ورود تسلا به ترکیه - خودرو توگ

خودرو توگ، اولین خودرو ملی و برقی ترکیه در CES 2022

آن‌ها با برنامه ریزی صحیح در امسال، اولین خودرو ملی برقی خود را با نام توگ (TOGG)، به مردم این کشور معرفی کرده بودند. این خودرو همچنین در نمایشگاه CES 2022 هم حضور داشت و غرفه خود را بسیار شلوغ کرده بود. این موضوع، از کیفیت بالای خودرو الکتریکی ترکیه خبر می‌دهد.

ایلان ماسک وارد ترکیه می‌شود

ورود تسلا به ترکیه

در همین حال که دیگر سازندگان خودروهای برقی، در حال مذاکرات جدی برای ورود به بازار ترکیه بودند، شرکت تسلا با پیشی گرفتن از همه‌ی آن‌ها، ورود رسمی خود را به بازار ترکیه اعلام کرد. تسلا توانسته بود بیش از یک میلیون خودرو برقی را در سال 2021، بدون هیچ مشکلی به فروش برساند و برنامه‌های بزرگی برای سال 2022 دارد. آن‌ها در همین رابطه، کشور ترکیه را به عنوان بازار هدف بعدی خود معین کردند. کمال گچر (Kemal Geçer)، مدیر ارشد اجرایی این قرارداد در ترکیه است و ارزش این همکاری را در حدود 4 میلیون دلار تخمین زده.

شرکت تسلا، پیش زمینه‌ی خوبی را در ترکیه و کشورهای اطراف آن برای خود ایجاد کرده است. در حال حاضر شما می‌توانید اسم تسلا را در اکثر مناطق حوزه بالکان بشنوید. تسلا برنامه‌ی خوبی را برای توسعه‌ی ایستگاه‌های شارژ سریع خود در کشورهای حوزه‌ی بالکان دارد. این کشورها شامل بلغارستان، صربستان، رومانی و چند کشور دیگر می‌شود. قطعا تا سال آینده، کشورهای زیاد دیگری در این منطقه، به لیست بلند تسلا اضافه خواهند شد.

آشفته بازار صنعت خودرو ایران و پیشرفت همسایه‌ها

ورود تسلا به بازار خودرو ترکیه در حالی اتفاق افتاده که بازار خودرو ایران، در بدترین شرایط چند دهه‌ی اخیر خود قرار دارد. فعالین، نمایشگاه‌داران، صنعت‌گران، خریداران و فروشندگان، همه و همه چشم انتظار نشست‌های بین‌ المللی و توافقات احتمالی هستند. سطح تعداد معاملات خودرو در بازار، به کم‌ترین میزان خود در سال رسیده است و همه دست نگه داشته‌اند. این نکته را در نظر بگیرید که ماه‌های پایانی سال، همیشه ماه‌های داغی برای بازار خودرو ایران بوده‌اند. وضعیت کیفیت محصولات تولیدی خودروسازان و قطعه‌سازان هم هیچ تعریفی ندارد و آن‌ها هم از شرایط گله می‌کنند. به هر حال انتظار می‌رود که شرایط حاکم بر بازار خودرو، حداقل تا پایان نشست‌های بین المللی، در همین وضعیت باقی بماند.

آخرین وضعیت نمایندگی تسلا در ترکیه

ورود تسلا به ترکیه

تیم نمایندگی تسلا، در حال حاضر در کشور ترکیه است و مراحل نهایی ورود خود را به این کشور انجام می‌دهد. ترکیه ظرفیت بسیار خوبی برای خودروهای الکتریکی دارد و مردم این کشور، استقبال فوق العاده‌ای از این خودروها داشته‌اند. در سال 2020، فقط حدود 1,600 خودرو برقی در ترکیه فروخته شده بود. این آمار در سال 2021 به 4 برابر رسید و کارشناسان، بازار خودروهای الکتریکی را در این کشور، بسیار عالی و رو به رشد می‌دانند.

هرچند که هنوز هیچ آماری از میزان خودروهای در نظر گرفته‌ شده‌ی تسلا برای بازار ترکیه منتشر نشده است. اما کارشناسان احتمال می‌دهند که تسلا حتی خط مونتاژ خود را به این کشور بیاورد.

خودروهایی مثل تویوتا کرولا برقی و هیبرید، فیات اگا (Egea) که با نام تیپو هم شناخته می‌شود و رنو کلیو، از محبوب‌ترین خودروهای برقی بازار ترکیه هستند.